וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגירת השגרירויות - לאחר יירוט הוראה מראש אל-קאעדה לפגע

"הניו יורק טיימס" דיווח כי סגירת שגרירויות ארה"ב נבעה מיירוט הוראה של ראש אל-קאעדה לראש הארגון בתימן לבצע פיגוע. רשת ABC הוסיפה: "המחבלים פיתחו חומר נפץ נוזלי"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

החלטת ממשל אובמה לסגור כ-20 שגרירויות ברחבי העולם ולפרסם אזהרת מסע לאזרחים אמריקנים נבעה מיירוט התקשרות אלקטרונית מראש אל-קאעדה בפקיסטן, אשר הורה לראש הארגון בתימן, העומד בראש הסניף הקטלני ביותר של ארגון הטרור, לבצע פיגוע בהקדם האפשרי – כך מסרו אתמול (שני) גורמים אמריקנים ל"ניו יורק טיימס". לדברי הגורמים, ההוראה הייתה לבצע פיגוע כבר ביום ראשון האחרון.

הגורמים סיפרו כי השיחה שיורטה בשבוע שעבר בין איימן א-זוואהירי, שירש את אוסמה בן לאדן כראש אל-קאעדה העולמי, ונאסר אל-ווהישי, ראש הארגון בתימן ובחצי האי ערב, חשפה את אחת התכניות המסוכנות ביותר נגד אמריקנים וגורמים מערביים אחרים מאז מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001.

לצד זאת, מקורות אמריקניים שדיברו בעילום שם אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי השיחה שיורטה מהווה רק מרכיב אחד מתוך מידע מודיעיני רב שהביא להחלטה לסגור את השגרירויות האמריקניות. "תמונת האיום מבוססת על טווח רחב של דיווחים, בתמונה הזאת אין אקדח מעשן", אמר גורם רשמי בארה"ב.

שגרירות ארצות הברית בתל אביב. אוגוסט 2013. רויטרס
כ-20 שגרירויות נסגרו. שגרירות ארה"ב בישראל/רויטרס

נדיר שגורמים בכירים של אל-קאעדה בפקיסטן דנים בתכניות הקשורות לארגון, לכן כשהשיחה בין שני הבכירים יורטה בשבוע שעבר, ה-CIA, מחלקת המדינה והבית הלבן הבינו מיד את חומרת האיום.

בנוסף, הלילה פרסמה תימן את שמותיהם של 25 פעילי אל-קאעדה המוגדרים מבוקשים. הם חשודים כי תכננו לבצע מתקפות טרור בבירה צנעא ובערים נוספות במדינה. בין המבוקשים גם איברהים מוחמד א-רובייש ואיברהים חסן אל-אסירי, אזרחי סעודיה. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות אי. פי, משרד הפנים בתימן מסר כי החשודים תכננו לפגוע ביעדים זרים ובמתקני ממשל, וכי בעקבות כך תוגברה האבטחה סביב שגרירויות, נמלים, שדות תעופה ותחנות כוח במדינה הערבית.

רשת ABC דיווחה הלילה כי בארה"ב קיים חשש לפיו פעילים בתימן המסונפים לאל-קאעדה יעשו שימוש ב"פצצה נוזלית" חדשנית, שלא ניתן יהיה לאתר את עקבותיה בבידוק הביטחוני. השיטה שהעלתה את החשש מאפשרת למפגע לטבול את בגדיו בנוזל, שעם התייבשותו הופך נפיץ. "זה מתוחכם ביותר", אמר גורם רשמי בארה"ב שהיה מעורה בהחלטה לסגור את השגרירויות. גורם בכיר אחר ציין כי לא ניתן לאתר "פצצה" שכזו באמצעי האבטחה הקיימים כיום. "אינני מתכוון לדון בשום סוג של מודיעין הנוגע לאיום זה", אמר ל-ABC גורם במנהל הבטיחות בתעבורה בארה"ב, בהתייחס לאיום הביטחוני החדש. עם זאת, הוא הסביר כי המנהל "משתמש בטכנולוגיות ההדמיה הטובות ביותר על מנת לבצע שיקוף של הנוסעים, הכולל פריטים שהוסתרו".

אתמול הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית כי 19 שגרירויות וקונסוליות במזרח התיכון ובצפון אפריקה, שחלקן נסגרו שלשום, יישארו סגורות עד יום שבת, ה-10 באוגוסט, לכל הפחות. ביום שישי הודיעה מחלקת המדינה על סגירת כמה מהנציגויות הדיפלומטיות בעקבות ההתראה שהתקבלה. שגרירות ארה"ב בתל אביב, שהייתה סגורה שלשום, פעלה אתמול כרגיל.

השגרירויות שייסגרו עד סוף השבוע הן אלה במצרים, ירדן, כוויית, לוב, מדגסקר, עומאן, קטאר, רואנדה, עומאן, תימן, ערב הסעודית, בחריין, בורונדי, ג'יבוטי, מאוריציוס ואיחוד האמירויות, כמו גם שתי קונסוליות בערב הסעודיות והקונסוליה באיחוד האמירויות.

מחשש לפיגוע: 19 שגרירויות ארה”ב סגורות כל השבוע

(עדכון ראשון: 23:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully