וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה על תכנית המלחמה בדאעש: נביס אותו ללא מלחמה קרקעית

11.2.2015 / 23:32

נשיא ארה"ב שלח בקשה לחברי הקונגרס כדי שיאשרו באופן רשמי את המאבק בארגון "המדינה האיסלאמית". ההצעה תגביל את הלחימה לשלוש שנים, אך תאפשר לצבא לפעול בכל מקום כדי לפגוע בארגון

ברק אובמה - נאום מצב האומה 20 בינואר 2015. GettyImages
נשיא ארצות הברית ברק אובמה/GettyImages

נשיא ארצות הברית ברק אובמה פנה היום (רביעי) לקונגרס בבקשה שיאשר באופן רשמי את המלחמה בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). ההצעה לפעול נגד לוחמי הארגון תוגבל לשלוש שנים ותאפשר לצבא ארצות הברית לפעול בכל מקום כדי לסכל פעולות טרור נגד המדינה.

בנאום שמסר בבית הלבן, כשלצדו שר החוץ ג'ון קרי וסגנו ג'ון ביידן, הצהיר אובמה כי הצעתו לא כוללת מבצע קרקעי רחב היקף, אלא תאפשר לכוחות אמריקניים מיוחדים לבצע פעולות מיוחדות אם יידרשו לכך. לטענתו, ניתן לנצח את הארגון הקיצוני גם ללא כוחות על הקרקע. הוא הוסיף כי החקיקה מוגבלת לשלוש שנים כדי לאפשר למחליפו בתקפיד להעריך מחדש את המצב בשטח. לדבריו, דאעש נמצא בשלב של מגננה והוא בדרך לתבוסה.

במכתב שנשלח למחוקקים בצירוף הבקשה לאישור, הפציר בהם אובמה "להראות לעולם שאנחנו מאוחדים בנחישותנו להתמודד עם האיום". ההצעה כוללת גם איסור על "מבצעי לחימה ממושכים" - מינוח דו-משמעי שהוכנס כפשרה בין חברי הקונגרס הדורשים אישור לשליחת כוחות קרקעיים לבין אלו שמתנגדים לכך.

לוחם בארגון "המדינה האיסלאמית" לצד שבויים סורים, אוגוסט 2014. AP
לוחם דאעש בסוריה/AP

אם יאשרו חברי הקונגרס את בקשתו של אובמה, צפויה הלחימה להתרחב לאזורים נוספים במזרח התיכון שבהם יש פעילות של דאעש - בין היתר, לוב אוזכרה לאחרונה כמדינה שבה צובר הארגון כוח, והשלטונות שם ביקשו סיוע מקהילה הבינלאומית במאבקם ב"מדינה האיסלאמית".

ארצות הברית תוקפת יעדים של הארגון הקיצוני בעיראק מאז ה-8 באוגוסט ובסוריה מאז חודש ספטמבר, אך התקיפות נעשות במסגרת הסמכות של הנשיא וללא אישור רשמי מהקונגרס והחלה להישמע ביקורת שלפיה הנשיא חורג מסמכותו.

אובמה הצדיק את התקיפות בחקיקה מ-2001, שהועברה לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר, ובחקיקה מ-2002, שבה השתמש הנשיא ג'ורג' בוש הבן כדי לצאת למלחמת עיראק. ההצעה החדשה תבטל את הסמכויות של 2002, אך תשאיר על כנה את החקיקה המיוחדת משנת 2011, שעליה מתבססת ארצות הברית בתקיפות המל"טים שלה בתימן ובסומליה.

(עדכון ראשון: 16:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully