וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: קרי מציע למדינות המפרץ "מטרייה גרעינית" נגד איראן

שר החוץ האמריקני בא הבוקר לריאד כדי להפיג את החששות מהסכם הגרעין המתגבש. העיתון אל-חיאת מדווח כי בכוונתו להבטיח למדינות האזור הגנה אמריקנית מתקיפה איראנית פתאומית

צילום: לע"מ, מחלקת המדינה האמריקנית; עריכה: יאיר דניאל

(צפו בהתנצחות בין נתניהו לדוברת מחלקת המדינה האמריקנית)

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בא הבוקר (חמישי) לריאד. הוא ייפגש עם סלמאן מלך סעודיה ועם שרי החוץ של מדינות המפרץ, כדי להפיג את החששות באזור מהסכם הגרעין המתגבש עם איראן. קרי נפגש אמש בשווייץ עם שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, והבוקר ייוועד עם שרי החוץ של בחריין, כוויית, עומאן, קטאר ואיחוד האמירויות.

בהגעתו לריאד משיחות הגרעין בשווייץ, אישר קרי כי חלה התקדמות במגעים עם איראן, ואמר כי ארה"ב שואפת לגבש הסכם "עד סוף חודש מרץ". שר החוץ זריף אמר אמש כי הוא אינו סבור שההסכם יגובש עד סוף החודש. תאריך היעד הסופי לחתימת ההסכם הוא 1 ביולי.

העיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון דיווח כי במסגרת מאמציו לגייס תמיכה להסכם הגרעין, קרי יציע למדינות המפרץ "מטריה גרעינית", שתגן עליהם במקרה של מתקפה פתאומית "מצד איראן או מצד גורמים אחרים". בארה"ב טרם התייחסו לדיווח.

העיתון, המצטט "גורמים מערביים", דיווח כי מדובר בהסכם דומה לזה שיש לארה"ב עם יפן וקוריאה הדרומית. ההסכם, שמקורו בימי המלחמה הקרה, דורש מארה"ב להגן צבאית על שתי המדינות, כדי שלא יצטרכו לפתח נשק גרעיני בעצמן לנוכח האיומים הנשקפים באזור מצד סין ורוסיה, ובשנים האחרונות גם מצד קוריאה הצפונית.

לקריאה נוספת
איראן: לא נגיע להסכם עד מועד הבחירות בישראל
ג'ון קרי: "לדרוש מאיראן להיכנע - זו לא תכנית"
הסכם הגרעין המתגבש: מה דורשת ישראל ומה תקבל איראן?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניסוי בטיל בליסטי בין-יבשתי מדגם "מינטמן" בקליפורניה ב-2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסדרת ראיונות שהעניק אמש, אמר שר החוץ האיראני זריף כי "אנחנו מוכנים לעבוד מסביב לשעון על מנת להגיע להסכם". לדבריו, "אנחנו מאוד קרובים, אולם יש פרטים שצריך ללבן". הוא ציין כי "ארצות הברית חייבת לבחור בין הגעה להסכם גרעין לבין המשך הסנקציות. השניים לא יכולים ללכת יד ביד".

אתמול הודיעו כמה סנאטורים דמוקרטים בכירים כי אם הסנאט יידרש להצביע בימים הקרובים על סנקציות חדשות נגד איראן, בכוונתם להצביע נגד. בראש קבוצת הסנאטורים הדמוקרטים עומד רוברט מננדז, שהיה חתום על כמה מיוזמות החקיקה הקשוחות ביותר נגד איראן בשנים האחרונות.

ההודעה הגיעה לאחר שמנהיגי הרפובליקנים בסנאט הציעו לקיים דיון על סנקציות חדשות כבר בשבוע הבא, בתגובה לנאומו של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס. אלא שבהיעדר תמיכה מצד הסנאטורים הדמוקרטים שהיו שותפים בעבר לחקיקת הסנקציות, הסיכוי שהחקיקה תשרוד וטו נשיאותי קלוש ביותר.

ג'ון קרי עם שר החוץ סעודי אל-פייסל – ריאד, 5 במרץ 2015. AP
שר החוץ ג'ון קרי ועמיתו הסעודי, השר אל-פייסל, הבוקר בריאד/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully