וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצוד של שנתיים: כך חיסלו האמריקנים את אל-אוולקי

מי שנחשב למפקד "אל-קאעדה" בחצי האי ערב, שהיה מעורב בניסיונות לפיגועים ושעמד בקשר עם הקצין האמריקני הנאשם ברצח 13 מעמיתיו, הצליח להסתתר במשך שנתיים ממותו. אתמול הצליחו האמריקנים לשים לזה סוף. "זה ישלח מסר חשוב"

מאז הצליחה ארצות הברית לחסל את מי שהיה במשך יותר מעשור המבוקש מס' 1 שלה, אוסמה בן לאדן, פתחו הכוחות האמריקניים ברצף הישגים מרשים במאבק נגד הטרור, בדגש על רדיפת ראשיהם של מובילי מלחמת הג'יהאד נגדה. אמש הצטרף לרשימה אנוואר אל-אוולקי, מי שנחשב למפקד "אל-קאעדה" בחצי האי ערב, ואשר אחריו רדפה ארצות הברית במשך השנתיים האחרונות. בארצות הברית הפעילו מאמצים כבירים בשנתיים הללו באיתור מי שעמד מאחורי מספר רב של ניסיונות לבצע פיגועים נגד מטרות אמריקאיות, ואשר שמו נקשר גם במתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001.

עוד על חיסול אל-אוולקי
דיווח בתימן: חוסל מנהיג אל קעאדה בחצי האי ערב
אובמה: ”טרוריסטים לא יהיו בטוחים בשום מקום בעולם”
ארה”ב: ”גם יצרן פצצות של אל קאעדה נהרג בתימן”

כבר בשנה שעברה הצליחו האמריקנים לאתר את אל-אוולקי. בארצות הברית חשבו שמצאו את מקום מגוריו בכפר בדרום תימן, ושכנעו את הצבא המקומי להיכנס לכפר בכוחות קומנדו ושריון. אלא שלפי גורמי מודיעין בתימן, ששוחחו עם העיתון האמריקאי "ניו יורק טיימס", התושבים המקומיים בכפר סייעו לאל-אוולקי לחמוק. "שהינו שם שבוע", סיפר אחד הגורמים, "אבל המקומיים תמכו באל-אוולקי. הם החלו לירות לעברנו, ירינו בחזרה, ואל-אוולקי ניצל את ההתרחשות כדי לחמוק אל המדבר". במאי האחרון אותר אל-אוולקי שוב, וגם אז חמק מידי רודפיו.

אנוואר אל-אוולקי. AP
הצליח לחמוק במשך שנתיים. אל-אוולקי/AP

ביום שישי הגיע לסיומו המצוד אחר אל-אוולקי, המטיף המוסלמי יליד ארצות הברית. לפני כשלושה שבועות קיבלו הכוחות האמריקנים מידע אודות מיקומו של אל-אוולקי, וה-CIA החל במעקב אחריו, כשלפי גורם אמריקני, סוכנות הביון חיכתה להזדמנות לפגוע בו – תוך גרימת נזק מינימלי לאזרחים. אתמול הגיעה השעה, כשכוחות CIA המריאו מבסיס אמריקני בחצי האי הערב, שמיקומו לא פורסם, נכנסו לתימן ופתחו באש מן האוויר לעבר מכונית שבה נסע אל-אוולקי, יחד עם מספר בכירים נוספים בזרוע אל-קאעדה בתימן. גורמים אמריקנים סיפרו עוד לעיתון כי בתקיפה נהרג גם סמיר חאן, אף הוא בדומה לאל-אוולקי אזרח אמריקני, שהיה עורך העיתון "אינספייר" (השראה) – המגזין האינטרנטי של "אל-קאעדה" באנגלית. עוד אמרו הגורמים כי ייתכן ובתקיפה נהרג גם איברהים חסן אל-אסירי, מומחה חבלה סעודי שהיה מעורב בתכנונם של שני פיגועים שלא יצאו לבסוף לדרך.

עבדאללה אל-ג'ומיילי, שייח' במחוז ג'אוף שבו אירעה התקרית, סיפר לעיתון האמריקני כי הוא היה בזירת האירוע, וראה את רכבו השרוף של אל-אוולקי. לדבריו, אל-אוולקי ושניים או שלושה נוסעים נוספים היו ברכב, וכי הפגיעה הייתה כל-כך חזקה, עד כדי כך שייתכן ויהיה קשה לזהות את גופות הנוסעים. אל-ג'ומיילי ציין עוד כי הוא שוחח עם גורמים אחרים בשבטו, שציינו כי הם "בטוחים במאת האחוזים" כי אל-אוולקי נהרג בתקיפה.

אוסמה בן לאדן. AP
חיסולו פתח לאמריקנים רצף של הישגים מוצלחים במאבק נגד ראשי "אל-קאעדה". אוסמה בן לאדן/AP

החיסול היה סיום מוצלח למצוד עיקש של האמריקנים, אבל גם לוויכוח משפטי לא פשוט בארצות הברית, האם ניתן להכניס את שמו של אזרח אמריקני לרשימת הטרוריסטים המבוקשים בעולם, ובכך למעשה להתיר את מותו ללא משפט. איגוד זכויות האזרח האמריקני, שניסה להילחם בהצבתו של אל-אוולקי ברשימת המבוקשים, מיהר לגנות את החיסול.

זווית מעניינת נוספת שהזכיר העיתון, הייתה מידת מעורבותו של הממשל בתימן בחיסול. כידוע, בחודשים האחרונים הנהיגו ההמונים במדינה הפיכה נגד הנשיא עלי עבדאללה סלאח, שהצליחה להביא לפציעתו ולעזיבתו לסעודיה לטובת קבלת טיפול רפואי. ארצות הברית קראה לסלאח להפסיק את האלימות נגד אזרחיו ולסגת מתפקידו, ועם זאת היא נהנתה מעזרתו במבצע. לאחר המבצע הבהירו גורמים אמריקנים כי אין קשר בין תרומת הממשל המקומי למבצע לבין רצונה של ארצות הברית לראות את סלאח עוזב את תפקידו, כמו גם כי אין קשר בין חזרתו הבהולה של סלאח מסעודיה לתימן בתקופה האחרונה, לבין ביצוע החיסול.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעצרת האו"ם בניו יורק. AP
הסיוע התימני לא שינה את דעתו: על סלאח ללכת. אובמה/AP

אל-אוולקי, שנולד ב-1971 בניו מקסיקו שבארצות הברית, עזב את המדינה ב-2004, לאחר מספר שנים בהן הטיף במסגדים נגד ארצות הברית, ואף פגש שניים מפעילי הטרור שלקחו חלק במתקפת ה-11 בספטמבר. אל-אוולקי עזב לתימן, שם הפכו נאומיו יותר ויותר אנטי-אמריקניים. לטענת גורמי מודיעין אמריקניים, דרשותיו של אל-אוולקי, שהופצו באינטרנט, השפיעו על צעירים רבים, בהם גם על מייג'ור נידל מליק חסן, הקצין האמריקני הנאשם ברצח 13 מעמיתיו לבסיס פורט הוד בטקסס ב-2009. חסן אף היה בקשר עם אל-אוולקי באמצעות דואר אלקטרוני .

גורם בכיר בצבא ארצות הברית, המכיר את הזירה התימנית על בוריה, הבהיר בשיחה עם "הטיימס" כי חיסולו של אל-אוולקי ישלח מסר חשוב לבכירי אל-קאעדה שעדיין לא נלכדו או חוסלו. "זה מחזק את תחושת הפחד אצלם", הוא טען, "וגם יותר קשה להם לתכנן פיגועים נגדנו, כשהם צריכים להגן על עצמם כל הזמן". אלא שלדעת גורמים אחרים, הפגיעה באל-אוולקי עשויה דווקא לתרום ל"אל-קאעדה" ולתדמיתה, או לכל הפחות לתדמיתו של ההרוג. "מותו של אל-אוולקי ייתן מוטיבציה לצעירים מוסלמים להגביר את המלחמה באויבי האיסלם", אמר אנג'ם שודרי, מומחה בריטי לאיסלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully