וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסול אל-אוולקי: כך התיר הממשל לחסל אזרח אמריקאי

9.10.2011 / 10:59

מפקד אל-קאעדה בחצי האי ערב חוסל לפני כעשרה ימים בתימן לאחר מצוד של שנתיים. מסמך סודי שחובר לפני כשנה התיר, בניגוד למוסכמות, את חיסולו של מי ש"היווה איום על אזרחי ארה"ב"

הממשל בארצות הברית התיר לחסל את בכיר אל-קאעדה בתימן, אנוואר אל-אוולקי, אם לא יתאפשר ללכוד אותו בחיים – כך דווח הבוקר (ראשון) ב"ניו יורק טיימס", בהסתמך על תזכיר סודי שסלל את הדרך לחיסולו של אל-אוולקי, יליד ניו-מקסיקו שהחזיק באזרחות אמריקאית. המסמך, שנכתב בשנה שעברה, לאחר דיונים מעמיקים בנושא, מקנה הצצה לדיון שהוביל לאחת ההחלטות המשמעותיות שקיבל הנשיא ברק אובמה – לקדם את חיסולו של אזרח אמריקאי, ללא משפט. יצוין, כי ממשל אובמה סירב להתייחס לפרסום ב"ניו יורק טיימס".

עוד על חיסולו של אנוואר אל-אוולקי:
דיווח בתימן: חוסל מנהיג אל קעאדה בחצי האי ערב
מצוד של שנתיים: כך חיסלו האמריקנים את אל-אוולקי
אובמה: "טרוריסטים לא יהיו בטוחים בשום מקום בעולם"

המסמך, בן 50 העמודים, קבע כי יש הצדקה לחיסול, חרף החוקה האמריקאית הקובעת כי אין לבצע חיסול של אזרח אמריקאי ללא משפט. עוד חשף המסמך, כי חיסולו של אל-אוולקי הותר לאחר שסוכנויות מודיעין טענו כי הוא לקח חלק במלחמה בין ארצות הברית ואל-קאעדה והיווה איום על אזרח ארצות הברית, וכן בגלל שהרשויות בתימן לא היו מסוגלות – או לא הביעו נכונות – לעצור אותו. ראוי לציין כי ממשל אובמה סירב להתייחס לחלקו בחיסול של אל-אוולקי לפני כשבועיים, שמבחינה טכנית עדיין נחשב למבצע חשאי.

בין היתר, כלל המסמך פגישות שהתקיימו בחדר המצב בבית הלבן, בנוכחות עורכי דין מטעם הפנטגון, בכירי מחלקת המדינה, מועצת הביטחון הלאומית וסוכני מודיעין. המסמך הוכן בידי עורכי הדין מרטין לדרמן ודיוויד ברון, שהיה חתום עליו. עוד לפני כתיבת המסמך ביוני 2010, דיווחים שונים בכלי התקשורת ציטטו בכירים בממשל האמריקאי שאמרו כי אל-אוולקי נכלל ברשימה השחורה של ארצות הברית כבר בזמן ניסיון הפיצוץ במטוס נוסעים בדטרויט ב-25 בדצמבר 2009. אל-אוולקי הואשם במתן סיוע לגיוס המפגע לפעולה זו. הוא גם הואשם ששיחק תפקיד מרכזי בניסיון הכושל לפוצץ מטוסי מטען בשנה שעברה.

חוסל לאחר מרדף של למעלה משנתיים

מי שנחשב למפקד אל-קאעדה בחצי האי ערב, חוסל בתימן לאחר שנרדף על ידי ממשל אובמה במשך למעלה משנתיים. בארצות הברית הפעילו מאמצים כבירים בשנתיים הללו באיתור מי שעמד מאחורי מספר רב של ניסיונות לבצע פיגועים נגד מטרות אמריקאיות, ואשר שמו נקשר גם במתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001.

כבר בשנה שעברה הצליחו האמריקנים לאתר את אל-אוולקי. בארצות הברית חשבו שמצאו את מקום מגוריו בכפר בדרום תימן, ושכנעו את הצבא המקומי להיכנס לכפר עם כוחות קומנדו ושריון. אלא שלפי גורמי מודיעין בתימן, ששוחחו עם העיתון האמריקאי "ניו יורק טיימס", התושבים המקומיים בכפר סייעו לאל-אוולקי לחמוק. "שהינו שם שבוע", סיפר אחד הגורמים, "אבל המקומיים תמכו באל-אוולקי. הם החלו לירות לעברנו, ירינו בחזרה, ואל-אוולקי ניצל את ההתרחשות כדי לחמוק אל המדבר". במאי האחרון אותר אל-אוולקי שוב, וגם אז חמק מידי רודפיו.

לפני כחודש קיבלו הכוחות האמריקאים מידע אודות מיקומו של אל-אוולקי, וה-CIA החל במעקב אחריו, כשלפי גורם אמריקני, סוכנות הביון חיכתה להזדמנות לפגוע בו – תוך גרימת נזק מינימלי לאזרחים. כוחות CIA המריאו מבסיס אמריקאי בחצי האי הערב, שמיקומו לא פורסם, נכנסו לתימן ופתחו באש מן האוויר לעבר מכונית שבה נסע אל-אוולקי, יחד עם מספר בכירים נוספים בזרוע אל-קאעדה בתימן. גורמים אמריקאיים סיפרו עוד כי בתקיפה נהרג גם סמיר חאן, אף הוא בדומה לאל-אוולקי אזרח אמריקאי, שהיה עורך העיתון "אינספייר" (השראה) – המגזין האינטרנטי של "אל-קאעדה" באנגלית. עוד אמרו הגורמים כי ייתכן ובתקיפה נהרג גם איברהים חסן אל-אסירי, מומחה חבלה סעודי שהיה מעורב בתכנונם של שני פיגועים שלא יצאו לבסוף לדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully