וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגפת טרור באפריקה

זה כמה שנים ש"בוקו חראם" מנהל מלחמת חורמה נגד הנוצרים בניגריה, ואף משתמש במחבלות מתאבדות. הזדהותו המדאיגה עם דאעש בתקופה האחרונה עלולה להפוך אותו לזרוע החדשה של מדינת הג'יהאד

פיגוע במסגד בעיר קאנו – ניגריה, נובמבר 2014. רויטרס
כתמי דם במסגד הגדול בקאנו אחרי הפיגוע בחודש שעבר/רויטרס

בתוך אוקיינוס הטרור המשתולל כיום ברחבי העולם, הפיגועים שהתרחשו לאחרונה בניגריה בולטים במיוחד. פיגוע ההתאבדות שביצע בוקו חראם במסגד מרכזי בעיר קאנו בסוף נובמבר, שקטל את חייהם של יותר מ-80 בני אדם, היווה את שיאה של מתקפת המתאבדים והמתאבדות שהוציא הארגון לפועל בחודשים האחרונים, ושנמשכת גם בימים אלה.

מאז 2011 מנהל בוקו חראם מלחמת חורמה נגד השלטון הנוצרי במדינה. למעשה, פעולותיו הרצחניות מופנות נגד כלל אוכלוסיית ניגריה, וכוללות פגיעה חסרת אבחנה באזרחיה המוסלמים. הארגון, המקיים מערכת קשרים הדוקה עם אל-קאעדה ועם שותפיו - ובראשם אל-קאעידה בחג'אז ובמגרב וכן עם אל-שבאב הסומלי - ביצע לאחרונה תפנית לעבר תמיכה בדאעש, שהפך ליריבם המר של האחרונים. שינוי זה בא לידי ביטוי בהכרזתו של מפקד בוקו חראם, אבו בכר שכאו, על תמיכתו בדאעש ובמנהיגו, אבו בכר אל-בגדאדי. בנוסף, הכריז שכאו על הקמת אמירות בניגריה, כדי שזו תשתלב בחליפות האסלאמית הגדולה תחת החליף בגדאדי.

בשנים האחרונות, בלט ארגון בוקו חראם בפעילות הטרור הנרחבת והאכזרית שביצע. עלייתו לכותרות בתקשורת המערבית באה בעקבות חטיפת 276 נערות מהכפר צ'יבוט באפריל השנה, ואסלומן בכוח. פעולה זו זעזעה את העולם, שנחשף לזוועות בניגריה באמצעי המדיה השונים. בשנה האחרונה חלה עלייה תלולה בפיגועי ההרג ההמוני שהוציא הארגון לפועל, ובהם התקפות על בתי ספר, מעשי טבח בכפרים וגידול בולט במספר פיגועי ההתאבדות שבוצעו בידי אנשיו בערים מרכזיות בניגריה. מתוך כ-60 פיגועי התאבדות שהוציא הארגון מאז 2011, עת החל להשתמש בטקטיקה זו, כמחציתם בוצעו בשנה הנוכחית.

הסמל המסחרי של דאעש הגיע לאפריקה

בתוך כך, בלט השנה בניגריה שימוש בנשים מתאבדות. מיוני השנה שוגרו למשימות ההתאבדות 16 נשים, מתוכן 13 התפוצצו וגרמו למותם של מעל ל-80 בני אדם. חלק מן המתאבדות היו בגילאי העשרה ואף למטה מכך. הדבר עורר בתחילה חשד כי מדובר במקצת מהנערות החטופות מצ'יבוט שנשלחו אל מותן בידי שוביהן.

אולם, כיום רווחת הערכה כי מדובר בנערות אחרות שגויסו באופן מיוחד לביצוע משימות התאבדות, לצד מתאבדות שהשתייכו לאגף הנשים בארגון. מדיווחי כוחות הביטחון בניגריה עולה כי לרשות הארגון עומד כיום מלאי של מתאבדות פוטנציאליות רבות הממתינות לשיגורן וקיים חשש כי מגמה זו תמשך ואף תגבר בעתיד.

כמו שנהוג בארגוני טרור אחרים, גם בוקו חראם משתמש בטקטיקה זו כדי לזכות בכיסוי תקשורתי רחב לו זוכות בדרך כלל נשים המשמשות כמתאבדות, בהשוואה לעמיתיהם הגברים. שיקול נוסף נובע מכך שנשים מעוררות פחות חשד מגברים, דבר המקל עליהן להתגבר על מכשולים אבטחתיים. כמובן שהכללת נשים במאגר המתאבדים מהווה גם תוספת כוח אדם לפעולות הארגון.

חלק מהתעצמות הפעילות של בוקו חראם ומאפייניה קשור לחיבור המתהדק בינו ובין ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). ביטויים להשפעת קשר זה ניתן לראות בשימוש גובר בטקטיקות המאפיינות את דאעש, ובראשן עריפת הראשים שהפכה לסמל מסחרי, כמו גם הפגיעה חסרת האבחנה ביריביהם ובכלל זה גם במוסלמים, שאינם משתפים עימם פעולה ומוגדרים ככופרים ברי מיתה; הפיגוע הקטלני במסגד בקאנו הוא עדות בולטת לכך.

השפעת דאעש באה לידי ביטוי גם בהקפדה על האסטרטגיה התקשורתית שבה נוקט הארגון הניגרי ובאיכות הגבוהה של סרטוני התעמולה שהוא מפיץ.

החשש העיקרי כיום הוא שהשפעתו הרעה של דאעש תתרחב למדינות נוספות באפריקה. הפעולות האחרונות אשר הוציא לפועל ארגון אל שבאב הסומלי בקניה, שכללו עריפת ראשים והוצאתם הסלקטיבית להורג של אזרחים לא-מוסלמים, עשויות להוות ביטוי לסכנת התפשטות השפעת המדינה האיסלאמית. ראוי אם כן, להתמקד בבלימתה של מגפה זו בעודה באיבה בטרם תתפשט למדינות נוספות באפריקה.

סמדר שאול היא מתמחה בתכנית למחקר טרור במכון למחקרי ביטחון לאומי. יורם שוויצר הוא ראש התכנית.

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully