וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: "הבחירות מיותרות"; הליכוד: "נכשל בניהול הכלכלה"

שר האוצר תקף את נתניהו וטען כי הוא הולך לבחירות רק בגלל "דיל" שרקם עם החרדים. בליכוד השיבו אש: "לפיד פועל מתוך אינטרס פוליטי צר". דרעי: "אין שום דיל ליום שאחרי הבחירות"

צילום: ג'ורג' גינסברג, אבי כהן, עומר מירון, שי מכלוף, ערוץ 10, לע"מ; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

שר האוצר יאיר לפיד תקף היום (שלישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי הוא החליט ללכת לבחירות מיותרות. "הוא גורר את המדינה לבחירות שאין בהן שום צורך, רק כי הוא עשה 'דיל' עם החרדים", אמר לפיד בכנס חדרה לאנרגיה בגני התערוכה בתל אביב. "זהו חוסר אחריות לאומי בלתי-נסלח".

לפי לפיד, הבחירות הצפויות אינן מתקיימות בשל נושא מסוים. "אלה בחירות בין אלה שבאו לעבוד, ואלה שתוקעים הכול", אמר שר האוצר. "אנחנו באנו לעבוד. זה כל מה שרצינו, זה כל מה שאנחנו רוצים. זה כל מה שביקשנו משותפינו לקואליציה - שיעמדו בהתחייבויות שלהם וייתנו לעבוד". הוא התייחס לטענה שלפיה הוא ניסה להקים ממשלה חלופית עם החרדים, וכינה אותה "אבסורד מגוחך של אנשים שהפכו את החשדנות והספינים לדרך חיים".

לפיד דחה את הטענות שלפיהן משרדו מנע תקציבים ממערכת הביטחון. "ביטחון ישראל עומד מעל לכול, והניסיון לנצל את צה"ל לצרכים פוליטיים ראוי לכל גינוי", אמר לפיד. "מטרתה היחידה של הדרישה הפתאומית להעביר לתקציב הביטחון מיליארדים נוספים הייתה הדרישה להעלות מסים, ולקצץ קיצוץ רוחבי עמוק בתקציבים החברתיים".

בדרך לבחירות - כל הכותרות:
מסתמן: הכנסת תצביע מחר על פיזורה, בחירות במרץ
הבחירות שבפתח: אקורד סיום צורם לכהונה מלאת חריקות
להעניש את הפוליטיקאים על בחירות מיותרות

יאיר לפיד ביציאה מביתו, נובמבר 2014. ראובן קסטרו
"הניסיון לנצל את צה"ל לצרכים פוליטיים ראוי לכל גינוי". לפיד, הבוקר/ראובן קסטרו

בליכוד לא נשארו חייבים, ותקפו את תפקודו של לפיד במשרד האוצר. "יאיר לפיד נכשל כישלון מחפיר בניהול הכלכלה. הוא התבזה וכשל בניסיונו לפתות את החרדים למזימה של פוטש נגד ראש הממשלה", נמסר מהתנועה. "לפיד ממשיך להשתלח, לאיים לחתור תחת הממשלה שבה הוא מכהן ולרקוח דיל פוליטי עם ציפי לבני – והכול מתוך אינטרס פוליטי צר מהסוג הישן והמכוער".

עוד טענו בליכוד כי ראש הממשלה נתניהו עומד על כך שתקציב המדינה יהיה אחראי, יבטיח את הביטחון ויטפל במחירי הדיור והמזון, זאת בניגוד לתקציב הפוליטי והבלתי-אחראי, לטענתם, שמקדם לפיד. "לפיד מונע העברת תקציב ביטחון אחראי הדרוש לצה"ל, הוא מטרפד את העברת הבסיסים לנגב ומקדם 'חוק מע"מ אפס' שכל כולו אחיזת עיניים ולא יוריד את מחירי הדיור", הוסיפו בליכוד. "נתניהו פועל מתוך ראייה כוללת לטובת העם והמדינה ולא יאפשר התנהלות פוליטית פרועה וחסרת אחריות שכזאת בממשלתו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ערב לכבוד 11 חודשים לפטירת הרב עובדיה יוסף בבנייני האומה בירושלים. נועם מושקוביץ
"רק אתמול ניסו לשכנע אותי להקים ממשלה חלופית". אריה דרעי/נועם מושקוביץ

יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, נשא הצהרה לתקשורת ואמר כי רק אתמול ניסו לשכנע אותו להקים ממשלה חלופית ללא נתניהו, אולם סירב לומר ממי הגיעה ההצעה. "היו שני דילים על השולחן מימין ומשמאל", הוא סיפר. "גם ראש הממשלה ניסה בחודשים האחרונים להכניס את החרדים. אמרנו כל הזמן: ממשלה חלופית – רק אחרי הבחירות".

דרעי עוד ציין כי אין למפלגתו הסכם עם איש גם לתקופה שלאחר הבחירות. "אין שום דיל ליום שאחרי הבחירות", הוא הדגיש. "ש"ס לא תצטרף לממשלה שלא יהיה בה שני תנאים: העלאת שכר המינימום ומע"מ אפס למוצרי יסוד. אני רוצה שהשיח בחודשים הקרובים יהיה חברתי". הוא נשאל אם אלי ישי יהיה מספר 2 שלו לאחר הבחירות, והשיב בחיוב.

לבני: "על הכוחות הציוניים לחבור ולהציב אלטרנטיבה"

שרת המשפטים ציפי לבני דיברה על הבחירות הצפויות ואמרה כי אלה יהיו בחירות בין "ממשלה קיצונית ופרנואידית" לבין ממשלה ציונית ואחראית שתדע להתנהל באופן שאינו מנכר את העולם. בדברים שנשאה בכנס של הצלב האדום והמכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, היא אמרה כי יש לשאוף לממשלה "שלא רוצה למוטט את הציונות ושומרת על הערכים שלנו והילדים שלנו, שתילחם בטרור ותדע לקבל החלטות מדיניות, תשמור על שלטון החוק ותחזיר את הגאווה".

לדברי לבני, ממשלה שכזו יכולה לקום אם המרכז הרחב והציוני יתאחד ויציב אלטרנטיבה אמיתית להחליף השלטון. "הכוחות הציוניים צריכים לחבור ולהציב אלטרנטיבה. זה מה שצריך לקרות וזה מה שיקרה", אמרה לבני, והוסיפה: "לא אתפשר על שום עיקרון שליווה אותי בשנים האחרונות בממשלת ישראל. לא אתן ידי לשום חקיקה לאומנית קיצונית ואנטי-ציונית. לא אתן יד לפרובוקציות. אלה הדברים שפוגעים בביטחון ובזהות של ישראל ומבודדים אותה".

שרת המשפטים, ציפי לבני, בכנס הצלב האדום והמכון למחקרי ביטחון לאומי. המכון למחקרי ביטחון לאומי,
"הבחירות יהיו בין ממשלה קיצונית ופרנואידית לבין ממשלה ציונית ואחראית". לבני/המכון למחקרי ביטחון לאומי

חברת סיעתו של לפיד, שרת הבריאות יעל גרמן, הבהירה הבוקר כי "חוק מע"מ אפס" לא באמת היה הגורם לבחירות. "זו הייתה הצגה מוכנה מראש, הייתה הודעה מוכנה מראש", ציינה גרמן במשדר וואלה! חדשות. "לפיד הגיע מתוך רצון אמיתי לשמור על שלמות הקואליציה ולהעביר את התקציב. אי אפשר לבוא ולהטיל עלינו את האחריות". בנוגע לאפשרות של הקמת גוש מרכז-שמאל, אמרה השרה כי סיעתה לא רצתה בכך בעבר והייתה כוונה אמיתית להציל את הקואליציה. עם זאת, היא הוסיפה: "היום אנחנו במצב חדש ונצטרך לשקול את כל זה".

גם ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) התייחסה במשדר וואלה! חדשות לאפשרות של הקמת גוש המרכז-שמאל ואמרה: "לא צריך לפסול שום אפשרות, וכל אפשרות צריך לבחון לגופה". יחימוביץ' אף תקפה בדבריה את הממשלה הנוכחית. "הציבור מסתכל עלינו וחש בחילה מסוימת", אמרה יחימוביץ'. "זו ממשלה שלא עשתה דבר בשביל הציבור וגם הולכת (לבחירות) בשביל שום דבר".

יעל גרמן שרת הבריאות באולפן וואלה. אוגוסט 2013. נמרוד סונדרס
"זו הייתה הצגה מוכנה מראש". השרה יעל גרמן/נמרוד סונדרס

ח"כ דני דנון (הליכוד) טען במשדר וואלה! חדשות כי בסיעתו לא מרוצים מהבחירות הצפויות. "אין פה שמחה ואין חגיגה. אני לא מכיר מישהו ששמח על המהלך המסתמן", אמר ח"כ דנון. עם זאת, הוא הוסיף כי לא נותרה ברירה אלה לכת לבחירות בהיעדר אפשרות למשול. "יש חוסר אמון, אין דבק, וכך אי אפשר לקדם שום תהליך", הוא אמר.

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, טענה כי עדיף ללכת לבחירות מהירות מלהישאר עם ממשלה שלא מתפקדת. "הייתי שמחה להמשיך לעבוד אבל אם זה נכפה עלינו, נעשה את הכול ונבקש מהבוחר לאפשר לנו להמשיך לעבוד", אמרה שקד במשדר וואלה! חדשות. "זה משבר שנתניהו ולפיד הביאו עלינו כל אחד מסיבותיו וחסרונותיו".

לדבריה, אחת הסיבות היחידות שנתניהו מבין שהוא לא יכול להמשיך למשול היא שהשרים הבכירים שלו יוצאים בקמפיין בינלאומי נגדו. "מה שעצבן את ראש הממשלה זה ששר האוצר ושרת המשפטים נאבקו בו במישור הבינלאומי", היא הסבירה. "יש שורה של דברים מצויינים שהקואליציה הזו עשתה וחבל שזה נגמר ככה". כשנשאלה אם יש סיכוי שסיעתה תרוץ ברשימה משותפת עם הליכוד, היא השיבה בשלילה. "זה לא נכון לגוש הימין, ואני לא רוצה שזה יקרה אלא אם כן כל גוש השמאל יתאחד. כרגע אנחנו רוצים כל מפלגה לקבל את מספר המנדטים הגדול ביותר ולשמור על הייחודיות שלנו".

רוה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד מכריזים על תכנית המכרזים לפתיחת שני נמלים נוספים, יולי 2013. יואב דודקביץ'
לפיד דחה את דרישות נתניהו בפגישה שהתקיימה ביניהם אמש./יואב דודקביץ'

פיזור הכנסת הצפוי וקיום הבחירות בחודשים הקרובים באים אחרי שסיעת יש עתיד, והעומד בראשה, דחו את התנאים שהציב להם נתניהו בפגישה שהתקיימה אמש בינו לבין לפיד, ושגורמים בליכוד הגדירו "הזדמנות אחרונה למנוע בחירות". "התנאים שהציב היו תנאים שהבהרנו מראש שלא נוכל להסכים להם, וישראל הולכת לבחירות במקום להעביר תקציב חברתי", נמסר מיש עתיד.

התנאי הראשון שהציג ראש הממשלה ללפיד היה להפסיק את ההשתלחות והחתרנות נגד הממשלה שהוא חבר בה, לרבות הביקורת על הבנייה בירושלים והיחסים עם ארצות הברית. התנאי השני היה להעביר, כפי שסוכם בעבר, שישה מיליארד שקלים לתקציב הביטחון לצורך אימונים והצטיידות. התנאי שלישי היה לשחרר את התקציב עבור הירידה של בסיסי צה"ל דרומה, כפי שתוכנן מראש. כמו כן, הבהיר נתניהו ללפיד כי עליו ועל חברי מפלגתו לתמוך ב"חוק הלאום" שניסח ולהקפיא את הצעת "חוק מע"מ אפס". כבר שלשום הבהירו גורמים ביש עתיד שלא יסכימו להתפשר על "חוק מע"מ אפס" וכי אם נתניהו יקפיא את קידומו, "המשמעות ברורה".

מחר צפויה מליאת הכנס להצביע בקריאה טרומית על הצעות חוק לפיזור הכנסת שיזמו סיעות האופוזיציה. סיעת הליכוד צפויה לתמוך בהצעות הללו, מה שיקנה להן רוב. אחרי שיאושרו ההצעות בקריאה טרומית, יחל דיון בתאריך הבחירות שיוסכם על כל סיעות הכנסת, והן ככל הנראה ייקבעו לאחד מימי השלישי במרץ 2015.

(עדכון ראשון: 9:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully