וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בארה"ב: "הנזק של סנודן קטן משחששנו"

ראש המודיעין הלאומי אמר בראיון ל"וושינגטון פוסט" כי למרות שהנזק שגרם מדליף פרשת המעקבים של ה-NSA הוא "משמעותי", הוא לא חמור כפי שנחשד תחילה. דבריו יסייעו לסנודן לשוב לארצו?

שבר הריגול: שגריר ארה"ב בפריז זומן לשיחת נזיפה. רויטרס
"נראה שהוא לא לקח כל-כך הרבה מסמכים". סנודן/רויטרס

החששות היו מוגזמים? ראש המודיעין הלאומי של ארצות הברית, ג'יימס קלאפר, אמר כי נראה שהנזק שגרם מדליף פרשת המעקבים של ה-NSA, אדוארד סנודן, קטן משנחשב תחילה. בדברים שפורסמו הלילה (שישי) ב"וושינגטון פוסט" צוטט קלאפר באומרו: "נראה שהוא לא לקח כל-כך הרבה מסמכים".

קלאפר ציין כי למרות שהנושא עדיין נמצא תחת חקירה, "ניכר שהרבה מהדברים שהוא היה נגיש אליהם – לא היו כאלה שהוא יכול לקחת איתו החוצה". בראיון הנדיר אותו העניק לעיתונאי דייויד אגניישס במטה הסוכנות אמר עוד קלאפר: "חלק מהדברים שחשבנו שהוא לקח איתו – התברר שהוא כלל לא לקח. ובכל זאת, הנזק שהותיר אחריו הוא משמעותי".

עוד ידיעות מהעולם:
ה-G7 גינו את רוסיה; פוטין: "שיהיה להם בתיאבון"
יצא לראות זריחה? ”ברגדאל נטש עוד לפני החטיפה”
נער בן 17 מנורבגיה נמצא מת בגלגל מטוס בהולנד

הערכתו של קלאפר מנוגדת לעמדת הממסד הראשונית, שם חששו תחילה מהגרוע מכל. בהערכותיהם, חילקו גורמים בממשל את החשש מדליפת המידע מצדו של סנודן לשלושה מעגלים: במעגל הראשון – 300 מסמכים שסנודן העביר לכלי התקשורת בארה"ב וברחבי העולם, ושמרביתם כבר פורסמו. במעגל השני, כ-200 אלף מסמכים שבארה"ב מאמינים שסנודן או מישהו ממקורביו כבר העביר לכלי התקשורת. הערכתו של קלאפר, מעריכים ב"וושינגטון פוסט", נוגעת למעגל השלישי של המסמכים – מסמכים שסנודן לקח איתו לפי החשד הראשוני, אבל לא היה ברור אם העביר לכי התקשורת. מדובר בכ-1.5 מיליון מסמכים, שגורלם כעת לא ברור, והסבירות שהוצאו על ידי סנודן והועברו לידי כלי התקשורת נראית נמוכה.

מחפשים אחר אדוארד סנודן. יוני 2013. AP
מעוניין לחזור לארצות הברית. סנודן/AP

לדבריו של קלאפר עשויות להיות השלכות על גורלו של סנודן, המבקש בימים אלה לפתוח במגעים מול הרשויות בארה"ב, כדי שיאפשרו לו לחזור למדינה, ולצפות להליכים משפטיים, רק לאחר שיגיע לאיזשהו הסדר מקל עם הרשויות. גורמי המודיעין, מצדם, מדגישים את הנזק המשמעותי שגרמו ההדלפות ליחסי החוץ של ארצות הברית, בהם יחסים עם ידידות קרובות כמו גרמניה - עמדה שנפגעת במידת מה מדבריו של קלאפר.

רק בתחילת השבוע פורסמו ב"ניו יורק טיימס" מסמכים שהדליף סנודן, מהם עולה כי הסוכנות לביטחון לאומי, NSA, מיירטת "מיליוני תמונות בכל יום" המועברות ברשת, לטובת שימוש באמצעות תוכנות מתקדמות לזיהוי תווי פנים.

לפי המסמכים, הסוכנות עברה לשימוש נרחב בתמונות בארבע השנים האחרונות, לאחר פיתוח תוכנה המסוגלת למצות באופן יעיל את התמונות הנשלחות בין היתר בהתכתבויות דואר אלקטרוני, בהודעות טקסט, ברשתות החברתיות ובשיחות וידאו. גורמים ב-NSA מעריכים כי ההתקדמות הטכנולוגית עשויה לשנות באופן מהותי את הדרך בה מאותרים יעדים ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully