וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע צינזרה התקשורת בארה"ב מידע על בסיס סודי?

7.2.2013 / 9:10

כלי התקשורת התנדבו לאיפול תקשורתי ונמנעו מלפרסם מידע על הפעלת מל"טים מסעודיה. קשר השתיקה נשבר ערב השימוע לג'ון ברנן, אדריכל תכנית החיסולים, המועמד לראשות ה-CIA

שניים מהעיתונים החשובים ביותר בארצות-הברית שיתפו פעולה עם הממשל, כדי להסתיר מהציבור מידע על הקמת בסיס מל"טים סודי בערב הסעודית. מכתבות שפרסמו השבוע ה"ניו יורק טיימס" וה"-וושינגטון פוסט", בהן נחשף כי ארה"ב הפעילה בחשאי מטוסים ללא-טייס מבסיס סעודי, עולה כי שני העיתונים הטילו איפול תקשורתי מרצון בשנתיים האחרונות, בשל בקשה שקיבלו מגורמי ביטחון אמריקניים.

לדברי ה"וושינגטון פוסט", העיתון החליט לשבור השבוע את הסכם הצנזורה רק אחרי שגילה כי מתחרהו - ה"ניו יורק טיימס" - מתכוון לנקוט צעד דומה. ב"פוסט" נכתב כי כמה כלי תקשורת נוספים בארה"ב ידעו בשנתיים האחרונות על קיומו של הבסיס הסודי, אך שמרו בסוד את מיקומו המדויק במסגרת "הסכם לא-רשמי" עם הממשל. כלי התקשורת האלה, נכתב ב"פוסט", הוזהרו כי חשיפת קיומו של הבסיס תפגע במאמצים לפגוע בארגון אל-קאעדה בחצי האי ערב, ובשיתוף הפעולה הביטחוני של ארה"ב עם ערב הסעודית.

מל"ט פרדטור של חיל האוויר האמריקני. POOL PHOTO, AP
מל"ט "פרדטור" המופעל בשירות ה-CIA. מחסל גם אזרחי ארה"ב/AP, POOL PHOTO

המידע על הבסיס פורסם לקראת השימוע בסנאט שייערך היום (חמישי) לג'ון ברנן, מועמדו של הנשיא ברק אובמה להתמנות לראש הסי-אי-איי. כיועצו של הנשיא אובמה ללוחמה בטרור, נחשב ברנן למי שתמך בשימוש נרחב במל"טים לצרכי חיסולים, בהם גם של אזרחי ארצות הברית שהואשמו במעורבות בטרור.

לפי החשיפה, שפורסמה ראשית ב"ניו יורק טיימס", המשימה הראשונית ששוגרה מהבסיס הסודי הייתה ב-2011, כשמל"ט כשהמריא ממנו טס לתימן וחיסל את אנוואר אל-אוולקי, מנהיג אל-קאעדה בחצי האי ערב. כעבור שבועיים, חוסל בתימן גם בנו בן ה-16 של אל-אוולקי, עבדולרחמן, כשמל"ט אמריקני ככל הנראה ניסה לחסל מחבל מצרי. הבן ואביו היו אזרחים אמריקניים, ובארה"ב התעורר דיון נוקב אם הממשל היה רשאי "להוציאם להורג" ללא משפט. ברנן, שנחשב לאדריכל תכנית המל"טים, נתון כיום לביקורת רבה על השימוש הגובר בחיסולים, וחברי קונגרס קוראים לסי-אי-איי לשחרר מסמכים סודיים, המפרטים באילו תנאים אישר הבית הלבן לחסל את אזרחי המדינה.

ג'ון ברנן, יועץ הבית הלבן ללוחמה בטרור ומועמד לראשות CIA. ינואר 2013. Alex Wong, GettyImages
נתון לביקורת על תכנית החיסולים הנרחבת. ג'ון ברנן/GettyImages, Alex Wong

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully