וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיפור האפל של שבוי המלחמה האחרון באפגניסטן

יומיים אחרי שחרורו מהשבי, טרם פורסמה תמונה של בו בראגדל והוא לא שוחח עם הוריו. הרקדן שנדחה ע"י לגיון הזרים הצרפתי, מצא עצמו לוחם בטליבאן, וחבריו לנשק טוענים: הוא ברח, עליו להישפט

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

החייל בו ברגדאל, שהעביר את חמש השנים האחרונות באפגניסטן בשבי הטליבאן, צפוי לעבור תהליך ארוך של שיקום נפשי לפני שיוכל לחזור לחיים הנורמליים. תמונתו טרם פורסמה, והוא טרם יצר קשר עם משפחתו.

גורמים רשמיים בפנטגון, שקיבלו סקירה על מצבו, אמרו כי החייל שרוי במצב נפשי קשה. ברגדאל, ששוחרר מהשבי ביום שבת, שוהה בבית החולים הצבאי-אמריקני בעיר לנדשטול שבדרום גרמניה, והוא יעבור שורה ארוכה של בדיקות ואיבחונים לפני שיאושר לו להמריא לארה"ב. אם מצבו יאפשר זאת, ייתכן שהוא ישוב לארצו כבר השבוע.

אך גם בארה"ב, ברגדאל, בן 28, לא יורשה לחזור מיד לביתו שבעיירה היילי, איידהו. קודם לכן הוא ייקלט במרכז הרפואי הצבאי בסן אנטוניו, ויעבור שם סדרה נוספת של בדיקות מתישות לפני שיזכה להיפגש עם בני משפחתו. ראשית, ישוחח בטלפון עם הוריו, בוב וג'ני, ולאחר מכן יוכל לשוחח עמם בוועידת וידאו. רק אחרי שמצבו הנפשי יתייצב, יתאפשר לו להיפגש עמם פנים אל פנים. נציג המרכז אמר ל"ניו יורק טיימס" כי תהליך השיקום הראשוני צפוי להימשך מספר "שבועות, לא ימים".

לקריאה נוספת על עסקת האסירים
זעם בארה"ב: "אובמה שחרר מחבלים עם דם על הידיים"
מיהם אסירי טליבאן ששוחררו תמורת החייל בו ברגדאל?

מחכים לשובו של החיילי בו בראגדל – היילי, איידהו, 1 ביוני 2014. GettyImages
מחכים לשובו של בו ברגדאל, אתמול בעיירה היילי, איידהו/GettyImages

עסקת האסירים הושלמה אתמול (ראשון) אחרי שארה"ב העבירה לקטאר חמישה עצירים מגואנטנמו, שהטליבאן דרש בתמורה לשחרורו של ברגדאל. במסיבת עיתונאים שכינסו באיידהו, אישרו הוריו של ברגדאל כי טרם זכו לשוחח עם בנם. "חמש שנים הן כמו נצח", אמרה האם, ג'ני. "אבל עשית זאת. אתה חופשי, החופש הוא שלך. אראה אותך בקרוב, בני האהוב".

האב, רוברט (בוב), אמר: "לא שוחחנו איתו בטלפון. הוא נעדר במשך זמן רב כל כך, והחזרה שלו הולכת להיות קשה מאוד. אני גאה בכך שרצית כל כך לעזור לעם האפגני ובמה שהיית מוכן לעשות", פנה האב לבנו. "אמרתי לך שלא נשכח אותך מאחור".

בכירים רפובליקנים תקפו אתמול את ממשל אובמה, שלטענתם הניח "תג מחיר" על ראשיהם של החיילים האמריקנים. לביקורת הצטרפו היום חיילים ששירתו עם ברגדאל, שטענו כי לא צריך לעשות לו קבלת פנים של גיבורים - אלא להעמידו למשפט צבאי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הוריו של החייל בו ברגדאל, בוב וג'ני, במסיבת עיתונאים באיידהו – 1 ביוני 2014. GettyImages
בוב וג'ני, הוריו של החייל, אתמול/GettyImages

סמל מאט ויירקאנט, ששירת בפלוגה עם ברגדאל ביום שבו נעלם, ב-30 ביוני 2009, אמר לרשת סי-אן-אן: "התעצבנתי בזמנו מכל מה שקורה, ואני עוד יותר עצבני עכשיו". לדבריו, ברגדאל נטש את עמדתו בזמן מלחמה, ו"אמריקנים איבדו את חייהם בחיפושים אחריו".

שר ההגנה צ'אק הייגל, שבא אמש במפתיע לאפגניסטן, נשאל האם ברגדאל אכן נטש את עמדתו ללא רשות, והאם יש להענישו על כך. הייגל לא ענה במפורש, ואמר כי "החשיבות העליונה שלנו היא להבטיח את שלומו וביטחונו של החייל ולאחד אותו עם משפחתו. בכל הנסיבות ובשאלות האחרות, נטפל אחר כך".

יש דיווחים סותרים לגבי הנסיבות שבהן ברגדאל נפל בשבי. לפי אחת העדויות, הוא נטש את העמדה הישר לידי לוחמי טליבאן. לפי עדות אחרת, הוא נחטף בזמן שעשה את דרכו לשירותים.

חייל אמריקני במצוד אחר לוחמי טליבאן במחוז לוגאר, מזרח אפגניסטן. 30 במרץ 2014. GettyImages
חייל אמריקני בסיור באפגניסטן, בחודש שעבר/GettyImages

אך העדויות הרבות ביותר מגיעות מעמיתיו לפלוגה של ברגדל, רקדן בלט לשעבר, שלא הלך לבית הספר, למד אצל הוריו והתגייס לצבא ארה"ב אחרי שנדחה על-ידי לגיון הזרים הצרפתי. במשך השנים, העידו החיילים כי מסיבה לא ברורה, ברגדאל נטש את עמדת השמירה שלו בבסיס שבמזרח אפגניסטן, אחרי שהשליך את נשקו: הוא נדד הרחק מהבסיס, כשהוא נושא מצפן, סכין, מצלמה ויומן. לפחות שישה חיילים נהרגו בחיפושים אחריו, בקרבות שהתעצמו באזור הבסיס בימים שלאחר מכן.

לפי דיווח מ-2002, של הכתב המנוח מייקל הייסטינגס ממגזין "רולינג סטון", ברגדאל מאסב משימת הכוחות האמריקנים באפגניסטן. "העתיד טוב מדי כדי לבזבז על שקרים", כתב להוריו, לפי חילופי מיילים שהגיעו לידי חבריו. "החיים קצרים מדי כדי לבזבז אותו על השמצות של אחרים, או כדי לעזור לטיפשים ברעיונות שגויים (...) אני מצטער על הכל. הזוועה המחרידה היא, שאמריקה דוחה".

5 המשוחררים: שרי המלחמה" של טליבאן

עצירים ששוחררו מבית המעצר גואנטנמו תמורת החייל בו ברגדאל – מאי 2014. בשורה העליונה, מימין לשמאל:

מולה מוחמד פאזל, חיירוללה חיירחוואה.

בשורה התחתונה, מימין לשמאל:

מוחמד נבי, מולה נורוללה נורי, עבדול חאק ווסיק., צילום מסך
עצירים ששוחררו מבית המעצר גואנטנמו תמורת החייל בו ברגדאל – מאי 2014/צילום מסך, בשורה העליונה, מימין לשמאל: מולה מוחמד פאזל, חיירוללה חיירחוואה. בשורה התחתונה, מימין לשמאל: מוחמד נבי, מולה נורוללה נורי, עבדול חאק ווסיק.

*בשורה העליונה, מימין לשמאל - מולה מוחמד פאזל, חיירוללה חיירחוואה.

*בשורה התחתונה, מימין לשמאל - מוחמד נבי, מולה נורוללה נורי, עבדול חאק ווסיק.

מולה מוחמד פאזל, שהיה "שר ההגנה" של טליבאן במהלך הפלישה האמריקנית לטליבאן. הוא מבוקש על ידי האו"ם בגין פשעי מלחמה.

חיירוללה חיירחוואה, עוזר לשעבר של אוסמה בן לאדן ומפקד בכיר בטליבאן. שימש כ"שר הפנים" של הארגון וכמושל מטעמו. ייצג את טליבאן בפגישות עם בכירים איראנים כדי לגייס את תמיכתם אחרי פיגועי 11 בספטמבר.

מוחמד נבי, מפקד בכיר בטליבאן עם קשרים לאל-קאעדה, לרשת חקאני ולמפלגה האיסלאמיסטית "חיזב אל-איסלאם ג'ולבדין".

מולה נורוללה נורי, מפקד שטח בטליבאן ומושל של שני מחוזות מטעם טליבאן. מבוקש מטעם האו"ם בגין פשעי מלחמה.

עבדול חאק ווסיק, שימש כסגן "שר המודיעין" של טליבאן וכאיש הקשר לאל-קאעדה. לפי מידע שפורסם בארה"ב, הוא שימש כמודיע של ה-CIA ונעצר בפגישה עם מקורותיו האמריקניים, בזמן שהעביר מידע שנועד לסייע בלכידת מפקד טלביאן, מולה עומאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully