וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח הטייס: דאעש נוחל תבוסות, ומוציא עצבים בצורה חולנית

4.2.2015 / 12:30

השריפה למוות האכזרית של הטייס הירדני לא צריכה לבלבל את העובדות: הוא שילם את מחיר המהלומות הצבאיות והכלכליות שסופג "המדינה האיסלאמית". פרשן וואלה! חדשות, אבי יששכרוף, על הארגון שאט אט הופך מצבא בלתי מנוצח לכזה שאפשר לנצחו - ולא במאמץ של שנים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

(ירדן זועמת על רצח הטייס: "לדאעש אין שום קשר לאיסלאם")

האופן החולני שבו הוצא להורג הטייס הירדני מועז אל-כסאסבה על ידי אנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) לא צריך לבלבל את העובדות: הארגון נוחל תבוסות בשדה הקרב, ומוציא את תסכולו במעשים ברוטליים ואכזריים באופן יוצא דופן - אפילו ביחס למעשים אחרים של דאעש. הטייס, שנפל בשבי ב-24 בדצמבר, שילם כבר לפני כחודש את המחיר של המהלומות שסופג הארגון בעיראק, בכורדיסטן ובסוריה, גם בזירה הכלכלית. דאעש שמר על כך בסוד בניסיון אולי לחלץ הישג נוסף באמצעות המשא ומתן על בני הערובה היפנים. אך ההתעקשות של ירדן לנהל משא ומתן שיכלול את הטייס סיבכה את דאעש בשקריו שלו. ההוצאות האחרונות להורג של בני הערובה היפנים גם הם חלק ממהלך של דאעש שנועד להחזירו לתודעה הציבורית ולייצר לו לפחות מראית עין של ארגון מנצח.

אולם המציאות של דאעש כבר אינה פשוטה כמו אותם ימים באביב ובקיץ בשנה שעברה. ההתקדמות הטריטוריאלית שלו נעצרה, בעיקר בעיראק. בכובאני שבאזור הכורדי של סוריה הובסו אנשי הארגון ואיבדו את אחד הסמלים הבולטים של המלחמה באזור. מיליציות כורדיות הוכיחו שעם הרבה רוח לחימה ומעט אמצעים, אבל עם סיוע אגרסיבי מהאוויר של קואליציה בינלאומית, אפשר לעצור את ההתקדמות של דאעש ולהביסו.

מסע הכיבוש של דאעש || סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
ירדן הוציאה להורג את המחבלת הכלואה: "דאעש נוקט טרור שפל"
דאעש: שרפנו למוות את הטייס הירדני השבוי
איום דאעש: הרשות הפלסטינית עצרה כ-15 חשודים בגדה

ירדן זועמת על רצח הטייס: "לדאעש אין שום קשר לאיסלאם". רויטרס
הטייס הירדני בכלוב, רגעים ספורים לפני שהוצא להורג/רויטרס

המפלה הזו בכובאני הופכת את "המדינה האיסלאמית" מצבא בלתי מנוצח לארגון שאפשר לנצחו - ולא במאמץ של שנים. לעיתים מספיקים רק שבועות ואולי אפילו ימים. הכורדים שפועלים באזור העיראקי אינם נחים על זרי הדפנה של כובאני ויצאו למתקפה על האזור שמצפון למוסול, אותו מעוז של דאעש שהפך סמל לכוחו האדיר. בשבועות האחרונים הם הצליחו לכבוש לא מעט כפרים בקרבת העיר והם מתקרבים למוסול מצפון.

מנגד, מיליציות שיעיות, בשיתוף עם צבא עיראק, רושמות הצלחות לא מבוטלות בקרבות שמדרום למוסול, במחוז דיאלה לדוגמה, ומתקרבים אל העיר מדרום. בדרך, אותן מליציות שיעיות שנשענות על סיוע אמריקני ואיראני עוסקות במקביל בגירוש של אלפי סונים מבתיהם. זאת, בגדר נקמה על אותם אלה שנקמו בשיעים לא מכבר.

דגל טורקיה על מגדל תבואה לאחר תקיפה אווירית בכובאני, סוריה. רויטרס
המפלה בכובאני הופכת את "המדינה האיסלאמית" מצבא בלתי מנוצח לארגון שאפשר לנצחו. הפצצות כובאני/רויטרס

בשדה הקרב עצמו, לנוכח הבליץ האווירי על כוחותיו, שינה דאעש את צורת הפעולה שלו. הוא מתבצר בערים שכבר כבש, בין השאר מוסול בעיראק ורקה בסוריה, אך מתקשה לצאת לפשיטות הכוללות מסה של לוחמים. מטוסי הקואליציה פוגעים בשיירות שלו, ולכן הארגון פועל יותר על מדים אזרחיים ובשיירות קטנות. גם הכנסותיו נפגעו באופן משמעותי. ראשית, בגלל הפגיעה בבתי הזיקוק ובמכלי הדלק שהשתלט עליהם, ושנית בגלל הלחץ הכבד על טורקיה להפסיק את סחר הנפט עם דאעש. הלחץ הזה נשא פירות. אמנם אנקרה לא הפסיקה לחלוטין את רכישת הנפט מדאעש, אך ההיקף ירד באופן ניכר.

ובין לבין, דאעש נדרש גם לנהל שגרת חיים מסוימת, לפחות במוסול וברקה. עליו לתת מענה לצרכים אלמנטריים של האוכלוסייה, בנושאים כמו בריאות, תברואה, חינוך ועוד. גם שם הוא אינו רושם הצלחות גדולות. לנוכח דלדול האמצעים שברשותו והקשיים בשדה הקרב, קשה לראות כיצד יוכלו בקרוב אנשי הארגון להראות ש"המדינה האיסלאמית" היא לא יותר מאשר תופעה חולפת בהיסטוריה רוויית הדמים של המזרח התיכון.

לפניות לכתב: aviissacharoff@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • דאעש
  • ירדן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully