וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חייו של ברגדאל היו בסכנה בלי חילופי השבויים"

שר ההגנה האמריקני הגן על החלטת הממשל להשלים את העסקה לשחרור בו ברגדאל, על רקע ביקורת קשה בציבור ובבית הנבחרים. מקומיים העידו: "הוא נראה מסומם, ניסה להגיע לטליבאן"

עריכה: קשת סידי

(צפו: שחרור בו ברגדאל משבי טליבאן)

שר ההגנה של ארצות הברית, צ'אק הייגל, אמר היום (חמישי) לרשת BBC כי ההחלטה על עסקת חילופי השבויים עם טליבאן, במסגרתה שוחרר סמל בו ברגדאל לאחר חמש שנים בשבי באפגניסטן, התקבלה פה אחד בבית הלבן, מאחר וחייו של החייל היו "בסכנה מידית".

לכן, לטענתו, הוחלט בממשלו של הנשיא ברק אובמה לפעול במהירות מבלי להעביר את ההחלטה לשיקול בית הנבחרים. חברי קונגרס מתחו ביקורת על ההחלטה, והאשימו את אובמה בכך שלא התריע על ההחלטה 30 ימים לפני ביצוע העסקה, כנדרש בחוק.

"זה היה השיפוט שלנו, בהתבסס על המידע שהיה לנו בנוגע למצבו", אמר הייגל, "מה היה קורה אם היינו מחכים, או מסתכנים בהדלפות במשך 30 ימים?". במסגרת העסקה, שוחררו חמישה לוחמי טליבאן מכלא גואנטנמו.

עוד בוואלה! חדשות:
תיעוד: רגע השחרור של החייל האמריקני משבי טליבאן
"פספסנו צ'אנס אדיר ללכוד את 'האלמנה הלבנה'"
פוטין מגיב לקלינטון: "עדיף לא להתווכח עם נשים"

שלטי תמיכה בחייל המשוחרר בו ברגדאל, איידהו, יוני 2014. AP
"למה שהוא יעזוב את הבסיס?". שלטי תמיכה בחייל המשוחרר בעיירת הולדתו באיידהו/AP

מסתורין רב ממשיך לאפוף את נסיבות היעלמותו של ברגדאל, וגוברים הקולות בארצות הברית הטוענים כי החייל בן ה-28 לא נחטף, אלא ערק מיחידתו. תושבי הכפרים הסמוכים לבסיס בו שירת סמל ברגדאל באפגניסטן חשפו אתמול בשיחה עם כתב העיתון "וושינגטון פוסט" כי הוא למעשה הגיע אליהם זמן קצר לאחר שיצא מהבסיס. לדבריהם, היה ברור כי "משהו אתו לא בסדר", והוא אף התקדם במכוון לעבר בסיסי טליבאן.

"אנחנו חושבים שהוא היה מסומם מעישון חשיש", סיפר ראש המודיעין המחוזי, איברהים מניח'ל, "למה שאמריקני ירצה להגיע לטליבאן?". התושבים סיפרו כי דיווחו בזמנו לאמריקנים שהבחינו בברגדאל מתקדם לעבר אזור מסוכן, כשהוא ככל הנראה בהכרה מעורפלת.

"הם ניסו למנוע ממנו להתקדם, אך הוא המשיך. הם ניסו לתת לו לחם ומים, אך הוא סירב", הוסיף מניח'ל. "זה היה מאוד מבלבל עבורנו. למה שהוא יעזוב את הבסיס?", תהה ג'מאל, תושב כפר יוסף ח'ל, המרוחק כמה מאות מטרים מבסיס הצבא האמריקני. "התושבים חשבו שיש לו כוונות חשאיות, אולי הוא נשלח לכפר על ידי ארצות הברית", הוסיף.

למרות שתושבי האזור עוד נזכרים במאמצי החיפוש המאסיביים לאחר היעלמותו של סמל ברגדאל, החיים שבו תוך זמן לא רב למסלולם הנורמלי, חרף נוכחות לוחמי טליבאן. תושבים מעטים חשבו על החייל החטוף בחמש השנים שעברו, עד שפניו חזרו להופיע בערוצי החדשות. "שכחתי מהאמריקני הזה", אמר מניח'ל, והוסיף: "אני מקווה שארצות הברית תצליח לעצור שוב את הלוחמים ששוחררו".

בעיירת הולדתו של בו ברגדאל, החליטו אמש לבטל בפתאומיות את חגיגות קבלת הפנים שלו. זאת, עקב חשש ביטחוני לשלומו, שכן רבים היו צפויים להגיע לעיירה בת 8,000 התושבים באיידהו, ובהם מתנגדים רבים לעסקת שחרורו.

ברגדאל מאושפז כעת בבית החולים הצבאי האמריקני בלנדסטוהל, גרמניה, שם צוות רופאים ופסיכולוגים עומלים על מנת להכינו לחזרה לחברה. שלב זה, לאחר בדיקות מקיפות וטיפול רפואי בסיסי, עשוי להימשך שבועות ואף חודשים. דובר הפנטגון, סטיבן וורן, אמר כי הצוות הרפואי ימליץ להחזירו לארה"ב בהתאם להתקדמות בתהליך השיקום.

הוא צפוי לשוב לבסיס צבאי בטקסס לשלב השלישי של תהליך השיקום, שם גם ככל הנראה ייפגש עם הוריו לראשונה זה חמש שנים. הסיבה לעיכוב האיחוד המשפחתי, לטענת הצבא, היא חשש מפני ההשפעה על הליך השיקום הרגיש שעלולה להיות לחוויה הרגשית העוצמתית. נהלים דומים יושמו עם חיילים אמריקניים ששוחררו בעבר מהשבי בעיראק ובקולומביה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully