וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לנתניהו: הקונגרס השעה הטלת סנקציות חדשות על איראן

27.1.2015 / 17:54

הסנאטור רוברט מננדז, מיוזמי החוק שנועד להשית עיצומים חדשים על טהראן, הודיע כי היוזמה תוקפא לפחות עד ה-24 במרץ ותחודש רק אם לא יושג הסכם מסגרת. ראש הממשלה תמך בהגברת הלחץ על איראן וצפוי לעסוק בנושא בנאומו בקונגרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
תומך בהחרפת העיצומים. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

הסנאטור האמריקני רוברט מננדז, הודיע היום (שלישי) כי החקיקה שנועדה להטיל סנקציות חדשות על איראן בשל תכנית הגרעין שלה לא תצא לפועל בשלב זה. מננדז, מיוזמי החקיקה, הוסיף כי הוא וסנאטורים דמוקרטים נוספים לא יתמכו בחקיקה כזאת עד ה-24 במרץ, ורק אם עד אז לא יושג הסכם מסגרת חדש עם טהראן, במסגרת המשא ומתן שלה עם שש המעצמות. הנשיא ברק אובמה כבר הבהיר בנאום מצב האומה השנתי שנשא בשבוע שעבר כי יטיל וטו על חקיקה כזאת.

מדובר במבוכה לראש הממשלה - בנימין נתניהו רצה לקרוא בנאומו ב-3 במרץ בקונגרס להחרפת העיצומים על טהראן, אך כעת הדמוקרטים הודיעו שהם נסוגים מהכוונה להעביר את החוק, מה שמותיר את הרפובליקנים לבד במערכה נגד הנשיא. בלי תמיכת הדמוקרטים, לרפובליקנים אין יכולת להעביר חוק להחמרת העיצומים נגד איראן, שכן אובמה מעוניין להגיע לעסקה מול טהראן בהקדם האפשרי. נאומו של ראש הממשלה תוכנן לתמוך בתכנית - שכעת ירדה, לפחות זמנית, מהפרק, אף שמראש הסיכויים להבשלתה נראו קלושים.

עם זאת, בלשכת ראש הממשלה מתנחמים בכך שהסנאטורים הדמוקרטים שחתמו על המכתב לאובמה לא נסוגו כליל מתמיכתם בסנקציות, ואף הביעו ספקות כבדים לגבי נכונותה האמיתית של איראן לוויתורים כלשהם במהלך המשא ומתן. בירושלים סבורים כי אם האיראנים לא יגלו גמישות גדולה ומפתיעה, מהלך הסנקציות יצבור תנופה מחודשת לאחר הדד-ליין שנקבע לשיחות הגרעין, ודווקא בשל כך רואים חשיבות לנאומו של נתניהו המתוכנן ל-3 במרץ.

ברק אובמה - נאום מצב האומה 20 בינואר 2015. GettyImages
הודיע שיטיל וטו על סנצקיות חדשות. אובמה בנאום מצב האומה בשבוע שעבר/GettyImages

העיתונאית האמריקנית לורה רוזן דיווחה בתחילת השבוע באתר "אל-מוניטור" על כוונתו של מננדז לדחות את תמיכתו בהצעת החוק של עצמו, ובעקבות הדיווחי התנהלו מגעים מאחורי הקלעים בניסיון לשנות את עמדתו. בדבריו היום, כאמור, מננדז הדגיש כי הוא יתמוך בסנקציות חדשות לאחר הדד-ליין של ה-24 במרץ רק אם עד אז לא יושג הסכם עקרונות בסיסי עם האיראנים

"רבים מחבריי הדמוקרטים ואני שלחנו מכתב לנשיא שבו כתבנו כי לא נתמוך בחקיקה הזאת בסנאט עד אחרי ה-24 במרץ", מסר הסנאטור מננדז בשימוע של ועדת המסחר של הקונגרס. "וגם אז נתמוך בחקיקה רק אם לא יושג הסכם מסגרת"

מננדז הוסיף כי הוא ועמיתיו מהמפלגה הדמוקרטית מקווים שיושג פתרון דיפלומטי בסוגיית הגרעין. עם זאת, הסנאטור הוסיף כי הם עדיין נותרו "ספקניים מאוד" לגבי נכונותה של טהראן לוותר על חלקים בתכנית שלה, שיוכיחו כי מטרת התכנית היא לצורכי שלום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ראש ועדת יחסי החוץ של הסנאט רוברט מננדז ב-27.3.2014. AP
הסנאטור רוברט מננדז/AP

השינוי בעמדתו של מננדז מגיע לאחר שבוע סוער ביחסי ישראל-ארה"ב, על רקע החלטתו של ראש הממשלה נתניהו להגיע לנאום בקונגרס ב-3 במרץ. ראש הסגל של הבית הלבן, דניס מקדונו, ניסה בימים האחרונים להוריד את גובה הלהבות, ואמר במספר ראיונות כי הגעתו של נתניהו לקונגרס אינה "יריקה בפרצופו של אובמה", כפי שנטען בכלי תקשורת בארה"ב ובישראל.

למרות ניסיונות ההרגעה הללו, נראה שהכעס במפלגה הדמוקרטית על התנהלותו של נתניהו עדיין לא שכך. במקביל, גם במפלגה הרפובליקנית ישנם סימנים שצריכים להדאיג את נתניהו, כמו למשל דבריו של הסנאטור הפרו-ישראלי הבכיר לינדזי גראהם, שאמר כי הוא לא יתמוך בסנקציות חדשות על איראן אם הדבר יוביל לפיצוץ השיחות איתה.

הסנאטורים שמתנדנדים בשתי המפלגות הושפעו מאוד מדבריו של ראש המוסד תמיר פרדו, שטען שסנקציות חדשות עשויות להוביל לפיצוץ השיחות. הדברים אמנם הוכחשו על ידי לשכת ראש הממשלה, אבל נראה שבוושינגטון לא ממש משתכנעים מההכחשה. הסנאטור הרפובליקני הבכיר ג'ון מקיין אמר השבוע כי "בישראל יש דעות חלוקות לגבי הסנקציות על איראן". עם זאת, מקיין הביע תמיכה נחרצת בהגעתו של נתניהו לנאום בקונגרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully