וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע אחרי הנאום: ירידה של 7% בתמיכה בנתניהו בארה"ב

11.3.2015 / 18:00

עכשיו זה רשמי: נאום ראש הממשלה בקונגרס פגע בתדמית שלו בקרב הציבור האמריקני - כך עולה מסקר "גאלופ". עיקר הנזק: בקרב הדמוקרטים, ש-46% מהם מחזיקים כעת בדעה שלילית עליו. "הסיכוי לחקיקה דו-מפלגתית נגד הסכם הגרעין ירד ב-36%"

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: ניב פוקס

(צפו בנתניהו מתייחס לתגובות מנהיגי העולם לנאומו בקונגרס, ראשון)

שבוע בלבד לאחר נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס, סקר חדש של מכון מוערך בארצות הברית מעיד על ירידה בתמיכה בו בקרב הציבור האמריקני. על פי הסקר שפרסם היום (רביעי) מכון גאלופ, ל-38% מהאמריקנים יש דעה חיובית על נתניהו, ירידה של 7% מהסקר הקודם בנושא, שנערך כמה ימים לפני הגעתו לוושינגטון. הנאום, כך נראה, פגע בתדמיתו של נתניהו במדינה.

במקביל, אחוז האמריקנים שמחזיקים בדעה שלילית על נתניהו עלה לאחר הנאום מ-24% ל-29%. העלייה חלה בעיקר בקרב מצביעי המפלגה הדמוקרטית: ערב הגעתו של נתניהו לוושינגטון, כ-32% מהדמוקרטים החזיקו בדעה שלילית לגביו. כעת, שבוע לאחר הנאום, קרוב למחצית ממצביעי המפלגה הדמוקרטית – 46% - אמרו כי הם מחזיקים בדעה שלילית על ראש ממשלת ישראל. לעומת זאת, רק 17% מהדמוקרטים הביעו עמדה חיובית עליו, נתון נמוך באופן מדאיג. בקרב רפובליקנים, לעומת זאת, לא חל כל שינוי בתמיכה או בהתנגדות לנתניהו לאחר הנאום.

עוד בנושא:
סקר: רוב האמריקנים נגד נאום נתניהו בקונגרס
אובמה מחייך: אחרי נאום נתניהו - הדמוקרטים נגד סנקציות על איראן
האם נאום נתניהו דווקא עוזר לאובמה לאשר את "ההסכם הרע"?
המניע הנסתר של מתנגדי ההסכם עם איראן
אובמה: ללא הסכם ראוי - נפרוש מהשיחות עם איראן

נאומו של בנימין נתניהו בקונגרס , מאי 2011. רויטרס
נתניהו נואם בקונגרס, בשבוע שעבר/רויטרס

הסקר של גאלופ בחן גם את היחס לנשיא ברק אובמה בקרב הציבור האמריקני, שנותר ללא שינוי מזה כמה שבועות: 49% מחזיקים בדעה חיובית עליו ו-48% מחזיקים בדעה שלילית. לגבי יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, שיזם את הזמנתו השנויה במחלוקת של נתניהו, הדעה הרווחת הנה נחרצת הרבה יותר: רק 27% מהציבור האמריקני מחזיקים בדעה חיובית לגביו, לעומת 49% שמחזיקים בדעה שלילית. באופן כללי הקונגרס זוכה לציון נמוך במיוחד של 18% תמיכה בלבד בקרב הציבור האמריקני.

הסקר של גאלופ כלל יותר מאלף נשאלים ונערך באמצעות שיחות טלפון בימים שלאחר נאום נתניהו בקונגרס. במכון המחקר כתבו בניתוח התוצאות כי "ביקורו של נתניהו גרם לו לאבד את הרצון הטוב של חלק מהציבור האמריקני, במיוחד בקרב דמוקרטים". הסקר מצביע על מגמה שארגונים יהודיים בארצות הברית מזהירים מפניה כבר כמה שבועות: הפיכת ישראל מסוגיה המקובלת על שתי המפלגות הגדולות בארצות הברית, לסוגיה פוליטית ומפלגתית שנויה במחלוקת.

יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר – וושינגטון, נובמבר 2014. GettyImages
לא מתים עליו. מנהיג המפלגה הרפובליקנית ג'ון ביינר/GettyImages

אם מטרת נאומו של נתניהו הייתה להגביר את התמיכה בקונגרס בחקיקה נגד הסכם הגרעין עם איראן, הוא השיג מאז מטרה אחרת. בימים שחלפו מאז הנאום חל פיצול קשה בין תומכי החקיקה משתי המפלגות. הפיצול הגיע לשיאו השבוע, כאשר 47 סנאטורים רפובליקנים שלחו מכתב שנוי במחלוקת למנהיג איראן, שבו כתבו כי כל הסכם גרעין שייחתם בין איראן למעצמות, לא יחייב את הנשיא הבא. בתגובה לכך, אמר חבר הקונגרס הדמוקרטי בראד שרמן, שנחשב לתומך מובהק של ישראל ושל נתניהו, כי "הסיכוי לחקיקה דו-מפלגתית נגד הסכם הגרעין ירד השבוע מ-40% ל-4% בלבד".

לפניות לכתב – amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully