וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום מאל-קאעדה: שיחת ועידה של 20 ממנהיגי הארגון

ה"דיילי ביסט" דיווח שהשיחה שהובילה לסגירת 19 נציגויות אמריקניות הייתה בעצם שיחת ועידה. גם אנשי אל-קאעדה בסיני השתתפו בשיחה - ולכן, לפי הדיווח, נסגרה השגרירות בת"א

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

השיחה שיורטה בשבוע שעבר בין איימן א-זוואהירי, שירש את אוסמה בן לאדן כראש אל-קאעדה העולמי, לבין נאסר אל-ווהישי, ראש הארגון בתימן ובחצי האי ערב, הייתה למעשה שיחת ועידה של ראשי ארגון הטרור הפזורים ברחבי העולם - כך דיווח אמש (רביעי) האתר האמריקני "דיילי ביסט". על פי הדיווח, שנסמך על מידע מפי שלושה גורמים אמריקנים, יותר מ-20 מראשי הארגון השתתפו בשיחה, שבעקבותיה הוחלט בוושינגטון לסגור 19 קונסוליות ושגרירויות אמריקניות במדינות ערב ובמזרח התיכון, כולל בתל אביב. עוד דווח כי בכירי אל-קאעדה האמינו כי השיחה שקיימו ביניהם הייתה מאובטחת, אך אנשי המודיעין האמריקני הצליחו ליירט את השיחה.

מנהיג אל-קאעדה, איימן א-זוואהירי, מתוך סרטון שהועלה לרשת, יוני 2011. רויטרס
שיחת ועידה עם כ-20 מנהיגים. א-זוואהירי/רויטרס

אנשי סוכנות הביון המרכזית בארצות הברית (CIA) שיירטו את השיחה, עקבו אחר אל-ווהישי כמה חודשים עוד קודם לכן, ואף יירטו שיחה שהתקיימה בחודש שעבר בינו לבין א-זוואהירי, אך שיחת הוועידה גרמה לממשל האמריקני להכריז על סגירת הנציגויות מחשש לביצוע מתקפת טרור בטווח הזמן המידי. על פי המקורות שדיווחו ל"דיילי ביסט", בשיחה השתתפו מנהיגים מארגון הטרור בוקו חראם הפועל בניגריה, ארגון טליבן מפקיסטן, ארגון אל-קאעדה בעיראק ובאזור המגרב וכן נציגי ארגוני טרור נוספים הפועלים במדינות נוספות כאוזבקיסטן. המקורות ציינו כי אנשי אל-קאעדה הפועלים בחצי האי סיני, השתתפו אף הם בשיחת הוועידה - וזו כנראה הייתה הסיבה שגרמה לאמריקנים להורות לסגור את שגרירות ארצות הברית בתל אביב, במסגרת ההיערכות לקראת המתקפה שתכננו ראשי הארגון. "האנשים האלה הוכיחו כבר כי הם מסוגלים לפגוע באילת, ולא מן הנמנע כי יש ביכולתם לפגוע גם בתל אביב", אמר אחד מהגורמים האמריקנים ל"דיילי ביסט". במקביל, שר החוץ ההולנדי, פרנאס טימרמנס, הודיע אמש כי ארצו החליטה לפנות מתימן את כל אנשי הצוות הדיפלומטי שלה בעקבות חשש שבכוונת גורמי טרור לפגוע בהם.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חיילים מצבא תימן עומדים במחסומים מסביב לרובע השגרירויות בבירה צנעא. אוגוסט 2013. רויטרס
אל-ווהישי מונה ל"מנהל הכללי". צבא תימן, השבוע/רויטרס

"זה היה כמו מפגש של לגיון האבדון", אמר קצין מודיעין אמריקני בשיחה עם ה"דיילי ביסט" בהתכוונו לקואליציה של רשעים מתכנית מצוירת בשם "סופר-חברים". לדברי הקצין, א-זוואהירי הודיע למשתתפים בשיחה כי הוא ממנה את אל-ווהישי ל"מנהל הכללי" של הארגון. הקצין טען כי הקידום העניק למעשה למנהיג אל-קאעדה בתימן שליטה מבצעית על זרועות רבות של הארגון ברחבי העולם המוסלמי. "כל מה שצריך זה להסתכל על רשימת המקומות בהן סגרנו (את הנציגויות) על מנת להבין מי היה שותף לשיחה", הוסיף.

לדברי קצין המודיעין, מנהיגי הארגון דנו בשיחה בתכניות מעורפלות לתקיפה וציינו כי ישנם צוות או צוותים שכבר היו במקום המתוכנן לביצוע הפיגוע. על פי הדיווח, כמה מחברי הקונגרס האמריקני החשובים ראו את העובדה שהנהגת אל-קאעדה בפקיסטן שותפה לפעילות כסימן לכך שממשל אובמה טעה כשטען שמנהיגות הארגון במדינה הושמדה על ידי המל"טים האמריקניים. "זה עשוי לנקב חור גדול בתאוריה לפיה אל-קאעדה נמצא במנוסה", אמר הסנאטור ג'ון מקיין בתגובה.

שוטר צבאי מוצב בדרך הראשית המובילה אל צנעא, בירת תימן. אוגוסט 2013. רויטרס
תימן טענה כי הצליחה לסכל פיגוע משולב של אל-קאעדה/רויטרס

מוקדם יותר אתמול הודיעה תימן כי הצליחה לסכל פיגוע משולב של אל-קאעדה שהיה אמור לצאת לפועל לפני שלושה ימים, במסגרתו ביקשו מחבלים להשתלט על נמלי נפט מרכזיים בדרום המדינה. במקביל, נמשכת הכוננות החסרת-תקדים מחשש לפיגוע נגד מטרות מערביות במדינה. מטוס אמריקני ללא טייס חיסל אתמול בבוקר בתימן שבעה פעילים של אל-קאעדה, יממה לאחר ששגרירויות ארה"ב ובריטניה פינו את אנשי הצוות שלהן ואת אזרחיהן מתימן, מחשש לפיגוע קטלני.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר אתמול בלילה כי האיום שהוביל לסגירת הנציגויות האמריקניות היה משמעותי. "מדובר בתזכורת לכך שחרף ההתקדמות שעשינו, הקיצוניות האלימה הזאת עדיין נמצאת שם", אמר אובמה במהלך ראיון לרשת אן-בי-סי. "אנחנו צריכים להמשיך ולעקוב אחר הדברים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully