וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרטון שמוכיח: דאעש הגיע לאפריקה, ובמלוא אכזריותו

16.2.2015 / 9:57

מצרים לא המתינה יותר מכמה שעות עד ששיגרה מטוסי קרב ללוב, כנקמה על הוצאתם להורג של 21 מאזרחיה. סיסי מבהיר שלא ייכנע לטרור, אך השאלה היא כמה דם מצרי יישפך בדרך

צילום: רויטרס, הטלוויזיה המצרית; עריכה: גדי וינסטוק

חיל האוויר של מצרים הפציץ בסיסי אימונים של דאעש בלוב ומחסני תחמושת של הארגון, שעות ספורות אחרי שפורסם כי אנשי הארגון הוציאו להורג 21 מצרים שהוחזקו בשבי במשך כמה שבועות. ההודעה על המבצע הצבאי נמסרה הבוקר (שני) לכלי התקשורת הרשמיים. מדובר בחריגה: זו הפעם הראשונה שממשלת מצרים מודה בפומבי בהפצצות במדינה השכנה, שהידרדרה למאבק אלים בין מיליציות יריבות. בפעם הקודמת, בחודש אוגוסט, ה"ניו יורק טיימס" נאלץ לדווח על כך.

ההפצצות כוונו לעבר עיר הנמל דרנה, כ-300 ק"מ ממערב לגבול המצרי. לפי ההצהרות הרשמיות, מטוסי F-16 הפגיזו מחסנים ומחנות אימונים ו"שבו בשלום לבסיסם". דובר הצבא מסר כי ההפצצה נועדה "לנקום את הדם, ולהשיב לרוצחים כגמולם". גם לוב השתתפה בהפצצות: חיל האוויר הנאמן לממשלה הלובית - או מה שנותר ממנה - הפגיז יעדים בערים סירת ובין-ג'וואד.

החטופים, כולם נוצרים קופטים, נשבו בחודשים דצמבר וינואר בעיר החוף סירת שבמזרח לוב, הנתונה, גם היא, לשליטת המיליציות האיסלאמיסטיות, שחלקן נשבעו אמונים לדאעש. רוב החטופים היו פועלים תמימים שעבדו בשיפוצים. בסרטון, שבו נשטפו מי הים התיכון בדמם, נטען כי הקבוצה היא "קורבן של מאמיני הכנסיה המצרית העוינת".

נשיא מצרים עבד אל-פתאח סיסי בבסיס חיל האוויר במחוז א-שרקיה בצפון המדינה – 3 בנובמבר. AP
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי/AP

"הדם המטונף הזה הוא רק חלק ממה שממתין לכם כנקמה עבור קמיליה ואחיותיה", הכריזה כתובית שליוותה את הסרטון. קמיליה שחאתה זאהר, אשתו של כומר קופטי מפורסם, נעלמה לפני כמה שנים, ובמצרים משערים כי היא ניסתה להתאסלם. בהמשך דווח כי בעלה חטף אותה, והמיר אותה בחזרה לנצרות.

בשנה האחרונה, ארגוני טרור בצפון אפריקה כבר אימצו, פחות או יותר, את הסממנים המזוהים עם דאעש. אך הסרטון שפורסם אמש מבשר כי "המדינה האיסלאמית", ארגון שבסיסו בכלל בסוריה ובעיראק, הצליח להקים זרוע אמיתית בלוב. ועל כך העיר וויליאם מקאנטס, חוקר איסלאם קיצוני במכון ברוקינס, בשיחה עם ה"ניו יורק טיימס": "זה דבר אחד לנופף בדגל דאעש, והרבה אנשים עושים את זה. אבל זה דבר שונה לחטוף קבוצה של נוצרים קופטים ולהרוג אותם כחלק ממערכה עד המוות".

מצרים נתונה במערכה מדממת ומתמשכת מול שלל ארגוני טרור. מול חמאס היא הקימה אזור חיץ ברפיח, ואת "האחים המוסלמים" היא הוציאה מהחוק. שני הארגונים ממשיכים לערער את המצב הביטחוני-פוליטי ולמרר את חייו של סיסי, עם או בלי משפטי ראווה וגזרי דין-מוות שנעשים למאות מאנשיהם. בסיני, אנסאר בית אל-מקדס, שלאחרונה נשבע אמונים לדאעש ושינה את שמו ל"ווליאת סיני" (מחוז סיני), טובח בחיילי הצבא המצרי.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דאעש הקים שלוחה אמיתית בלוב. מתוך הסרטון שהופץ אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיסי נתון בלחץ רב כדי להגיב לטבח אזרחיו, והפעם בחזית חדשה. העובדה שמדובר בבני המיעוט הקופטי רק מגבירה את הלחץ על לשכת הנשיא. הנוצרים הקופטים סובלים מרדיפה גוברת בשנים האחרונות במהומות עדתיות. אחרי הדחת הנשיא מוחמד מורסי ב-2013, לפחות 11 מהם נרצחו במהומות, ומאות כנסיות ששירתו את בני הקהילה הוצתו והוחרבו. תומכי "האחים המוסלמים" האשימו את הקופטים בסיוע להדחת הנשיא, וארגון "משמר זכויות האדם" דיווח כי המשטרה המצרית העלימה עין מההתנכלויות המרובות, שהבריחו את הקופטים למחתרת.

משטרו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי זוכה כעת לגיבוי בינלאומי נרחב, שבוודאי עודד אותו להורות על הפעולה הצבאית. הנשיא אובמה, שבעצמו שולח טייסים להפצצות נגד דאעש בעיראק ובסוריה, הוא האחרון שיעצור את המצרים מלהפגיז בלוב השסועה. זה בוודאי עדיף מלשלוח לשם טייסים אמריקנים, בטח כשכולם זוכרים מה קרה לטייס האחרון שנפל בשבי דאעש.

מוקדם לדעת אם מצרים תסתפק בהפצצה נקודתית בלוב, או שבכוונתה להרחיב את המבצע ליעדים נוספים. בחודש אוגוסט האחרון דווח על מטוסי קרב מסתוריים, שהגיחו בשעת לילה למרחב האווירי של טריפולי והטילו פצצות מעל ריכוזי המורדים האיסלאמיסטיים. רק אחרי כמה ימים דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי הייתה זו פעולה משותפת – קואליציונית - של מצרים ושל איחוד האמירויות הערביות.

במובן מסוים, הקואליציה נגד דאעש קרמה עור וגידים בלוב כבר בקיץ שעבר, ועשויה לחזור לשם כבר בקרוב. היום צפוי סיסי לחתום על עסקת ענק עם צרפת, לרכישת מטוסי קרב מדגם "ראפאל", ספינה-קרב ותחמושת בשווי שישה מיליארד אירו: מצרים לא באמת זקוקה למטוסים הללו, אותם היא מקבלת בהלוואת ענק ובמענקים נרחבים. אבל זו תוספת נחמדה למכונת המלחמה שמפעיל סיסי, כדי להוכיח שהוא לא מתכוון להיכנע לטרור. השאלה היא רק כמה דם מצרי יישפך בדרך.

מטוס קרב רפאל של חיל האוויר של צרפת. AP
מצרים הודיעה שתרכוש היום 24 מטוסי ראפאל, כמו זה שבתמונה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully