וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט פרנציסקוס: ההכרה בהומואים – עוד צעד אל לב המאמינים

זיו אבירם

29.7.2013 / 22:42

במיסת ההשבעה שלו הבטיח האפיפיור ה-266 להגן על "האנשים שבשוליים". בינתיים הוא מצליח לגעת בעצב החשוף של מאמיניו – ולעורר עניין גם בקרב אלה שאיבדו את האמונה בכנסייה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

היו מי שתיארו את זה "אפקט פרנציסקוס". אחרים השוו את האפיפיור הנוכחי לנסיכה המנוחה דיאנה. לא משנה איך יכנו את חורחה מריו ברגוגליו – נראה כי "האפיפיור של העם" הביא עמו רוח חדשה לכנסייה הקתולית. אף שהייתה זו מסיבת העיתונאים השנייה שלו בלבד, ולמרות כיסי האוויר שהרעידו את המטוס שבו שב מביקורו בברזיל לרומא, מנהיג העולם הקתולי היה רגוע כאשר תהה בפני הכתבים: "מי אני שאשפוט הומוסקסואלים?".

באורך רוח ובסבלנות צלח האפיפיור ה-266 את אחד המכשולים המאתגרים ביותר שאיתו נאלצו להתמודד קודמיו בתפקיד. במשך שנים הגדירו בוותיקן את ההומוסקסואליות "הפרעה". בנדיקטוס ה-16 שפינה את כיסאו בתחילת השנה לא חרג מהמגמה, וב-2005 חתם על מסמך שלפיו אין למנות גברים הומוסקסואלים לתפקידי כמורה. אולם פרנציסקוס, שבמיסת ההשבעה שלו הדגיש את הצורך להגן על הסביבה ועל החלשים, הצהיר: "הבעיה היא לא הנטייה. אנחנו חייבים להיות אחים". כשנשאל על הדיווחים אודות כמרים הומוסקסואלים שניסו למשוך בחוטים של הכס הקדוש עוד בתקופת קודמו, העדיף האפיפיור לגנות את הגורמים הזרים וה"חמדנים" הפועלים בסביבתו, ולא את הנטייה עצמה. "כל כך הרבה שדולות. זאת הבעיה הגדולה ביותר", הסביר, והעיד בגילוי לב: "עדיין לא ראיתי מישהו בוותיקן מסתובב עם תעודה שבה נכתב שהוא הומוסקסואל". אמנם, האפיפיור הבחין בין הומוסקסואליות כנטייה מינית לבין מימושה – שהיא חטא – אולם לצד זאת הבטיח ל-1.2 מיליארד מאמיניו: "כשהאל סולח, הוא שוכח".

לא מחונך

וזאת לא הייתה ההפתעה הראשונה. האיש הצנוע בן ה-76 הספיק בחודשי כהונתו הספורים לרחוץ את כפות רגליהם של אסירים צעירים ולשלם על חשבון בית המלון שלו בעצמו. במיסה שערך במרץ, לאחר שבישר לקהל כי האל הטוב גאל את כולם ולא רק את הקתולים, נשאל אם גם האתיאיסטים כלולים בעסקה. "אפילו האתיאיסטים, כולם", אמר. "אבל אינני מאמין, אבינו, אני אתיאיסט", הקשה אחד הנוכחים. "עשה טוב – ונפגוש זה את זה שם". זו הייתה התשובה.

ביקור האפיפיור פרנציסקוס בברזיל. יולי 2013. AP
"לא רוצה לראות את האנשים האלה, עם הלב הרחב, מאחורי קופסת זכוכית". האפיפיור בריו דה-ז'נרו/AP

גם בביקורו בברזיל שאותו סיים אמש, שהיה הראשון מחוץ לארצו, העדיף האפיפיור להגיע כמה שיותר קרוב למאמיניו – והתקבל שם ככוכב רוק. "אני לא רוצה לראות את האנשים האלה, עם הלב הרחב, מאחורי קופסת זכוכית", נימק במסיבת העיתונאים המעופפת את החלטתו לנסוע בכלי רכב פתוח, בניגוד למקובל. על ההתנפלות ההמונית עליו שקרתה אחרי שנהגו ביצע פנייה לא נכונה, אמר: "אני לא מפחד, אני יודע שאף אחד לא מת לפני הזמן". יחד עם זאת, הוא הודה באשמה: "אני יודע שאני לא מחונך מהבחינה הזאת".

עם לב, בלי ריאה

אז מה סוד הקסם של האיש הקדוש והמשפיע? "נראה כאילו פרנציסקוס נגע בעצב של הכנסייה", הציע גילברט מרטינז, כומר מכנסיית פול הקדוש בניו יורק. "למרות כל הסקנדלים, הלב של הכנסייה זה אהבה, שמחה ושירות האל. האפיפיור מחפש את האנשים שבשוליים". אולם, קשה לומר שכולם בכנסייה אוהבים את הגישה של פרנציסקוס. כך למשל, הארכיבישוף של פילדלפיה, צ'ארלס צ'פוט, אמר השבוע כי האגף השמרני יותר "באופן כללי לא שמח" מהבשורות שהביא עמו האפיפיור. בבלוגים שונים ומשפיעים שמנהלים מאמיני הכנסייה הקתולית הטילו ספק במחויבות של פרנציסקוס למסורת ולמנהגים, ומתחו ביקורת על מעשיו יוצאי הדופן.

ועדיין, נראה שהאיש שאיבד ריאה בגיל 22 מצליח להתוות דרך אל ההמון באמצעות לבו. דומה כי האיש שנטש את לימודי הכימיה לטובת עבודת האל מצליח לחשמל מיליוני מאמינים מעבר לים. קשה להתעלם מכך שהבישוף של רומא, שבחר להיקרא על שם פרנציסקוס מאסיזי העני והצנוע, מצליח לעורר את תשומת לבם של אלה המטילים ספק בכל מה שהכנסייה הקתולית מייצגת.

ביקור האפיפיור פרנציסקוס בברזיל. יולי 2013. AP
ביקור האפיפיור פרנציסקוס בברזיל. יולי 2013/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully