וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעזוע נוסף בטורקיה: שרים בכירים התפטרו מהממשלה

בניהם של שר הפנים גילר ושל שר הכלכלה צ'אאליאן הם בין הנחקרים בפרשת השחיתות שמסעירה את המדינה. ארדואן הדיח עד כה 500 שוטרים, ומאיים: אשבור את הידיים למי שיפעל נגדי

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'
ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. אנקרה, ספטמבר 2013. AP
ממשלת טורקיה מתפוררת? רג'פ טייפ ארדואן, החודש/AP

שני שרים בכירים התפטרו הבוקר (רביעי) מממשלת טורקיה, אחרי שבניהם נעצרו במסגרת חקירת השחיתות שמטלטלת את המדינה וזורעת בהלה בלשכת ראש הממשלה באנקרה. שר הפנים מועמר גילר ושר הכלכלה זעפר צ'אאליאן הודיעו על התפטרותם הבוקר.

השניים באו שלשום לפקיסטן בפמלייתו של ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן, ושבו הבוקר לטורקיה. בהיעדרם, האופוזיציה בטורקיה דרשה כי השניים יתפטרו, חרף טענתם כי הם חפים מפשע ואינם קשורים לפרשה.

השדים של ארדואן מאיימים להשמיד את טורקיה || פרשנות

השר מועמר גולר (במרכז) והשר זאפר צ'גליאן (מימים), חברי ממשלת טורקיה שהתפטרו מתפקידם. דצמבר 2013. רויטרס
השר מועמר גולר, במרכז, והשר זאפר צ'גליאן/רויטרס

צ'אאליאן אמר כי "ברור לי שהמבצע של 17 בדצמבר הוא פעולה מלוכלכת נגד הממשלה שלנו, נגד המפלגה ונגד המדינה". לדבריו, הוא התפטר בשאיפה לסייע לחשוף את האמת, ולעצור את המשחק המכוער הזה, שמערב את משפחתי ועמיתי הקרובים".

חקירת השחיתות נחשפה ביום שלישי שעבר, אחרי תקופה ארוכה שנוהלה בחשאי ומבלי ידיעתם של המפכ"ל ושל ראש הממשלה ארדואן. כשהוא שרוי בהלם מחשיפת ההאשמות נגד מקורביו, ארדואן הדיח את מפקד המשטרה באיסטנבול, והעביר כ-500 שוטרים מתפקידם. קצינים בכירים הודחו גם באגף החקירות הכללי.

מפגינים דורשים את סילוקו של שגריר ארה"ב פרנסיס ריצ'יארדונה. אנקרה, טורקיה, דצמבר 2013. AP
מפגינים דורשים את סילוקו של שגריר ארה"ב פרנסיס ריקרדונה, אמש באנקרה/AP

במסגרת החקירה, מואשמים 24 בני אדם, בהם מנהלי בנקים ופקידים בכירים, רבים מהם מקורבים מאוד לראש הממשלה הטורקי. ארדואן איים "לשבור את היידים" למי שיעז להשתמש בחקירה כדי לערער על שלטונו. אמש הוא אמר ש"יש כוחות אפלים" שמנווטים את החקירה, בהתייחסו לאיש הדת פתהוללה גולן, המתגורר בפנסילבניה. גולן מסוכסך עם ארדואן, אך רבים ממקורביו הצליחו להשתחל לעמדות מפתח בשלטון.

תומכיו של ארדואן מאשימים את ארה"ב ביצירת המשבר. מפגינים מטעמו נשאו כרזות בבירה אנקרה, ודרשו לגרש מהמדינה את השגריר פרנסיס ריקרדונה. עיתונים פרו-ממשלתיים אימצו את הדרישה הזו גם הם בשבוע האחרון, ואילו עיתונאים שהעלו שאלות נוקבות בקשר להתנהלות החקירה, פוטרו מתפקידם.

חדשות נוספות מהעולם
סערה בעולם הערבי || הזמרת פיירוז: "אני מעריצה את חסן נסראללה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully