וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב האישום שעשוי להפיל את הסנקציות נגד איראן

מכה נוספת למתנגדי שיחות הגרעין: משרד המשפטים האמריקני צפוי להגיש כתב אישום נגד הסנאטור הדמוקרטי רוברט מננדז, ממובילי הצעת החוק הקוראת להחרפת הסנקציות, בגין שחיתות. דוברת משרד החוץ: "נגיע להסכם טוב עד סוף מרץ"

מערכת וואלה!

(מיוחד | משנות ה-80 ועד נאום נתניהו. כך משכה איראן את כל העולם עד הדד-ליין)

משרד המשפטים האמריקני צפוי להגיש כתב אישום נגד הסנאטור הדמוקרטי רוברט מננדז בגין קבלת שוחד – כך דווח הערב (שישי) ברשת CNN. לדברי גורמים המעורים בפרטי החקירה, התובע הכללי של ארצות הברית אריק הולדר אישר את בקשת התביעה להגיש את האישום. עם זאת, הצהרה רשמית בעניין לא צפויה אלא בעוד כמה שבועות.

מננדז, המייצג את מדינת ניו ג'רזי, הוא ממובילי הצעת החוק הקוראת לממשל האמריקני להחריף את הסנקציות נגד איראן. על פי החשד, הנחקר במשרד המשפטים ובבולשת הפדרלית (FBI), הוא קידם אינטרסים עסקיים של תורם למפלגתו ושל חברו בתמורה למתנות. מננדז כינה את החקירה נגדו "מסע הכפשה".

עוד בוואלה חדשות:
האיחוד האירופי: "הסכם טוב עם איראן נמצא בהישג יד"
אובמה מחייך: אחרי נאום נתניהו - הדמוקרטים נגד סנקציות על איראן
קרי במסר מרגיע למדינות המפרץ: לא נתעלם ממעשי איראן

ראש ועדת יחסי החוץ של הסנאט רוברט מננדז ב-27.3.2014. AP
"מסע הכפשה". מננדז/AP

במרכז החקירה, קשריו של מננדז עם רופא העיניים סלומון מלגן, שתרם ישירות לסנאטור ולוועדות שונות שבהן הוא מכהן. אחד מהמקרים המרכזיים בחקירה הוא ביקורו של מננדז ברפובליקה הדומיניקנית בשנת 2010, כאורח של מלגן. לפני כשנתיים, כשדווח לראשונה על החקירה נגדו, החזיר מננדז את שווי הטיסה, 58 אלף הדולרים, וטען כי מקורו של חוסר הדיווח על כך ב"טעות".

מננדז כיהן בעבר כיו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט, ולאחרונה הגיח כמתנגד חריף לנשיא ברק אובמה בנוגע למדיניות החוץ. הוא הביע חריפה התנגדות להסרת האמברגו האמריקני על קובה, כמו גם למשא ומתן הישיר עם איראן בנוגע לתכנית הגרעין שלה. לאחרונה, קידם יחד עם הסנאטור הרפובליקני מארק קירק הצעת חוק שנועדה להטיל סנקציות נוספות על איראן בשל תכנית הגרעין שלה.

עם זאת, כבר בסוף חודש ינואר הודיע מננדז כי החקיקה לא תצא לפועל בשלב זה. מננדז הוסיף כי הוא וסנאטורים דמוקרטים נוספים לא יתמכו בחקיקה כזאת עד ה-24 במרץ, ורק אם עד אז לא יושג הסכם מסגרת חדש עם טהראן, במסגרת המשא ומתן שלה עם שש המעצמות – ארצות הברית, רוסיה, סין, גרמניה, צרפת ובריטניה.

עוד באותו נושא

משנות ה-80 ועד נאום נתניהו. כך משכה איראן את כל העולם עד הדד-ליין

לכתבה המלאה
ג'ון קרי בביקור בריאד, מרץ 2015. רויטרס
קרי עם מקבילו הסעודי, הנסיך אל-סעוד, היום/רויטרס
"הקביעה כי ההסכם מוכן אינה נכונה, אבל הסכם טוב הוא אפשרי – אנחנו לא נקבל הסכם רע"

כמו כן, יממה בלבד אחרי נאומו השנוי במחלוקת של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני הקונגרס, הודיעו כמה סנאטורים דמוקרטים בולטים כי אם הסנאט יידרש להצביע בימים הקרובים על סנקציות חדשות נגד איראן, או על חקיקה שתחייב אישור מראש של הקונגרס להסכם עם איראן, הם יצביעו נגד. הצהרתם של הסנאטורים מצביעה על התנגדות להטלת סנקציות חדשות בעיתוי הנוכחי.

עם הדיווחים על התקדמות המגעים בין איראן למעצמות, שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, נפגש היום עם שרי החוץ של מדינות המפרץ הפרסי, ומחר ייפגש עם מקביליו באירופה, על מנת לעדכנם בפרטי השיחות. שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, אמרה היום בפתח ועידת שרי החוץ של האיחוד שנערכה בריגה כי "הסכם טוב נמצא בהישג יד".

דוברת משרד החוץ של ארצות הברית, מארי הארף, התייחסה לכך, וטענה כי "הקביעה כי ההסכם מוכן אינה נכונה". עם זאת, הבהירה: "אני מסכימה עם ההערכה כי הסכם טוב הוא אפשרי – אנחנו לא נקבל הסכם רע. יש כמה מחסומים שאנחנו מנסים להתגבר עליהם, אבל אנחנו מאמינים שנוכל להגיע לשם עד סוף מרץ".

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני בוועידת האיחוד האירופי בריגה, מרץ 2015. רויטרס
"הסכם טוב בהישג יד". מוגריני/רויטרס

לדבריה של מוגריני, שנאמרו ברמיזה לביקורת שהביע נתניהו, "אני מאמינה שלא תהיה עסקה כלל אם זו לא עסקה טובה, וזה מסר שאנחנו חייבים להעביר לכל החברים והשותפים שלנו". אולם בניגוד לדבריה של מוגריני, שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, טען כי ההתחייבויות של איראן כלפי המעצמות אינן מספיקות. "אנחנו בעד הסכם, אולם נותרו עוד קשיים", אמר. "נעשתה התקדמות מבחינת הנפח, הבדיקות ומשך ההתחייבויות, אך המצב עדיין לא מספק, ויש עוד עבודה לעשות".

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, טען כי הגעה להסכם אפשרית עד סוף חודש יוני. "אם לא הייתי חושב ככה, לא היינו פה", אמר. "אנחנו מתקרבים, ואנחנו חייבים לפתור את הבעיות על מנת להגיע לשם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully