וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הורתה על פינוי חירום של אזרחיה מתימן

גם בריטניה פינתה את אנשיה. מל"ט אמריקני חיסל בתימן ארבעה פעילי אל-קאעדה, בהם כנראה חשוד בתכנון פיגוע גדול באזור. הכוננות גוברת לקראת סוף השבוע, עם תום הרמדאן

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ארצות הברית פרסמה הבוקר (שלישי) הודעת חירום לכל אזרחיה הנמצאים בתימן, והורתה להם להתפנות מהמדינה בהקדם האפשרי מחשש לחייהם, בשל איום "גבוה באופן קיצוני". שני מטוסי תובלה צבאיים נחתו בצהריים במדינה כדי לפנות את אנשי הצוות הלא-חיוניים מהנציגויות הדיפלומטיות. גם בריטניה הורתה לאזרחיה להתפנות מתימן והודיעה שלא תפתח את השגרירות בצנעא עד הודעה חדשה.

במקביל, הרשויות בתימן ממשיכות במצוד אחר 25 פעילים של אל-קאעדה, החשודים שבכוונתם לבצע פיגוע בבירה צנעא ובערים נוספות ברחבי המדינה. תימן הציעה 23 אלף דולרים למי שיביא מידע עבור כל אחד מהמבוקשים.

הבוקר חוסלו לפחות ארבעה פעילי אל-קאעדה בדרום-מערב תימן. לפי דיווחים מקומיים, מטוס ללא-טייס שהופעל על-ידי הסי-אי-איי ירה לעברם כשנסעו במכונית במחוז מארב. עדי ראייה סיפרו כי המכונית הייתה בדרכה לעיר וואדי עבידה, ונפגעה מחמישה טילים שהפכו אותה "לכדור של אש". סוכנות הביון האמריקנית מפעילה בסיס מל"טים בערב הסעודית שקיומו נחשף השנה.

חייל מצבא תימן במחסומם ליד שגרירות ארה"ב בבירה צנעא. אוגוסט 2013. AP
חייל בודק מכונית בדרך לשגרירות ארה"ב בצנעא, בצהריים/AP

זהות ההרוגים טרם התבררה לחלוטין. ברשת סי-אן-אן דווח כי איש מהם לא מופיע ברשימת המבוקשים, אך מקורות ביטחוניים בתימן, ובכירים בשבטים המקומיים, זיהו את ארבעת ההרוגים כאזרחי המדינה. אחד ההרוגים הוא סלאח א-טייאס אל-וואלי, והשני זוהה כסאלח עלי גוטי. לדברי המקורות הללו, האחרון היה ברשימת המבוקשים, שהמופיעים בה חשודים בקשירת קשר לביצוע פיגוע גדול לפני תום חודש רמדאן, ביום חמישי או שישי. פעיל נוסף שהופיע ברשימה ולא ידוע מה גורלו הוא אזרח סעודיה, איברהים אל-רובייש. ב-2006 הוא שוחרר מבית המעצר בגואנטנמו וסייע להקמת אל-קאעדה בחצי האי ערב (AQAP).

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מפת השגרירויות הסגורות:

חיילים מצבא תימן עומדים במחסומים מסביב לרובע השגרירויות בבירה צנעא. אוגוסט 2013. רויטרס
חייל מצבא תימן ליד רובע השגרירויות המערביות בצנעא, הבוקר/רויטרס

חיסול החוליה מתרחש ברקע ההתרעה החמורה שפרסמה מחלקת המדינה בוושינגטון, לפיה אל-קאעדה מתכנן פיגוע בקנה מידה גדול נגד מטרות מערביות. מטעמי ביטחון, נסגרו למשך כל השבוע 19 נציגויות דיפלומטיות של ארה"ב במזרח התיכון ובצפון אפריקה, כמו גם כמה שגרירויות מערביות בתימן. ביום ראשון נסגרה השגרירות האמריקנית בתל אביב, אך היא שבה מאז לפעילות סדירה.

המקור להתרעה: שיחה נדירה שביצע מנהיג אל-קאעדה

ההחלטה הנדירה שהתקבלה בממשל, שלוותה בפרסום אזהרת מסע לאזרחים אמריקנים במדינות הללו, נבעה מיירוט התקשרות אלקטרונית בין מנהיג אל-קאעדה, איימן א-זוואהירי, למפקד הפלג הפקיסטני של הארגון בפקיסטן. האחרון הורה לנאסר אל-ווהישי ראש הפלג התימני, הנחשב לסניף הקטלני ביותר של ארגון הטרור, לבצע פיגוע בהקדם האפשרי. לפי הניו יורק טיימס, שחשף את יירוט השיחה (אחרי שרשת סי-אן-אן התנדבה לצנזר את המידע), ההוראה הייתה לעשות פיגוע כבר ביום ראשון האחרון.

גורמים ממשל ששוחחו עם הניו יורק טיימס סיפרו כי השיחה עם ראש הארגון בתימן ובחצי האי ערב, חשפה את אחת התכניות המסוכנות ביותר נגד אמריקנים ונגד גורמים מערביים אחרים מאז מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001.

לצד זאת, מקורות אמריקניים שדיברו בעילום שם אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי השיחה שיורטה מהווה רק מרכיב אחד מתוך מידע מודיעיני רב שהביא להחלטה לסגור את השגרירויות האמריקניות. "תמונת האיום מבוססת על טווח רחב של דיווחים, ובתמונה הזאת אין אקדח מעשן", אמר גורם נוסף.

בתוך כך, דיווחה הלילה רשת אתיי-בי-סי על חשש בוושינגטון לפיו פעילי אל-קאעדה בתימן יעשו שימוש ב"פצצה נוזלית" חדשנית, שלא ניתן יהיה לעלות על עקבותיה בבידוק ביטחוני. בשיטה זו, המחבל טובל את בגדיו בנוזל שעם התייבשותו הופך לנפיץ. לדברי אחר הגורמים, לא ניתן לאתר "פצצה" כזו באמצעי האבטחה הקיימים.

החשש מפיגוע במזה"ת - כותרות נוספות
ההתרעה התקבלה בשל האזנה למנהיג אל-קאעדה זוואהירי
מחשש לפיגוע: 19 שגרירויות ארה”ב סגורות כל השבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully