וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרוצח בבר-נוער נקם על תקיפה מינית של קרובו"

11.6.2013 / 11:25

הותרו לפרסום חלק מפרטי הפרשה: חגי פליסיאן מפרדס כץ ביקש לפי החשד לנקום באדם החשוד בתקיפת קרובו הנער. משלא מצא אותו, ירה לכל עבר. עד מדינה הפליל החשודים - שמכחישים

צילום: דניאל בוק, שי מכלוף, טל אנגלנדר, מאל בנאוליאל, חדשות 10; עריכה: יאיר דניאל, יותם בן-דוד; קריינות: לירון בארי

חגי פליסיאן, בן 23, תושב שכונת פרדס כץ בבני ברק, הוא האיש שלפי החשד ירה למוות בניר כץ ובליז טרובישי ופצע 11 בני אדם נוספים במועדון ה"בר-נוער" בתל אביב לפני קרוב לארבע שנים - כך עולה מהפרטים החלקיים שהותרו היום (שלישי) לפרסום בפרשת הרצח שאירע במועדון הנוער של הקהילה הגאה ב-1 באוגוסט 2009. על פי הפרטים - שנחשפים כעת שוב לאחר שאתמול חשפה אותם משטרת מחוז תל אביב בטרם נודע כי בית המשפט החזיר את צו איסור הפרסום על כנו - פליסיאן הגיע למקום במטרה לרצוח אדם מוכר בקהילה הגאה, משום שהאמין כי זה תקף מינית קרוב משפחה שלו, אז נער בן 16 (וכיום בן 20). משלא מצא אותו במקום, החל החשוד לירות בנוכחים ללא אבחנה.

בשבוע שעבר עצרה המשטרה את פליסיאן, כמו גם את הנער שלפי החשד הותקף מינית, החשוד בסיוע לו, ואת טרלן חנקישייב, בן 26, קרוב משפחה נוסף של השניים, החשוד גם הוא שסייע לרצח. כמו כן עצרה המשטרה את אותו האדם המוכר בקהילה שלפי החשד היה יעד הרצח המקורי, החשוד בתקיפת הנער. יצוין כי ההכרות בין השניים לא הייתה בבר-נוער אלא באתר הכרויות. זהותו של הנער שהותקף אסורה לפרסום משום שהיה קטין בעת האירועים, כמו גם זהותו של האדם המוכר בקהילה, שהיה לפי החשד יעד הרצח המקורי. אולם חלקים ניכרים מצו איסור הפרסום שהיה מוטל עד כה על הפרשה הוסרו. "החלטנו להסיר את הצו לאור ההתפתחויות בחקירה", הסביר אתמול מפקד מחוז תל אביב, ניצב בנצי סאו, בתדרוך לעיתונאים במטה המחוז.

פענוח הרצח בבר-נוער - כל הכותרות בסיקור מיוחד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד מתברר מהפרטים שמתפרסמים כעת, כי המפתח להפללת החשודים ולפענוח הפרשה - אחת המסתוריות ביותר שחקרה משטרת ישראל בשנים האחרונות - הוא צעיר נוסף, גם הוא קרוב משפחה של שלושת החשודים, שהיה מעורב בעצמו במזימת הרצח, אך הפך לפני כארבעה חודשים לעד מדינה והחל לפעול כסוכן בשורות המשטרה. במשך החודשים האחרונים סייע אותו סוכן לחקירה ואסף עבור צוות החוקרים ראיות לכאורה נגד החשודים, ובהן הקלטות שלהם. "פרטיו של העד יישארו חסויים", הסביר אתמול ניצב סאו. "הגדרנו אותו כ'אתרוג', ואנו שומרים עליו פיזית ונפשית כדי שיוכל להעיד".

לאחר מעצרם ביום רביעי האחרון, עימתו החוקרים את שלושת החשודים ברצח, במהלך חקירתם, עם עד המדינה. השלושה ממשיכים להכחיש את כל החשדות נגדם, ומכנים את עד המדינה "שקרן". גם העצור הרביעי, האדם החשוד בתקיפת הנער, שהיה לכאורה יעד הרצח המקורי, מכחיש כל קשר לפרשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ביקש לקבל ייעוץ לגבי זהותו המינית - ונוצל מינית

ביחידה המרכזית של מחוז תל אביב, בפיקודו של ניצב-משנה גדי אשד, הביעו מאז המעצר סיפוק מהפענוח. חוקרי היחידה משוכנעים כי הצליחו להגיע להבנה מלאה של השתלשלות העניינים המלאה שהובילה לאותו ליל דמים. על פי תמונת מצב זו, החלה השתלשלות האירועים זמן מה לפני הרצח, כאשר הנער החשוד במעורבות ברצח, קרובו של החשוד המרכזי, הגיע אל הבר-נוער במטרה לקבל ייעוץ בנוגע לזהותו המינית. שם, הכיר את אותו אדם מוכר בקהילה הגאה, המבוגר ממנו משמעותית.

הנער טען לאחר מכן בפני קרוביו וחבריו, ובהם פליסיאן וחנקישייב, כי אותו אדם קיים עמו יחסי מין בניגוד לרצונו. בתגובה, רקם יחד עמם פעולת נקמה. על פי החשד, בליל הרצח הגיע פליסיאן אל הבר-נוער, ברחוב נחמני במרכז תל אביב. הוא חיפש, לפי החשד, את מי שפגע לכאורה בקרוב משפחתו - אך לא מצא אותו. ובכל זאת, למרות שמושא הנקמה לא היה במקום, הוא פתח באש לכל עבר, הרג את שני הצעירים ופצע 11 בני אדם נוספים - אירוע שזעזע את הקהילה ההומו-לסבית ואת המדינה כולה. "היה אירוע של פגיעה (מינית - מ"ש) באחד החשודים, לא יודעים אם זה היה חד-פעמי", הסביר ניצב סאו. "פליסיאן נתן לזה פרשנות קיצונית, וב-1 באוגוסט 2009 לקח אקדח וביצע את הרצח".

מיד לאחר הרצח הוטלה חקירתו על היחידה המרכזית של מחוז תל אביב, וצו איסור פרסום גורף הוטל על פרטיה. במשך קרוב לארבע השנים שחלפו מאז, לא חסכו במשטרה באמצעים, והחקירה הפכה לאחת היקרות והמושקעת ביותר בתולדותיה. אולם למרות המאמצים שהושקעו, למשטרה לא היה קצה חוט. לרגע קצר, באוקטובר 2009, היה נראה שהפענוח הושלם, עם מעצרו של המחבל היהודי יעקב (ג'ק) טייטל, שקיבל עליו את האחריות לרצח. אולם עד מהרה הגיעו במשטרה למסקנה שטייטל משקר בחקירתו, והוא מעולם לא הואשם ברצח.

פיגוע ירי בתל אביב בבית הקהילה ההומו לסבית. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
זירת הרצח בבר-נוער, 1 באוגוסט 2009/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

בינתיים, ללא קשר לחקירת הפרשה, החלו בימ"ר לגבש היכרות עם חגי פליסיאן, שעלה כחשוד בתחום עבירות האלימות והרכוש. בנובמבר 2011 אף נחקר ניסיון להתנקש בחייו במסגרת סכסוכים בעולם התחתון בפרדס כץ. אולם בשום שלב, לא עלה שמו בהקשר לאירועי הבר-נוער.

המניע הכפול של עד המדינה: "חבר בקהילה"

באוקטובר 2012 חלה התפתחות דרמטית בחקירה, כשהתגלה האקדח ששימש ברצח. עובר אורח מצא אותו במקרה ביער סמוך לראש העין, וכמו בכל פעם שנמצא כלי נשק, נערכה במטה הארצי של המשטרה בדיקה בליסטית שלו בניסיון להתאימו לנשק ששימש בבר-נוער. לאחר כישלונות קודמים, במשטרה נדהמו הפעם: נמצאה התאמה מוחלטת, ובימ"ר הבינו כי הנשק ששימש לרצח בידיהם. בסופו של דבר, האקדח דווקא לא היה המפתח לפתרון התעלומה. במשטרה החלו להתחקות אחר מקורו בניסיון להגיע לרוצחים, אולם ללא הצלחה רבה, והחקירה נותרה במבוי סתום.

ואז, בפברואר השנה, חלה פריצת הדרך הגדולה: אדם פנה למשטרה, והצביע על החשוד המרכזי והחשודים הנוספים. הוא גולל באוזניהם את הסיפור, והציע להגיש להם את החשודים על מגש של כסף, בתמורה להסכם עד מדינה. כשהבינו החוקרים שהאיש רציני, נחתם עמו הסכם - ונגד החשודים החלה חקירה סמויה. חוקרי הימ"ר החלו בפעולות חקירה ובאיסוף מודיעין נגד החשודים. במקביל, גם עד המדינה עסק באיסוף ראיות עבורם. במשטרה חשפו אתמול כי עד המדינה היה למעשה אחד השותפים לתכנון הרצח. "חלקו היה בהכנות לאירוע, בהכוונה לדרכי כניסה, בבירור שעות הפעילות בבר-נוער ודרכי הבריחה מהמקום", הסביר ניצב סאו. "האמינות שלו (בעיני המשטרה - מ"ש) נבנתה כשהטלנו עליו משימות - והוא עמד בהן בהצלחה".

מסיבת עיתונאים של משטרת ישראל בנושא חקירת הרצח בבר-נוער. יוני 2013. ניב אהרונסון
"כשקיבלתי את תפקיד מפקד הימ"ר, זאת השאלה הראשונה ששאלתי: מתי יפוענח התיק הזה". מפקד הימ"ר, נצ"מ גדי אשד, אתמול בתדרוך/ניב אהרונסון

החקירה הייתה עדיין בעיצומה, כאשר בשבוע שעבר עלה החשד כי זהותו של עד המדינה קרובה להיחשף. בימ"ר לא המתינו דקה נוספת - וערכו את המעצר. "ההחלטה לעבור לחקירה גלויה התקבלה ביום רביעי", הסביר ניצב סאו, "מתוך אילוצים מבצעיים ומתוך הבנה שאי-המעצר עלול לפגוע בעד ובראיות ולגרום לשיבוש הליכים".

נצ"מ אשד, מפקד הימ"ר, הוסיף כי במשטרה תהו מהם מניעיו של עד המדינה, מדוע החליט לבגוד בחבריו ולהסגירם. "הגענו למסקנה שהמניע כפול", אמר אתמול. "ראשית, הפניית עורף של שותפיו הפליליים, מה שנקרה נאמנות, סוג של בגידה בראייה שלו. המניע השני - הוא היה בעצמו חבר בקהילה".

"העננה מעלינו כארגון, בגלל התיק הזה, הייתה אסטרטגית", סיכם נצ"מ אשד, "כי האירוע פגע לא רק בתחושת הביטחון אלא באמון הציבור ביכולת המשטרה לפענח. זה כמעט הפך למיתוס, שמדובר ב'פשע המושלם'. לכן, האתגר לפענח קיבל מימדים עצומים. ראש הממשלה התעניין, גם השר לביטחון הפנים. כשקיבלתי את תפקיד מפקד הימ"ר, זאת השאלה הראשונה ששאלתי: מתי יפוענח התיק הזה".

לקריאה נוספת:
שכני החשודים ברצח: "היה ברור שיסתבכו"
זהבה גלאון: כולם יודעים מי החשודים
לא רק הסיפור הפרטי שלי: אם אחד הנפגעים כותבת
פשע שנאה, ועוד איך / דרור מזרחי
מי כאן המסית? מגיעה לחרדים התנצלות / צביקה גרוניך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully