וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפוטרי כיל הראשונים: "חושב לרדת מהארץ, איך אפרנס ילד בן 3?"

8.3.2015 / 7:30

4 ממכתבי הפיטורים שקיבלו עובדי מפעל "תרכובות ברום" ייכנסו לתוקף לאחר הפגנות רבות ומשא ומתן שהתפוצץ בין הוועד לבין הנהלת החברה, ויותירו את העובדים מחוסרי פרנסה. "מה אני אלך לעשות? מי יקבל אותי לעבודה בגיל שלי?"

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

(פיצוץ המו"מ בפעם הראשונה בין ועד העובדים לבין הנהלת כיל, בשבוע שעבר)

לאחר מאבק של שבועות, ארבעה עובדים ממפעל "תרכובות ברום" מקבוצת כיל יסיימו היום (ראשון) את עבודתם, עם כניסתם של מכתבי הפיטורים שקיבלו לתוקף. שמואל אבסוב, בן 53 ואב לילד בן שלוש, הוא אחד המפוטרים שייאלצו היום לסיים את עבודתם במפעל – במקרה שלו, אחרי ותק של 13 שנות עבודה. "ההרגשה קשה וממש לא טובה", סיפר בשיחה עם וואלה חדשות. "נתתי את כל חיי למפעל הזה, את הנשמה שלי השקעתי בעבודה, ופתאום אני מפוטר. מה אני אלך לעשות? מי יקבל אותי לעבודה בגיל שלי?", תהה בכאב, וסיפר על מחשבותיו לרדת מהארץ. "עכשיו אני מובטל, אני חושב לעזוב את הארץ. יש לי ילד בן שלוש, איך אפרנס אותו? אני צריך שוב להתחיל את החיים".

ועד העובדים מתכנן להחריף את המאבק אם הנהלת כיל לא תחזור בה מהחלטתה ותודיע על ביטול הפיטורים. "היום נכנסים לתוקף מכתבי הפיטורים, מהלך שיוביל אך ורק להחרפת המאבק ומוכיח שאין להנהלת החברה כל רצון להתייעלות, אלא לשביתה הוועדים והעובדים המאוגדים", אמר אבנר בן סניור, יו"ר הוועד בתרכובות ברום. "ועד העובדים והעובדים לא יתנו יד להפסקת המאבק עד שהנהלת החברה תמשוך את המכתבים. אנחנו קוראים להנהלת החברה לבטל את הפיטורים, ולהיכנס למשא ומתן.

עוד בנושא:
המשבר בכיל: הבן שממליץ על פיטורי עובדים והאב שנלחם לצדם
מאות עובדי כיל בבירה: "מי ראש הממשלה, ביבי או עידן עופר?"
75 אלף שקל לעובד אחזקה: הנהלת כיל פרסמה עלות שכר העובדים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מי יקבל אותי לעבודה בגיל שלי?". שמואל ובנו הקטן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכיל התייחסו לפיטורים שייכנסו היום לתוקפם. "כיל חווה משבר קשה ומיתון בשווקים בהם היא פעילה, כולל הכפלת עלות העבודה במפעליה בישראל", נכתב בהודעת החברה. "בסביבה עסקית שכזו חובתה של הנהלה אחראית להוביל תכנית התייעלות. כיל נוהגת בכבוד ובאחריות כלפי עובדיה והיא מציעה לעובדים שיסיימו את עבודתם את תנאי הפרישה הטובים בישראל - עובדים מעל גיל 55 ייהנו ממענק חודשי קבוע של 15 אלף שקל בממוצע, מבלי לעבוד, עד גיל 67. בנוסף, יינתנו פיצויים ומענקי פרישה של למעלה ממיליון שקל בממוצע והמשך תשלום מלא לפנסיה עד גיל 67 כדי להבטיח פנסיה מלאה לעובדים מתחת לגיל 55. כמו כן, יינתנו פיצויי פיטורין של 200% בגובה מאות אלפי שקלים". עוד נכתב בהודעה כי :כיל תמשיך להיות המעסיק הגדול ביותר בנגב ועמוד השדרה הכלכלי שלו גם לאחר תכנית ההתייעלות".

לקראת סכסוך עבודה כללי בדרום

רק ביום רביעי התפוצץ המאבק בין הוועד לבין ההנהלה, לאחר שחודש יממה לפני כן. לטענת העובדים, ההנהלה לא הסכימה במהלך השיחות לסגת מכוונתה לנקוט במהלך פיטורים נרחב. אם לא יחודשו השיחות ולא יימצא פתרון מוסכם בשבוע הקרוב, החל מיום חמישי ייכנס לתוקפו הסכסוך הכללי בדרום, שאותו אישרה ההסתדרות לפני כשבועיים, ושבמסגרתו יושבתו כל מקומות העבודה - הן הציבוריים והם הפרטיים, מאשדוד דרומה.

בניגוד לטענות הוועד, בהנהלת כיל טענו כי חברי ועד העובדים הם האשמים בפיצוץ המשא ומתן. "הופתענו לשמוע מהתקשורת שוועד העובדים פוצץ את המשא ומתן ובחר בנתיב חד צדדי כדי לכפות בכוחניות את דרישותיו במקום להגיע לפתרון במסגרת הידברות", נמסר מההנהלה. "הוועדים נכנסו למשא ומתן כחלק ממשחק הטעייה והם יוצאים ממנו לאחר שההצגה הסתיימה. החלטות הוועד פוגעות בכלל עובדי החברה הנאלצים לשבת בבית ללא משכורת, והן בעיקר יובילו לכך שראשוני העובדים הפורשים עלולים למצוא עצמם ללא חבילת הפרישה הנדיבה שמציעה ההנהלה ושמהווה רשת ביטחון".

הפגנה של עובדי כי"ל מול מעון ראש הממשלה, מרץ 2015. נועם מושקוביץ
הפגנה של עובדי כיל מול מעון ראש הממשלה, בשבוע שעבר/נועם מושקוביץ

יו"ר יש עתיד, חבר הכנסת יאיר לפיד, תקף ביום חמישי בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע משבר הפיטורים ב"תרכובות ברום" וב"מפעלי ים המלח", גם הוא מקבוצת כיל. לפיד קרא לנתניהו להתערב במשבר כדי למנוע את פיטוריהם הצפויים של מאות מעובדי החברה.

"יש לי הצעה", אמר לפיד בפני העובדים שהגיעו עם ילדיהם שהיו מחופשים לכבוד פורים, והפגינו מול משרדי החברה בבאר שבע. "ליום אחד, ראש הממשלה נתניהו יתחפש למישהו שאכפת לו ממשהו חוץ מעצמו. אם נתניהו יתחפש ליום אחד למישהו שאכפת לו אז ביום אחד אפשר למנוע את המשבר הזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת פברואר פתחו 800 עובדי "תרכובות ברום" בשביתה במחאה על מכתבי פיטורים ששלחה ההנהלה ל-140 עובדים. כשבועיים לאחר מכן בפתחו גם כ-1,200 עובדי "מפעלי ים המלח" בשביתה לאחר שההנהלה סירבה להסיר את האיום לפטר 135 מעובדיה. אל מחאתם של עובדי קבוצת כיל הצטרפו רבים ברחבי הארץ, ובכמה עיריות בדרום אף התקיימו שביתות הזדהות.

לפניות לכתב: Yanir9310@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully