וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המניע הנסתר של מתנגדי ההסכם עם איראן

10.3.2015 / 13:00

בבית הלבן וגם בטהראן גינו בחריפות את עשרות הרפובליקנים, שפנו למנהיגי איראן והזהירו מפני הסכם הגרעין, ועיתון נפוץ הוקיע אותם הבוקר כ"בוגדים". לאיזה לובי רב-עוצמה קשור יוזם המכתב?

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

כמחצית מחברי הסנאט - קבוצה של 47 מחוקקים מתוך מאה - פרסמו בתחילת השבוע מכתב פתוח למנהיגי איראן, והזהירו כי כל הסכם שייחתם בין ממשל אובמה לבין טהראן, יבוטל אחרי שהנשיא האמריקני יעזוב את תפקידו. באופן אירוני, דווקא האזהרה החדה הזו יצרה בסוף היום קירוב לבבות נדיר בין ממשל אובמה, לבין ממשלתו של חסן רוחאני.

בכירים בוושינגטון ובטהראן גינו בחריפות את המכתב, והתחרו בעלבונות שהטיחו בסנאטורים הרפובליקנים שחתמו עליו. שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר אתמול כי המכתב "נועד לתעמולה בלבד". בהודעה שפרסמה שגרירות איראן באו"ם בשם זריף, נכתב כי "שר החוץ נדהם לגלות שכמה מחברי הקונגרס האמריקני סבורים שזה ראוי לשלוח מכתב למנהיגי מדינה זרה, ולפנות נגד ממשלתם - ונגד הנשיא שלהם". בהודעה נכתב בנוסף כי "זו ההוכחה שכמו - נתניהו, שסבור שהשלום הוא איום קיומי - גם אחרים מתנגדים לכל הסכם, ללא קשר לתוכנו".

גם בממשל האמריקני לא חסכו בביקורת. הנשיא אובמה אמר אמש כי "זה אירוני למדי שכמה חברי קונגרס מיישרים קו עם השמרנים באיראן. זו קואליציה מוזרה". סגן הנשיא, ג'ו ביידן, השתלח ברפובליקנים, ואמר כי מדובר בחתירה "מתחת לכבודו של המוסד שאני מעריץ". בהצהרתו החריפה, שפורסמה פעמיים - הן מטעם הבית הלבן והן מטעם מחלקת המדינה – אמר ביידן: "כיהנתי בסנאט 36 שנים ומעודי לא נתקלתי במקרה שבו סנאטורים ביקשו לפנות ישירות למדינה זרה - ועוד למדינת אויב - ולטעון שלנשיא אין סמכות חוקתית כדי להגיע להסכם משמעותי עמה".

המכתב למנהיגי איראן: 47 סנאטורים הזהירו כי הקונגרס אינו מחויב להסכם הגרעין

הסנאטור טום קוטון – 2014. AP
הסנאטור טום קוטון במטה הבחירות שלו בארקנסו, בשנה שעברה/AP

הגדיל לעשות הבוקר היומון הנפוץ "ניו יורק דיילי ניוז". העיתון יצא היום לדוכנים עם הכותרת "בוגדים", מרוחה מתחת לתמונותיהם של כמה מחותמי המכתב – מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל, טד קרוז וראנד פול, ועמיתם, יוזם המכתב, הסנאטור טום קוטון. הוא הושבע לסנאט בחודש ינואר האחרון, אחרי שכיהן שנתיים בבית הנבחרים כנציג מדינת ארקנסו. מה הניע את קוטון ליזום את המכתב, שעליו חתמו 46 מעמיתיו למפלגה הרפובליקנית?

אתר התחקירים The Intercept מציע הסבר אפשרי, הרומז כי מניעיו של קוטון קשורים בקשר הדוק לשתדלנות של יצרניות הנשק הגדולות ביותר בארה"ב. היום (שלישי) צפוי קוטון לנאום בכנס סגור של ה-NDIA - "האיגוד הלאומי של תעשיות ההגנה". מדובר בלובי המאגד מאות יצרניות נשק, מטוסים וטילים, בהן בואינג, נורתופ גראמן, בוז אלן המילטון. הלובי מייצג עשרות חברות משנה נוספות, המייצרות נשק כימי וביולוגי. בחבר הנאמנים של הלובי מכהן, בין היתר, סמנכ"ל "אלביט מערכות אמריקה".

במאמר שהתפרסם בכתב העת "ניו ריפבליק" בחודש ינואר, הוכתר קוטון כ"סוס השחור של הפריימריז הרפובליקניים". בכתבת פרופיל שסקרה את סיכוייו להפתיע את מפלגתו, ולהתמודד על תפקיד המועמד לנשיאות ב-2016, נכתב כי קוטון בן ה-37 דוגל בהשקפת עולם ניצית, המתבטאת בעיקר בדיונים ביטחוניים. "רק תבחרו - סוריה, איראן, רוסיה, דאעש, מל"טים, הסוכנות לביטחון לאומי - וקוטון יהיה בצד הקיצוני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
חנוכת מפעל לייצור כנפיים למטוס חמקן מדגם F-35 במתחם התעשייה האווירית – נובמבר 2014. GettyImages
חנוכת מפעל להרכבת כנפיים למטוס ה-F-35 של חיל האוויר במתקן התעשייה האווירית/GettyImages

בחודש דצמבר האחרון, קרא קוטון לקונגרס לחמש את ישראל במפציצים גרעיניים מדגם B-52, ולאשר לה מכירה של פצצות חודרות-בונקרים. את דבריו השמיע בכינוס השנתי של מכון המחקר השמרני Foreign Policy Initiative, שרבים ממאמריו קוראים להגדלת תקציב משרד ההגנה האמריקני.

דוגמה נוספת להתייצבותו של קוטון לצד יצרניות הנשק הגדולות ביותר בארה"ב, ניתן למצוא בהתנהגותו בחודש שעבר בקונגרס, כאשר הצטרף לקבוצה של סנאטורים דמוקרטים, שקראו לנשיא ברק אובמה להעביר תחמושת לצבא אוקראינה. "אנו קוראים לממשל להגביר את תמיכתו באוקראינה. סנקציות חמורות יותר ועזרה הומניטריות צריכות להיות חלק מהתמיכה, אך כרגע, יותר מאי-פעם, ארה"ב צריכה לספק לאוקראינה אמצעים להגן על עצמה", נכתב במכתב, שעליו חתמו יותר מ-30 סנאטורים משתי המפלגות.

ב-Intercept פנו ללובי הנשק NDIA, כדי לברר האם קוטון מתכוון לנאום היום לגבי המכתב ששלח עם עמיתיו למנהיגי איראן. "רוב החברים (בלובי) מדברים על כל דבר, מתקציב ועד איראן, ולכן סביר שהוא יתייחס לכך בדבריו", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully