וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצא לראות זריחה? "ברגדאל נטש עוד לפני החטיפה"

דוח חסוי שנכתב אחרי נפילתו בשבי טליבאן העלה כי החייל האמריקני עזב את בסיסו לפחות פעמיים ללא רשות – בארה"ב ובאפגניסטן. לא ברור אם בפעם האחרונה תכנן לעזוב לצמיתות

עריכה: קשת סידי

(צפו בתיעוד הדרמטי משחרורו של ברגדאל)

החייל האמריקני בו ברגדאל, ששוחרר משבי טליבאן בסוף השבוע, נטש את יחידתו לפחות פעמיים לפני התקרית שהסתיימה בחטיפתו ב-2009 – כך דיווח הערב (חמישי) ה"ניו יורק טיימס", בהתבסס על דוח צבאי סודי שנכתב בשבועות שאחרי החטיפה. לפי הדוח, שכולל שיחות עם חיילים ומפקדים ביחידתו של ברגדאל, הוא עזב ללא רשות שטח אימונים בקליפורניה וכן מרוחק באפגניסטן, ושב מיוזמתו. עם זה, בדוח לא מופיעה כל הערכה שלפיה ברגדאל התכוון לעזוב לצמיתות כשיצא מהבסיס במזרח אפגניסטן טרם נחטף.

שחרור בו ברגדאל - כותרות אחרונות:
שר ההגנה הייגל: "חיי ברגדאל היו בסכנה בלי חילופי השבויים"
התיעוד הדרמטי: רגעי השחרור של החייל משבי טליבאן
הרמטכ"ל האמריקני: "לא נתעלם מהאפשרות שהוא ערק"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בו ברגדאל, דקות לפני ששוחרר משבי טליבאן ביום שבת/מערכת וואלה!, צילום מסך

דוח חסוי של צבא ארצות הברית מעלה תהיות חדשות באשר לנסיבות היעלמותו של סמל בו ברגדאל באפגניסטן, שהסתיימה בחטיפתו על ידי טליבאן. ה"ניו יורק טיימס" דיווח הערב (חמישי) כי מהדוח, שנכתב בשבועות שאחרי החטיפה ביוני 2009, עולה כי הוא נטש את יחידתו ללא רשות לפחות פעמיים – במהלך אימון בקליפורניה וכן במזרח אפגניסטן – ואז שב מיוזמתו. ברגדאל שוחרר ביום שבת אחרי כמעט חמש שנים בשבי, ומאז נשמעת בארצות הברית ביקורת חריפה על מחיר השחרור – חמישה בכירים בארגון טליבאן שהיו כלואים בגואנטנמו.

"דוח 15-6", בן 35 עמודים, נכתב ביולי ובאוגוסט 2009, אחרי ראיונות עומק עם גורמים ביחידתו של ברגדאל, ובכלל זה חיילים זוטרים אך גם מפקדי המחלקה, הפלוגה והגדוד. במסמך נמתחה ביקורת חריפה על נוהלי האבטחה הרופפים של היחידה וכן על המשמעת הירודה של חייליה.

בו ברגדאל, חייל אמריקני שנחטף על ידי טליבאן באפגניסטן ושוחרר אחרי חמש שנים, ב-31 במאי 2014. AP
אבטחה רופפת ומשמעת ירודה ביחידה. ברגדאל לפני החטיפה/AP

באשר לסמל ברגדאל ולהיעלמותו האחרונה – זו שנגמרה בחטיפה – בדוח לא נמצאו ראיות מוצקות לכך שעזב את הבסיס במזרח אפגניסטן, כנראה בשעת לילה, מתוך כוונה שלא לשוב אליו. שאלה שנותרה ללא מענה היא אם ברגדאל היה מעוניין לעזוב לצמיתות, או שמא ניצל את נוהלי האבטחה הירודים לצורך "הרפתקה". הקושי למצוא תשובה לכך הפך גדול יותר לנוכח היעלמויותיו הקודמות של ברגדאל.

את שטח האימונים בקליפורניה, לפי חבריו של ברגדאל ליחידה שעדויותיהם הופיעו בדוח, הוא עזב כדי לבחון כמה רחוק יוכל להגיע בכוחות עצמו – או במטרה לראות זריחה או שקיעה. גורמים ביחידה סיפרו גם כי באפגניסטן הוא יצא ל"טיול" קצר מחוץ לבסיס ללא רשות, בתקרית שדרגי הפיקוד הגבוהים לא עודנו על אודותיה.

לנופך המסתורי של ההיעלמות מתווספת העובדה שלפני החטיפה, שלח ברגדאל הביתה את מחשבו ואת יומנו. בדוח נכתב כי הוא השאיר מאחור שכפ"ץ ואת נשקו האישי, ולקח עמו מים, סכינים ומצפן כשיצא מהבסיס. עם זאת, הדוח לא הזכיר כל מכתב שהשאיר מאחור או ניסיון ליצור קשר עם אנשי טליבאן, כפי שדווח בכלי תקשורת אמריקניים בימים האחרונים.

החגיגות באיידהו בוטלו

ברגדאל תואר בדוח הסודי כאדם "חופשי ברוחו" ששתה תה עם חיילים אפגנים, ניסה ללמוד מהם את שפת הפאשטו המקומית ואסף סכינים. נכתב גם כי הוא הביע שעמום ותסכול מכך שצבא ארצות הברית לא עושה די כדי לרדוף אחר טרוריסטים שמחריבים בתי ספר במדינה. אולם לצד התדמית החריגה מעט, הוא תואר כחייל טוב ודייקן שהרבה לשאול שאלות נבונות.

הוריו של החייל ששוחחר בעסקת שבויים עם טליבאן, במסיבת עיתונאים עם הנשיא אובמה. AP
מגן על החלטתו. הנשיא אובמה עם הוריו של ברגדאל בבית הלבן, בתחילת השבוע/AP

בפנטגון סירבו להגיב על הדיווח ואמרו כי משרד ההגנה "לא מתייחס למידע שהושג מתוך חקירות מסווגות". בינתיים, בעיירה היילי שבאיידהו, שם מתגוררים הוריו של ברגדאל, הודיעו על ביטול החגיגות לרגל שובו. כשברקע הביקורת הגוברת, המארגנים הסבירו כי אין ביכולתה של העיירה הקטנה, שבה כ-8,000 תושבים, להתמודד עם אירוע גדול כל כך, שייתכן שיגיעו אליו גם מתנגדים רבים לעסקה.

הנשיא ברק אובמה מצדו הגן היום פעם נוספת על החלטתו לשחרר את ברגדאל. במסיבת עיתונאים שכינס בבריסל, שם הוא משתתף בוועידת G7, הסביר אובמה כי לארצו עיקרון בסיסי שלפיו לא משאירים חיילים מאחור, וכי בוושינגטון היו "מודאגים מאוד" לנוכח מצבו הבריאותי של ברגדאל, שהלך והידרדר. הפנגטון הודיע הערב כי מצבו הבריאותי של ברגדאל, השוהה בבית חולים צבאי בגרמניה, משתפר וכי טרם שוחח עם בני משפחתו.

שלטי תמיכה בחייל המשוחרר בו ברגדאל, איידהו, יוני 2014. AP
הכנות לשובו של ברגדאל בעיירת מגוריו היילי באיידהו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully