וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוזנטל עתר לבג"ץ נגד וינשטיין: לבטל סגירת תיק "ביביטורס"

2.12.2014 / 13:03

בעתירתו טוען חבר הכנסת כי נוהל "הבדיקה המקדימה", שבוצעה עקב החשדות נגד ראש הממשלה וארכה שלוש שנים, אינו מעוגן בחוק ומשמש בפועל ל"סיכול" פתיחת חקירות פליליות מלאות של אנשי ציבור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תהליך ה"בדיקה המקדימה" אינו מעוגן פורמלית בחוק. רוזנטל/מערכת וואלה!, צילום מסך

חבר הכנסת מיקי רוזנטל (העבודה) הגיש היום (שלישי) עתירה לבג"ץ באמצעות עורכי הדין יובל יועז ואלעד מן בבקשה להוציא צו על תנאי נגד היועץ המשפטי לממשלה,יהודה וינשטיין, הנוגע לביטול סגירת תיק "ביביטורס" על ידו בספטמבר האחרון לאחר שערך "בדיקה מקדימה". העתירה מתמקדת באותו הליך "בדיקה מקדימה"- שמשמש בשנים האחרונות את רשויות האכיפה לבדיקת חשדות בנוגע לאנשי ציבור ולקביעה אם ישנה תשתית ראייתית מספקת לפתוח נגדם בחקירה פלילית מלאה. בעתירה נטען כי נוהל ה"בדיקה המקדימה", שמסתיימת במקרים רבים בסגירת התיק, אינו מעוגן פורמלית בחוק ותכליתו למעשה "לסכל" פתיחת חקירה פלילית.

הרקע לעתירה הוא תחקיר שפורסם ב-2011 בתכנית "המקור" בערוץ 10, אותה הגיש באותה תקופה רוזנטל יחד עם רביב דרוקר. ממצאי התחקיר, שעסק בנסיעותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לחו"ל, הועברו לחקירת מבקר המדינה דאז מיכה לינדנשטראוס, שקבע כי יש לפתוח בחקירה פלילית. אז, העביר וינשטיין את החומרים לבדיקה מוקדמת ולאחר כשלוש שנים החליט לסגור את התיק, כשאחד מהנימוקים לכך היה הזמן הרב שחלף.

עוד בוואלה! חדשות:
לפיד: "הבחירות מיותרות"; הליכוד: "נכשל בניהול הכלכלה"
הישראלית שנלחמת בדאעש: "לא נחטפתי"
עוד הפסד לאובמה: כלא גואנטנמו לא ייסגר

יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
סגר לפחות ארבעה תיקים נגד אנשי ציבור ללא חקירה לאחר "בדיקה מקדימה". וינשטיין/טלי מאייר

בעתירה נטען כי בשנים האחרונות, וינשטיין אימץ דפוס פעולה בעייתי במקרים שבהם חשדות פליליים התעוררו נגד חשודים "מיוחסים", מה שפוגע בעקרון השוויון. בין הדוגמאות שמובאות בעתירה: החשדות נגד השר לשעבר גדעון סער והשר סילבן שלום בנוגע לעבירות מין, החשדות נגד הנשיא רובי ריבלין ונגד חבר הכנסת מאיר שטרית - כל אלה נסגרו לאחר הליך הבדיקה. בדיקה נגד הניצב מנשה ארביב ב"פרשת פינטו", דווקא עברה לחקירה פלילית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"יש בכדי בחירת מסלול הבדיקה, כדי לסכל קיום חקירה פלילית"

"מדובר בהליך שזכה לשם הקוד 'בדיקה מקדימה', שמטרתו המוצהרת היא לבחון אם מתקיימת במקרה הנדון תשתית ראייתית התחלתית, המספיקה כדי להורות על פתיחתה של חקירה פלילית מלאה", נכתב בעתירה, "אך דומה כי מעת שנבחר מסלול זה, הרי שיש בו למעשה כדי לסכל ברוב המקרים את האפשרות של קיום חקירה פלילית כזו".

העתירה מגיעה לאחר שמכתבים ששלח רוזנטל ללשכת וינשטיין לא נענו. במכתבים ביקש לדעת מהו המקור שבדין, עליו מסתמכת מערכת אכיפת החוק בניהול "בדיקות מקדימות", האם קיימות אמות מידה כלשהן לבחינת מכלול החומרים לשם קבלת החלטה מתי יש להעדיף חקירה פלילית ומתי בדיקה מקדימה והאם קיימות הנחיות פנימיות או מקור נורמטיבי כלשהו המעגן את פרוצדורת ביצוע הבדיקה ואת זכויות החשודים והעדים במהלכה. במילים אחרות, רוזנטל דורש לבדוק האם יש בכלל הליך חוקי בשם "בדיקה מקדימה", או שמדובר ביוזמה מקורית שהשתרשה לכדי נוהג.

רוזנטל מפרט בעתירה את הפגמים שנפלו בבדיקה המקדימה בעניין "ביביטורס", בהם העובדה שנתניהו עצמו כלל לא תושאל על ידי גורמי אכיפת החוק, וכי לא נערכו חיקורי דין ופעולות חקירה אחרות במשך אותן שלוש וחצי שנים שבהן התנהלה הבדיקה. לבסוף, דורש רוזנטל לבטל את סגירת תיק "ביביטורס", בשל נוהג ה"בדיקה המקדימה", שכאמור אין לו כל בסיס חוקי.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully