וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: רגע השחרור של החייל האמריקני משבי טליבאן

ארגון הטרור פרסם סרטון שבו נראה בו ברגדאל מועבר לכוחות האמריקניים במזרח אפגניסטן. לאחר לחיצות ידיים בין הצדדים הוא מועלה על מסוק. צבא ארה"ב פתח בחקירה על נסיבות היעלמותו

עריכה: קשת סידי

ארגון טליבאן באפגניסטן פרסם סרטון וידאו המתעד את שחרורו של החייל האמריקני בו ברגדאל בסוף השבוע, לאחר חמש שנים שבהן היה בשבי. בסרטון, שאורכו 17 דקות, נראה ברגדאל, מגולח ולבוש לבן, מובא בטנדר כסוף לאתר במזרח אפגניסטן שבו נמסר לידי כוחות מיוחדים של צבא ארצות הברית.

עם נחיתתו של המסוק האמריקני במקום, נראים שני אנשי טליבאן, תחת דגל לבן, מעבירים את ברגדאל, שקית פלסטיק בידו, לידי שלושה חיילים בלבוש אזרחי. החיילים האמריקנים נראים לוחצים את ידיהם של החוטפים ומלווים את ברגדאל אל המסוק. הוא עלה עליו לאחר שנפטר מהשקית שהייתה בידו. מעמד המסירה של ברגדאל לידי הכוחות האמריקניים ארך מעט יותר מדקה. הסרטון פורסם לראשונה בחשבון הטוויטר של דובר הטליבאן, זביהוללה מוג'אהיד.

עוד על שחרורו של החייל בו ברגדאל:
הדמיון הבלתי נתפס בין "הומלנד" לחטוף האמריקני
הסיפור האפל של שבוי המלחמה האחרון באפגניסטן
מיהם אסירי טליבאן ששוחררו תמורת ברגדאל?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ברגדאל מובא לאתר שבו הועבר לכוחות האמריקניים, כפי שתועד בסרטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, בארצות הברית גוברת הביקורת על שחרורו של ברגדאל, שתמורתו שחררה וושינגטון חמישה בכירי טליבאן "עם דם על הידיים". זאת, בין היתר בשל דיווחים שונים שלפיהם טרם נחטף ב-30 ביוני 2009, ברגדאל עזב את בסיסו מרצון וערק מיחידתו.

הלילה דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים אמריקניים רשמיים כי שני סרטוני וידאו חסויים שבהם ניכרה הידרדרות חמורה במצבו של ברגדאל הם ששכנעו את בכירי הצבא והמודיעין להסכים לחילופי השבויים. לפי הדיווח, ניתוח מודיעיני סודי השווה בין סרטון וידאו מ-2011 שבו נראה ברגדאל בשבי לבין סרטון מדצמבר 2013, שהועבר לארצות הברית על ידי קטאר, ששימשה מתווכת בעסקה. ההשוואה בין השניים העלתה כי מצבו של החייל הידרדר באופן משמעותי. הסרטונים לא פורסמו, אולם גורמים רשמיים שצפו בהם הגדירו את מצבו של ברגדאל "מעורר דאגה".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסוק שבו הוטס ברגדאל אל חירותו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמש התייחס יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, גנרל מרטין דמפסי, שברגדאל ערק ולא נחטף. בהודעה שפורסמה בדף הפייסבוק הרשמי של הרמטכ"ל האמריקני נכתב כי הצבא לא יתעלם מהתנהגות פסולה כלשהי של החייל המשוחרר, אולם הבהיר כי הוא נחשב חף מפשע עד שיוכח אחרת. "השאלות בנוגע להתנהגותו של ברגדאל נפרדות לחלוטין ממאמצינו להשיב כל חייל אמריקני משבי האויב", נכתב.

דמפסי אמר: "זו הייתה ככל הנראה ההזדמנות האחרונה והכי טובה לשחררו. בנוגע לנסיבות שבהן נשבה, נלמד את העובדות ברגע שהוא יוכל לספק אותן". בכך, התייחס ככל הנראה למצבו הנפשי הקשה של ברגדאל, שבגינו חקירתו מתעכבת. "בינתיים, נמשיך לדאוג לו ולמשפחתו", הוסיף דמפסי.

הנשיא ברק אובמה המבקר באירופה אמר אתמול כי ארצו מחויבת לשחרר את שבוייה, בלי קשר לנסיבות לכידתם. במסיבת עיתונאים שכינס עם בואו לפולין הודה אובמה כי אסירי טליבאן ששוחררו מכלא גואנטנמו אכן עלולים להוות סיכון ביטחוני לארצות הברית. עם זאת, הוא העריך כי במקרה הצורך ניתן יהיה לפעול נגדם.

הורי החייל האמריקני ששוחרר בעסקת חילופי שבוי משבי בן 5 שנים באפגניסטן עם אובמה. רויטרס
מגן על ההחלטה. אובמה עם הוריו של ברגדאל, ביום ראשון בבית הלבן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully