וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמחצית מהסנאט במכתב לאיראן: הסכם הגרעין יבוטל אחרי כהונת אובמה

בניסיון להפעיל לחץ על הממשל, עשרות סנאטורים רפובליקנים פנו במכתב פתוח לאייתוללה חמינאי, והזהירו כי כל הסכם שנחתם עמו עשוי להתבטל אחרי 2016. אובמה: "בהיעדר הסכם ראוי, נפרוש מהשיחות"

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: ניב פוקס

(בסרטון: נתניהו מזהיר מפני הסכם הגרעין, אמש בישיבת הממשלה)

47 סנאטורים רפובליקנים פנו במכתב פתוח למנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, והזהירו אותו כי בסמכותם לבטל כל הסכם גרעין שייחתם בין ארה"ב לטהראן. לטענתם, הסכם שייחתם בתקופת ממשל אובמה עשוי להתבטל בסיום כהונתו של הנשיא הנוכחי, אחרי הבחירות ב-2016.

את המכתב לחמינאי יזם טום קוטון, סנאטור מארקנסו שהחל לכהן בקונגרס בתחילת 2013. עם זאת, ליוזמה הצטרפו גם שמות בולטים במפלגה הרפובליקנית, כולל מחוקקים העשויים להתמודד על תפקיד המועמד לנשיאות, ובהם מארקו רוביו, טד קרוז וראנד פול.

לפי כתב בלומברג שדיווח על המכתב, ג'וש רוגין, היוזמה לא נועדה רק להרתיע את השלטון באיראן מלחתום על הסכם הגרעין המתגבש, אלא גם ללחוץ על הבית הלבן לשתף את הקונגרס במשא-ומתן עם טהראן. המכתב מגיע אחרי שכמה סנאטורים דמוקרטים הודיעו כי יתנגדו להצעת חוק, שתדרוש את אישור הקונגרס להסכם עם איראן.

לקריאה נוספת
אובמה: ללא הסכם ראוי - נפרוש מהשיחות עם איראן
בזמן שיחות הגרעין: גנרל איראני מחסל את דאעש בעיראק
מכה למתנגדי המו"מ הגרעיני: כתב אישום נגד מוביל הסנקציות
הסכם הגרעין המתגבש: מה דורשת ישראל ומה תקבל איראן?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמש בטהראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו הסכם הפיוס עם קובה, גם הסכם הגרעין עם איראן מככב במסע הבחירות של המועמדים הרפובליקנים. מושל פלורידה לשעבר, ג'ב בוש, תקף בחריפות את ההסכם בנאום מדיניות החוץ הראשון שנשא בחודש שעבר, ואמר כי "סוגיית הגרעין היא "בעיה שלא צריך לפתור אותה, אלא להכיל אותה". מושל טקסס לשעבר, ריק פרי, יצא גם הוא נגד המו"מ, וקרא לממשל לערב את הקונגרס במגעים עם איראן.

בראיון שהעניק אמש לרשת סי-בי-אס, הבהיר הנשיא אובמה כי וושינגטון תפרוש משיחות הגרעין "בהיעדר הסכם ראוי". אובמה הוסיף כי כל הסכם שיושג יהיה חייב לאפשר "לכל מעצמות המערב" לוודא שאיראן אינה עומדת לפתח פצצה גרעינית, ולוודא שנותר מספיק זמן לוודא זאת גם במקרה שאיראן "מרמה".

לדבריו, החדשות הטובות הן שאיראן פועלת על פי הסכם הביניים שנחתם בנובמבר 2013, ושטהראן לא התקדמה בתכנית הגרעין שלה במהלך התקופה הזו. "אנחנו לא מפסידים שום דבר מהשיחות האלו", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully