וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל הטורקי לשעבר נעצר; חשוד בניסיון הפיכה

6.1.2012 / 11:08

אילקר בסבוג נעצר בחשד שעמד בראש ארגון טרור שניסה ליצור הפיכה שתפיל את משטרו של ארדואן. המעצר הוא שיאו של גל מעצרים בפרשה. "נקודת מפנה בשלטון הדמוקרטי בטורקיה"

מפקד צבא טורקיה לשעבר, אילקר בסבוג, נעצר אמש (חמישי) בחשד שעמד בראש ארגון טרור שניסה להפיל את ממשלתו של רג'פ טייפ ארדואן. כלי תקשורת במדינה דיווחו כי בסבוג יישאר במעצר עד תום ההליכים נגדו.

הגנרל בסבוג, שפרש מהצבא הטורקי בשנת 2010, הוא הקצין בעל הדרגה הבכירה ביותר שנעצר במסגרת גל מעצרים של אישים טורקים החשודים שהשתייכו לארגון הלאומני ארגנקון, שחבריו פעלו לכאורה במטרה ליצור הפיכה במדינה, שתוביל להפלת שלטונו של ארדואן. בסבוג עתיד להיות מואשם בעבירות של הנהגת כנופיה, ובניסיון להפלת השלטון בכוח. מעצרו עשוי לגרום להחרפת המתחים בין הצבא לממשלה.

הגנרל הבכיר לשעבר נלקח מבית המשפט באיסטנבול בשעות הבוקר המוקדמות לבדיקה בריאותית, ולאחר מכן נשלח לבית הסוהר הממוקם כ-50 קילומטרים ממערב לאיסטנבול, שם עצורים מאות נאשמים בפרשת ארגנקון, שיישפטו באולם שנבנה במיוחד בבית המשפט.

"המפקד ה-26 של צבא טורקיה מואשם שהקים ועמד בראש ארגון טרור. אני משאיר זאת בידיה של האומה הטורקית לשפוט בעניין", אמר בסבורג כשהובל מחוץ לאולם בית המשפט. ההחלטה לשלוח את בסבורג למעצר הגיעה כמה שעות אחרי שעיתונאי טורקי בכיר, המואשם אף הוא בהשתייכות לארגון, אמר כי ההאשמות נגד החשודים בפרשה הם בבחינת "טבח של הצדק". העצורים בפרשת ארגנקון מואשמים שעמדו מאחורי כמה קנוניות נגד ראש ממשלת טורקיה, וכמה מאות חשודים, בהם אקדמאים, עורכי דין, ועיתונאים, נעצרו בחשד להשתייכות לארגון הלאומני.

ההאשמות "טרגי-קומיות"

החקירות בפרשה החלו כבר בשנת 2007. מאז נשמעו ביקורות כלפי ממשלתו של ארדואן, שטענו כי מטרתה היא לנסות ולהפחיד את מתנגדי השלטון. המשלה הטורקית הכחישה שאלה המניעים מאחורי גל החקירות והמעצרים.

לאחר שבע שעות חקירה אמר בסבוג בבית המשפט כי הוא דוחה את ההאשמות ותיאר אותן כ"טרגי-קומיות", כך דווח בטלוויזיה המקומית. "האשמות כה חמורות פוגעות בגאוותי, כגנרל שמילא את חובתו למדינה בכבוד. להאשים רמטכ"ל בהקמת ארגון טרור – זהו העונש הגדול ביותר שאפשר היה לתת לי", צוטט הרמטכ"ל.

"העובדה כי התביעה מאשימה גנרלים בכירים היא נקודת מפנה בשלטון הדמוקרטי של טורקיה. רבים לא האמינו שתעז ללכת כל כך רחוק", אמרה מומחית לענייני צבא לעיתונים במדינה, "לא אופתע אם בכירי צבא יתפטרו בשל המשך מעצרו של בסבוג, אבל אני לא מצפה שהדבר יביא לחוסר יציבות משמעותי במדינה. הצבא מבין שהוא לא יכול להתנגד יותר להליך הדמוקרטי במדינה".

לקריאה נוספת

ארדואן נפגש עם הניה: ”לכבד את בחירת העם בחמאס”
טורקיה הפציצה כורדים בגבול, 35 מבריחים נהרגו
טורקיה מנתקת את קשריה עם צרפת: ”פצע שלא יירפא”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully