וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי כאן המסית? מגיעה לחרדים התנצלות

צביקה גרוניך

9.6.2013 / 11:36

אז מסתבר שהרוצח מהבר-נוער אינו חרדי. צביקה גרוניך מצביע על הצביעות, וקובע כי מי שהאשים את המגזר החרדי בכללותו בהסתה שגרמה לרצח, אינו שונה ממי שמסית נגד כל ההומואים

בימים האחרונים נעשה צדק עם ציבור שלם שהוכפש לשווא שוב ושוב במשך ארבע שנים. מסתבר שהחרדים לא אשמים בכול. למעשה, הקשר היחידי של המגזר החרדי לרצח הנוראי בבר-נוער בתל אביב, שנראה כי פוענח בשבוע שעבר, הוא המעצר המתוקשר לאור יום של החשודים - החילונים - בעיר החרדית בני ברק.

יש להודות: אכן היו בתקופה שלפני הרצח מספר התבטאויות בלתי ראויות מצד אישי ציבור חרדים, כגון שר הפנים דאז אלי ישי, נגד הקהילה הגאה, ואף הרחיק לכת ח"כ נסים זאב שקרא "לטפל בהומואים כמו בשפעת העופות" - אך מכאן ועד הטלת האחריות המיידית לרצח על המגזר החרדי כולו, הדרך ארוכה. ובכל זאת, באותם ימים נתקלתי בעוברי אורח שהלא היססו להטיח בי האשמות קשות: "אתם החרדים אשמים ברצח שהתרחש בבר-נוער". הם לא היו היחידים - היה זה חלק מאווירה ציבורית שלמה. והרי זו בדיוק אותה ההסתה כלפי מגזר שלם, כמו זו נגד ההומואים, שבה הואשמו החרדים. הרי לכם צביעות.

תרבות ההכפשה והשנאה השתלטה על סדר היום במדינתנו. אזרחים ובעיקר אישי ציבור חורצים גורלם של אנשים חפים מפשע שאין להם ולו קשר הקטן ביותר עם אירוע מכל סוג שהוא. כמה קל להכפיש ציבור שלם ללא חובת הוכחה מוסרית, ערכית או חוקית. מה עשו המכפישים? גרמו ללא מעט אנשים תמימים להאמין כי חרדים הם אלו שביצעו את הטבח האכזרי הזה. וכידוע לכם, כשמאמינים במשהו במשך שנים, קשה פסיכולוגית להיפטר מהתדמית, גם כשמוכח לעיני כל כי החשודים ברצח אינם חרדים.

קודם כל, "לא תרצח"

מבט מפוכח יותר על המציאות יגלה לכם שהמגזר החרדי הוא דווקא מהמגזרים הפחות אלימים בחברה שלנו. ככלל, אנחנו החרדים לא נכה אדם ובוודאי שלא נצטייד באקדח ונוציא לפועל טבח בגלל הסתייגותנו מנטייתם המינית של אחרים. בתורתנו כתוב "לא תרצח!", ולכן מעטים המקרים שבהם תמצאו חרדי שמנסה ליטול חיים. ישנם מקרים נדירים, כמו מצעד הגאווה בירושלים ב-2005, אז חרדי דקר שלושה מהמשתתפים. האיש הזה ראוי לכל גינוי, ואף משפחתו הוקיעה אותו.

ובכל זאת, בתעלומת הרצח בבר-נוער, הובילה האווירה הציבורית המסיתה לכך שעשרות בלשים וחוקרי משטרה עסקו במשך שנים, ובהוצאה כספית לא מבוטלת, בהתחקות אחר כיווני חקירה שונים בתוך המגזר החרדי. שקדו לשווא. במקום לשקוד על כיווני חקירה עם חצי אמת ולא שקר שלם - כמו זה ש"החרדים גרמו לרצח".

מסיתים, פנייה לי אליכם. ביום שישי חגגו בתל אביב את מצעד הגאווה, וזה אולי זה הזמן לעשות חשבון נפש ולומר: "טעינו שהכפשנו ציבור שלם סתם ללא סיבה" - כי לא היה לנו את מי להאשים, או כי הכי קל להכפיש את החרדים, כי לך תוכיח שזה לא הם; כי זו המטרה האוטומטית של העיתונאים; ומפני שאיש לא יקים זעקה "עד כאן!".

השבוע הוכח מעל לכל ספק כי לפני שמכפישים ציבור או כל אדם באשר הוא, ללא הבדל דת גזע ומין, מוטלת החובה הערכית והמוסרית לבדוק היטב קודם ההכרזה האם יש בסיס לטענות, ולא סתם לחרוץ גורלם של אנשים ללא צדק. לכן דורש אני התנצלות שאולי תשים סוף לדיבה המיותרת והאכזרית.

הכותב הוא צביקה גרוניך, עיתונאי חרדי

לכל הטורים של צביקה גרוניך בוואלה!

עוד על פענוח הרצח בבר-נוער:
היום: הוארך מעצרו של הבכיר הקהילה הגאה
גלאון: כולם יודעים מי החשודים, מטילים צל על כל תושבי פרדס כץ
דעה: לא פשע שנאה? ועוד איך פשט שנאה / דרור מזרחי
"לא רק הסיפור שלי". אמו של אחד הנפגעים כותבת

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully