וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי במסר מרגיע למדינות המפרץ: לא נתעלם ממעשי איראן

5.3.2015 / 17:01

שר החוץ האמריקני הגיע לסעודיה כדי להפיג את החששות מפני הסכם גרעין עם טהראן והבטיח שהוא יספק את צרכיהן הביטחוניים. עם זאת, בריאד רוצים כוחות קרקעיים נגד דאעש וטוענים כי איראן משתלטת על עיראק

צילום: לע"מ, מחלקת המדינה האמריקנית; עריכה: יאיר דניאל

על רקע המשא ומתן המתמשך בין המעצמות לאיראן סביב תכנית הגרעין שלה, ביקר היום (חמישי) שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בסעודיה. קרי נפגש עם המלך סלמאן ושרי החוץ של מדינות המפרץ וניסה להפיג את חששותיהם מההסכם עם המסתמן עם טהראן. פרט לחשש שמשטר האייתוללות ישיג נשק להשמדה המונית, בנסיכויות מודאגים מהאפשרות שהוא ינצל את המלחמה בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) כדי להשתלט על עיראק.

"אנחנו לא מחפשים 'עסקה גדולה' עם איראן", אמר קרי בהתייחסותו לאפשרות של הרחבת שיתוף הפעולה הפוליטי והביטחוני עם טהראן במסגרת ההסכם. קרי, שתדרך את המלך ואת שרי החוץ בהתקדמות בשיחות שאתמול הסתיים סבב נוסף שלהן, הבטיח כי הוא יספק את הצרכים הביטחוניים של מדינות המפרץ. "גם כשאנו נושאים ונותנים עם איראן על תכנית הגרעין שלה, לא נעצום עיניים לנוכח הפגיעה ביציבות האזורית שהיא גורמת במקומות כמו סוריה, לבנון, עיראק וחצי האי ערב, בעיק בתימן", הוסיף קרי.

לקריאה נוספת על הגרעין האיראני
אובמה מחייך: אחרי נאום נתניהו - הדמוקרטים נגד סנקציות על איראן
נתניהו שב לארץ: "רבים בעולם שמעו את מה שיש לישראל לומר"
אובמה על נתניהו: לא הציע "אלטרנטיבה מעשית" לשיחות עם איראן

ג'ון קרי עם שר החוץ סעודי אל-פייסל – ריאד, 5 במרץ 2015. AP
קרי ושר החוץ של סעודיה אל-פייסל בריאד, היום/AP

שר החוץ הסעודי, הנסיך סעוד אל-פייסל, שדיבר לצד קרי במסיבת עיתונאים בבירה ריאד, טען כי הוא הבטיח לו שוושינגטון לא תתעלם מפעולותיה האחרות של איראן במזרח התיכון בזמן המשא ומתן. אל-פייסל קרא לקואליציה שאותה מובילה ארצות הברית נגד דאעש להילחם בלוחמי הארגון הקיצוני גם על הקרקע. הקריאה החריגה להתערבות קרקעית זרה בעיראק ובסוריה מגיעה על רקע המעורבות הצבאית האיראנית הגוברת בשתי המדינות. אל-פייסל ציין את המעורבות האיראנית במבצע של כוחות הביטחון של עיראק לשחרור העיר תיכרית מידי דאעש כ"דוגמה המובהקת" לחששות של הממלכה. "איראן משתלטת על עיראק", הזהיר שר החוץ הסעודי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
לוחמים שיעים משגרים רקטות בלחימה עם דאעש מצפון לתיכרית – עיראק, מרץ 2015. רויטרס
לאיראן תפקיד מכריע במבצע לשחרור תיכרית. לוחמים שיעים יורים רקטות לעבור העיר/רויטרס

בתוך כך, הבוקר דיווח העיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון כי במסגרת מאמציו לגייס תמיכה להסכם הגרעין, קרי יציע למדינות המפרץ "מטריה גרעינית", שתגן עליהם במקרה של מתקפה פתאומית "מצד איראן או מצד גורמים אחרים". בארצות הברית טרם התייחסו לדיווח.

העיתון, המצטט "גורמים מערביים", דיווח כי מדובר בהסכם דומה לזה שיש לארצות הברית עם יפן וקוריאה הדרומית. ההסכם, שמקורו בימי המלחמה הקרה, דורש מוושינגטון להגן צבאית על שתי המדינות, כדי שלא יצטרכו לפתח נשק גרעיני בעצמן לנוכח האיומים הנשקפים באזור מצד סין ורוסיה, ובשנים האחרונות גם מצד קוריאה הצפונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully