וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: מאסר עולם לרמטכ"ל לשעבר ולמאות קצינים וסופרים

בתום משפט ממושך נגזרו עונשים כבדים על כמעט 300 בכירים במנגנוני הממשל שהואשמו במזימה להדיח את ראש הממשלה ארדואן. התביעה קבעה שהקבוצה התאגדה במחתרת דמויית ארגון טרור

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

בית המשפט באיסטנבול גזר היום (שני) עונשי מאסר כבדים על מאות נאשמים, שהורשעו במזימה להדיח את ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן, ולהשתלט על טורקיה בהפיכה צבאית. 275 קצינים בכירים, עיתונאים, סופרים, עורכי דין וכמה חברי אופוזיציה נידונו למאסר. רק 21 מהנאשמים זוכו. מאות מפגינים התפרעו מחוץ לבית המשפט המיוחד שהוקם בבית הכלא סיליברי שממערב לאיסטנבול, ופוזרו בגז מדמיע.

הפרשה, המכונה "תיק ארגנקון", החלה ב-2007. המעורבים בה הואשמו בחברות במחתרת טרור בשם זה, שפעלה כדי להדיח את "מפלגת הצדק והפיתוח" של ארדואן. לדברי התביעה,
"מחתרת החילונית" הייתה מעורבת בפעולות חבלה ובמעשי הריגה לא-חוקיים, במטרה לבצע הפיכה צבאית.

הרשויות בטורקיה דיווחו בשעתו על חשיפת מצבור של 27 רימוני יד בדירה באיסטנבול, ובמסגרת החקירה נעצרו כמה מהדמויות הבכירות ביותר במדינה, בהן הרמטכ"ל לשעבר אילקר בשבוג, ובכירים במפלגות האופוזיציה.

הגנרל בשבוג, שהיה מפקד הצבא בשנים 2010-2008, נידון למאסר עולם. הוא דחה את כל ההאשמות נגדו, ולמעשה פירוט העבירות שבהן הוא מואשם מעולם לא נחשף לגמרי.

הרמטכ''ל , רב-אלוף גבי אשכנזי, עם עמיתו רמטכ''ל צבא טורקיה, גנרל אילקר באשבו- מרץ 2010. דובר צהל, דובר צה"ל
רמטכ"ל טורקיה לשעבר, הגנרל אילקר, עם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי/דובר צה"ל, דובר צהל

שני הנאשמים המרכזיים בפרשה היו הגנרל ולי קוצ'וק והעיתונאי טונצ'אי אוזקאן. שניהם נידונו למאסר עולם, בטענה שעמדו בראש המחתרת, שהיו לה סממנים של ארגון טרור. מפקד משמר הגבול לשעבר, חסן איסיז, נידון למאסר עולם, ומפקד המשטרה לשעבר עדיל סצ'ן נידון ל-14 שנות מאסר. מנהיג מפלגת הפועלים הקומוניסטית, דואו פרינצ'ק, נידון ל-117 שנות מאסר, והסופר ארגון פויראז הורשע בהסתה עבור מארגני ההפיכה. הוא נידון ל-29 שנות מאסר. הסופר גולייר קומורג'ו נידון לשבע שנים בבית הסוהר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מאות אנשי צבא נכלאו מאז עלייתו של ארדואן לשלטון

מאז עלייתו לשלטון של ראש הממשלה ארדואן ב-2002, נעצרו ונכלאו מאות אנשי צבא ומשטרה, בהם קצינים מכהנים וקצינים בדימוס. בקיץ 2011 נערך גל מעצרים של עשרות קצינים בכל זרועות היבשה, ומאז נמשכו חקירות של אנשי צבא בכירים שהואשמו בניסיון להפיכה צבאית. ביולי 2011 התפטרו הרמטכ"ל ומפקדי חילות היבשה, הים והאוויר, בשל סירובו של ארדואן לקדם את מינויים של המעורבים בחקירת החתירה תחת ממשלתו.

גזרי הדין הכבדים נועדו לכאורה לאותת לצבא - שראה את עצמו מעל החוק - כי ארדואן הוא השליט המוחלט של טורקיה. ואולם, פרשנים בטורקיה טוענים כי מדובר גם בציד מכשפות שהממשלה מנהלת במשך שנים כדי להרתיע את האופוזיציה האזרחית.

לא ברור אם הנאשמים אכן היו מעורבים בעבירות הכבדות המיוחסות להן. ארגונים לזכויות אדם הביעו חשש מהתארכות המשפט וממעצרם הממושך של חלק מהנאשמים, שלא איפשר להם להתגונן כראוי.

לקריאה נוספת
הרמטכ"ל הטורקי לשעבר נעצר; חשוד בניסיון הפיכה
קצינים בכלא וכפייה דתית: האם ההיבריס יתנקם בארדואן?
גל ההפגנות בטורקיה: האם זה סופו של ארדואן? פרשנות

הפגנות לקראת הקראת גזר הדין בפרשת ארגנקון. איסטנבול, אוגוסט 2013. רויטרס
מפגינים צועדים לבית המשפט באיסטנבול, בצהריים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully