וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירן הקימה צוות מיוחד להאצת הרכבת הפצצה"

יוסי מלמן

18.7.2012 / 12:00

עוד הדלפה בדרך לתקיפה? על רקע ביקורי הבכירים האמריקאים בישראל, מדווח ה"טלגרף" כי במשמרות המהפכה עוסקים 60 מדענים ב"קבוצת הנשק" - השלב הסופי בפיתוח פצצה גרעינית

גדי וינסטוק אביב אברמוביץ'

משמרות המהפכה של אירן הקימו כוח משימה מיוחד המורכב מ-60 מדעני גרעין, שתפקידם להאיץ את הרכבתה של הפצצה הגרעינית הראשונה של הרפובליקה האיסלמית - כך מדווח הבוקר (רביעי) ה"דיילי טלגרף" הבריטי, בהסתמך על מידע שהגיע לידיו מגורמי אופוזיציה באירן. המידע הגיע לעיתון הבריטי מ"המועצה הלאומית להתנגדות", שהיא למעשה "חזית" ("פרונט") של ארגון "מוג'אהדין חאלק" ("צבא העם"), מחתרת הנלחמת נגד שלטונות אירן, שעדיין מוגדרת כארגון טרור על פי מחלקת המדינה האמריקאית.

הידיעה מתפרסמת שעה שהנושא האירני חוזר לסדר היום, בין היתר על רקע שרשרת ביקורי הבכירים האמריקאים בישראל. נוסף על ביקורה המתוקשר של מזכירת המדינה הילרי קלינטון - שהצהירה לאחר פגישתה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שלשום כי ישראל וארה"ב נמצאות "באותו דף" בנושא האירני, ביקר בישראל בסוף השבוע האחרון גם היועץ לביטחון לאומי, טום דונילון, ובשבוע הבא יגיע לכאן שר ההגנה, ליאון פנטה.

כאן יושב הצוות המיוחד: אתר לוויזאן על המפה (השתמשו בחיצים לנווט)

לפי הידיעה, יחידת המדענים שהוקמה בשנה שעברה קרויה "ארגון מחקר ההגנה החדש" והמטה שלה שוכן באתר לוויזיאן, בצפון הבירה טהרן. יש לציין כי ב-2003 דווח כי באתר זה נערכו ניסויים ברכיבים שונים הקשורים בהרכבת הפצצה, כולל שרשרת הפיצוץ. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דרשה אז לאפשר לפקחיה לבקר במקום, אך האירנים סירבו במשך חודשים ארוכים, ואיפשרו לבסוף את הביקור רק לאחר שהרסו את האתר ובנו במקומו גן ציבורי ומגרש כדורגל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

להחדיר חומר בקיע לליבת המיכל הכדורי

לפי דיווח היומון הבריטי, היחידה הסודית החדשה מחולקת לשבע מחלקות, שאחראיות על מחקר ופיתוח של תחום ייחודי הקשור להרכבת הנשק: הפיכת אורניום מועשר לחומר בקיע שניתן להכניסו לליבת המכל הכדורי, שהוא בעצם הפצצה.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
שום "מכסחת בונקרים" לא תחדור אותו. המתקן המבוצר בפורדו/רויטרס

כמו כן, לפי הידיעה, מכוונים חלק ממאמציה של היחידה הסודית להכשרת התפעול של המתקן התת-קרקעי להעשרת אורניום הנמצא ליד הכפר פורדו, בקרבת העיר קום. באתר זה הותקנו זה מכבר כ-700 סרכזות (צנטריפוגות), חלקן מדגם מתקדם, אך אלה טרם הוכנסו לפעולה שוטפת והן עדיין בשלבי הרצה.

המתקן בפורדו מצוי במעבה הר, בעומק של כ-70 מטרים. ככל הידוע, אפילו לצבא ארצות הברית אין פצצות שיכולות לחדור לעומק כזה (הפצצה "מכסת הבונקרים" הגדולה ביותר יכולה לחדור 60 מטרים, ואילו לישראל פצצות שיכולות לחדור 20 מטרים לכל היותר). כששר הביטחון אהוד ברק מדבר על "מרחב החסינות", הוא מתכוון לרגע שבו המתקן בפורדו יכנס למלוא תפוקתו ויוכל להעשיר אורניום לרמה של 90% ולייצר את החומר הבקיע.

מקור המידע - במודיעין הישראלי?

אם אכן המידע הוא מדויק, כנראה שהיחידה החדשה עוסקת במה שמכונה "קבוצת הנשק" – השלב הסופי בתהליך של הרכבת הפצצה. בעבר כבר התפרסמו ידיעות, שמקורן בקהילות המודיעין של ישראל ומדינות המערב, לפיהן אירן החלה כבר לפני כעשור לפעול בתחום קבוצת הנשק. כשדו"חות של המודיעין האמריקאי ושל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) מתייחסים ל"מימדים הצבאיים" של תכנית הגרעין, הם מתכוונים לקבוצת הנשק.

ארגון האופוזיציה שאחראי למידע שפורסם ב"טלגרף" חשף לפני כעשור את קיומם של שני מתקני גרעין, שנחשבו לחדשים אז - האתר להעשרת אורניום בנתנז, והכור מבוסס הפלוטוניום באראק, שבנייתו טרם הושלמה. המידע ההוא הוכח כנכון. עם זאת, בשנים האחרונות פרסם הארגון גם מידע על התקדמות תוכניות הגרעין, הטילים והנשק הכימי באירן, שלא אושש ולא אומת.

לפי פרסומים זרים, לפחות חלק מהמידע שפרסמו אנשי ה"מוג'אהדין חאלק" לאורך השנים מקורו במודיעין הישראלי, שלא היה מעוניין שזה יתפרסם בשמו, מתוך רצון לשמור על מקורותיו באירן.

לקריאה נוספת:
בכיר באירן מודה: "הסנקציות פוגעות בכלכלה"
ארה"ב תציב בקטאר מכ"מ להגנה מפני טילים אירניים
אירן: "סיכלנו מזימה להתנקש במדעני הגרעין שלנו"
ארה"ב: "סוכלה הברחת ענק לצורך העשרת אורניום באירן"
גנרל לשעבר במשמרות המהפכה: "חמינאי משקר למערב"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully