וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מחייך: אחרי נאום נתניהו - הדמוקרטים נגד סנקציות על איראן

5.3.2015 / 8:00

כמה סנאטורים דמוקרטים, אשר תמכו בעבר בעיצומים נוספים על טהראן, הודיעו לאחר נאום ראש הממשלה בקונגרס כי אם הנושא יעלה להצבעה בקרוב - יצביעו נגד. הסיכוי שהחקיקה תשרוד וטו נשיאותי קלוש ביותר

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

יממה בלבד אחרי נאומו השנוי במחלוקת של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני הקונגרס, הודיעו אמש (רביעי) כמה סנאטורים דמוקרטים בולטים כי אם הסנאט יידרש להצביע בימים הקרובים על סנקציות חדשות נגד איראן, או על חקיקה שתחייב אישור מראש של הקונגרס להסכם עם איראן, הם יצביעו נגד. הצהרתם של הסנאטורים חשובה במיוחד, מכיוון שכמה מהם היו בעצמם חתומים על הצעות להטלת סנקציות חדשות על איראן, אולם הם מתנגדים לאותן יוזמות בעיתוי הנוכחי.

בראש קבוצת הסנאטורים הדמוקרטים עומד רוברט מננדז, שהיה חתום על כמה מיוזמות החקיקה הקשוחות ביותר נגד איראן בשנים האחרונות. הודעתם על כך שיצביעו נגד סנקציות חדשות בעת הנוכחית הגיעה לאחר שמנהיגי הרפובליקנים בסנאט הציעו לקיים דיון על חקיקה חדשה נגד ההסכם עם איראן כבר בשבוע הבא, בתגובה לנאומו של נתניהו. אלא שבהיעדר תמיכה מצד הסנאטורים הדמוקרטים שהיו שותפים בעבר לחקיקת הסנקציות, הסיכוי שהחקיקה תשרוד וטו נשיאותי קלוש ביותר.

עוד בנושא הנאום
אפקט הנאום: שני סקרים מצביעים על התחזקות הליכוד
נתניהו שב לארץ: "רבים בעולם שמעו את מה שיש לישראל לומר"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. 3.3.2015. רויטרס
ראש הממשלה נתניהו במהלך נאומו בקונגרס, שלישי/רויטרס

יש לציין כי הסנאטורים הדמוקרטים אינם נסוגים באופן מוחלט מתמיכתם בחקיקה, אולם הם נותנים לנשיא ברק אובמה ולשר החוץ ג'ון קרי את פרק הזמן שהוקצב מראש למשא ומתן עם איראן. הסנאטור מננדז הביע כעס רב על כך שהרפובליקנים מנסים, יממה לאחר נאום נתניהו, לחבל במשא ומתן באמצעות החקיקה שהוא היה שותף לה בעבר. המחוקקים הדמוקרטים יתמכו בסנקציות חדשות רק אם עד הקיץ לא יושג הסכם עם איראן.

במקביל, קבוצת סנאטורים מהאגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית, בהם הסנאטורים היהודים ברברה בוקסר, בריאן שץ ודיאן פיינסטיין, מתכוונים להעלות הצעה שתקבע כלים למעקב ופיקוח של הקונגרס אחר כל הסכם שייחתם עם איראן, מבלי למנוע מהממשל לחתום על ההסכם. ההצעה קובעת כי אם אכן ייחתם הסכם גרעין, הממשל יידרש לדווח עליו לקונגרס אחת ל-90 יום. אם יתברר כי איראן מפרה את ההסכם, לקונגרס תהיה היכולת להחזיר למקומן סנקציות שיוסרו מטהראן.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ברק אובמה בראיון לרויטרס, וושינגטון, מרץ 2015. רויטרס
יטיל וטו על סנקציות נוספות. נשיא ארה"ב ברק אובמה/רויטרס

הצעת החוק הזו חשובה מכיוון שהיא מהווה תחליף להצעת חוק נגדית של הרפובליקנים, הדורשת שממשל אובמה יביא כל הסכם עם איראן להצבעה בקונגרס עוד לפני אישורו. הסנאטורים הדמוקרטים למעשה מביעים אמון במשא ומתן שמנהל הממשל, והם אינם דורשים לאשר מראש את ההסכם עם איראן, אולם כן דורשים לפקח עליו בדיעבד ולוודא שטהראן אינה מפרה אותו.

הנשיא אובמה כבר הודיע כי אם ההצעה הרפובליקנית תאושר בסנאט, בכוונתו להטיל עליה וטו. הדרך היחידה להתגבר על וטו נשיאותי בארצות הברית היא באמצעות תמיכה של 67 סנאטורים, אולם בסנאט הנוכחי ישנם 52 רפובליקנים בלבד - כך שללא תמיכה מצד 15 סנאטורים דמוקרטים, ידו של אובמה תהיה על העליונה. כרגע נראה כי התגובה המידית של הסנאטורים הדמוקרטים לנאומו של ראש הממשלה היא התקררות בתמיכתם בסנקציות, מה שמשחק בפועל לידיו של הנשיא אובמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully