וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "סוכלה הברחת ענק לצורך העשרת אורניום באירן"

יוסי מלמן

14.7.2012 / 0:02

כתבי אישום הוגשו נגד אזרח אירני שנלכד בפיליפינים ואזרח סין שנמלט, שעמדו מאחורי ניסיון להבריח עשרות טונות של מתכות ההכרחיות לצורכי תעשיית הגרעין האירנית

המודיעין האמריקאי סיכל תוך שיתוף פעולה בינלאומי הברחת ענק - שמאחוריה עומד הביון אירני - של מתכת מיוחדת וחיונית לתוכנית הגרעין של אירן: בבית משפט בארצות הברית הוגש כתב אישום נגד שני אזרחים החשודים במעשה. האחד הוא פרביז חאקי, אזרח אירני שנעצר לפני כחודשיים על ידי שירותי הביטחון של הפיליפינים לבקשת ארצות הברית והוסגר אליה, והחשוד השני הוא ז'ונגצ'נג ייא, תושב סין, שהצליח להימלט והוא מבוקש להעמדה לדין.

על פי כתב האישום, חאקי התקשר ב-2008 עם גורם בסין כדי לרכוש 20 טונות של פלדה בשם מראגינג הדרושה לבניית הלהבים של הסרקזות (צנטריפוגות) שבעזרתן אירן מעשירה אורניום. כמו כן, הוא ניסה לרכוש מתכות אחרות בכמויות עצומות של עשרות טונות מחברות בארצות הברית ואירופה. באמצעות איש הקשר הסיני הוא הגיע אל המבוקש השני, המקיים קשרים מסחריים עם חברות בארצות הברית. ככל הנראה שירותי הביון של ארצות הברית קיבלו מידע על הפניות האלה מידי החברות ופתחו במבצע לסיכול הניסיון. סוכן פדרלי התחזה לסוחר הפעיל בתחום של הברחות סחורות בארצות הברית ללא קבלת רישיון. בדרך זו, הושגו ראיות נגד החשודים.

בגלל העיצומים עליה, זה שנים מתקשה אירן לרכוש את הפלדה הזו וחומרים אחרים החיוניים לתוכנית הגרעין שלה. כל ניסיונותיה לייצר בעצמה את החומרים האלה נכשלו עד כה או שהתוצאה הייתה של ייצור עצמי באיכות ירודה. הפרשה מבקיעה סדק אל העולם החשאי של מאות רשתות רכש אירניות הפועלות ברחבי העולם בניסיון להשיג את הדרוש לתוכנית ומולן המאמץ הבינלאומי של קהילות הביון לאתר, לשטות ולעצור את הרשתות האלו.

(עדכון ראשון: 21:34, 13.07.12)

לקריאה נוספת
גנרל לשעבר במשמרות המהפכה: "חמינאי משקר למערב"
הערכות במערב: "אירן בונה בחשאי עוד מתקן העשרה"
"מתקן ההעשרה האירני הבא יהיה מחופר ומוגן יותר"
דו"ח סבא"א: אירן מעשירה אורניום ברמה גבוהה משנחשד עד כה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully