וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: בעד משפט חוזר לקצינים ש"תכננו הפיכה"

באופן מפתיע, תומך ראש ממשלת טורקיה במשפט חוזר למאות הקצינים שהורשעו בקשירת קשר להפלת שלטונו. בכך ינסה כנראה לנגח המשטרה והתביעה, בשל פרשת השחיתות האחרונה

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הביע תמיכה בקיומו של משפט חוזר למאות קציני צבא שהורשעו בקשירת קשר להפיכה נגדו ונידונו לעונשי מאסר כבדים. מדובר בשינוי בעמדתו, לאחר שיועצו הבכיר הציע אפשרות לפיה המשטרה ומערכת המשפט בטורקיה הביאה להפללת הקצינים. אלה עמדו לדין במרכז שתי פרשות גדולות במסגרתן הואשמו במזימה להדיח את ארדואן ולהשתלט על המדינה באמצעות הפיכה צבאית, והורשעו באחת מהן באוגוסט האחרון לצד עיתונאים, סופרים, פוליטיקאים ועורכי דין שנשלחו גם הם למאסר.

"עמדתנו תומכת בקיומו של משפט חוזר", צוטט ארדואן בסוכנות הידיעות הצרפתית. הוא הוסיף כי תחילה יש "למצוא בסיס חוקי למשפטים החוזרים". ככל הנראה, התפנית המפתיעה קשורה לפרשת השחיתות שהסעירה את המדינה בחודש שעבר והביאה להחלפתם של רוב השרים בממשלת ארדואן, וכן לחידוש המחאה נגדו והדרישה שיתפטר. בין היתר נחקרו בפרשה בניהם של שלושה משריו הבכירים של ארדואן, שהודיעו זה אחר זה על פרישתם.

על המתרחש בטורקיה:
חצי מהשרים פוטרו, מהומות באיסטנבול
האופוזיציה נגד ארדואן: המינויים החדשים אנטי-דמוקרטיים
סיוט בחופשת הקיץ / טור אישי של תושבת איסטנבול
השדים של ארדואן מאיימים להשמיד את טורקיה / פרשנות

עימותים בין המשטרה למפגינים נגד הממשל הטורקי באיסטנבול, 27 בדצמבר 2013. רויטרס
מפגינים נגד ארדואן באיסטנבול, בחודש שעבר/רויטרס

מאז היבחרו של ארדואן לתפקיד ב-2003, ניסתה מפלגת "הצדק והפיתוח" האיסלאמיסטית בראשותו לצמצמם את השפעתו של הצבא, שבאופן היסטורי נחשב ל"כלב השמירה" על צביונה החילוני והמודרני של טורקיה. בין 1960 ל-1997 הביא הצבא להפלתן של ארבע ממשלות, וארדואן שם לו למטרה לשנות את מאזן הכוחות. הוא כרת ברית בלתי כתובה עם התביעה בארצו כדי להרחיק את הצבא ככל הניתן מהפוליטיקה, והדבר הגיע לשיאו בשני המשפטים האמורים, שכללו את ההרשעה ההמונית.

ואולם, בחודש שעבר הורתה התביעה לעצור כמה ממקורביו של ארדואן בנוגע לפרשת השחיתות האחרונה, כאשר חלק מהתובעים המעורבים בחקירה הם אלה שהשתתפו גם ב"משפט הקצינים". לאחר שהפרשה האחרונה התפוצצה, הפנה ארדואן אצבע מאשימה כלפי המשטרה ומערכת המשפט, ואף הגדיר את החקירה שניהלו "מזימה מלוכלכת". הצבא הטורקי הציע כי במסגרת אותה "מזימה" הורשעו גם הקצינים בשתי פרשות השחיתות הקודמות, ולפיכך דרש משפט חוזר. כעת, מסתמן כי ארדואן העדיף לעמוד לשם שינוי לצד הצבא, באופן שיאפשר לו לנגח את המשטרה והתביעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully