וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: הסורים יבחרו מנהיג בעתיד, לפי שעה לא להתערב

10.7.2012 / 0:01

שר החוץ סאלחי אמר לרויטרס שעד קיום הבחירות ב-2014, אין להתערב בענייניה של סוריה. לדבריו, אירן תסגור את מצרי הורמוז רק בתרחיש קיצוני. "המערב הכשיל את שיחות הגרעין"

שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, אמר כי על בני העם הסורי לבחור בעצמם מי ינהיג אותם, וכי עד שיעשו זאת, אין להתערב בענייניהם. סאלחי אמר את הדברים באבו דאבי, בריאיון שהעניק אתמול (שני) לסוכנות הידיעות רויטרס, שבו האשים את מעצמות המערב בכישלון שיחות הגרעין ובעידוד המשבר בסוריה. הריאיון התקיים בזמן פגישתו של הנשיא אסד עם השליח המיוחד קופי אנאן, שהמריא לאחר מכן לטהרן.

לדברי סאלחי, יש לקיים בחירות בסוריה רק בשנת 2014, אז ממילא אמור להתקיים משאל עם שבו יתבקשו הסורים לאשר את המשך כהונתו של הנשיא אסד, כפי שעשו ב"רוב עצום" ב-2007. עד למועד הבחירות, אמר סאלחי, יש להימנע מהתערבות חיצונית, ובמיוחד "התערבות קרקעית", שעשויה רק לעודד את שפיכות הדמים.

לפי האופוזיציה בסוריה, מלחמת האזרחים במדינה גבתה מאז תחילת השנה שעברה מעל 15 אלף קורבנות. בשלטון העלוואי בדמשק מאשימים את מדינות המפרץ - המונהגות בידי הזרם הסוני - בעידוד המהומות במדינה, ובשיתוף פעולה עם המערב בניסיון להדיח את אסד. השר סאלחי אמר בריאיון כי טהרן, המונהגת בידי הזרם השיעי המקורב לעלאווים, רואה לנכון כי הנשיא הסורי יישאר בכסאו לפחות עד 2014. "אין שליט שהוא נצחי", אמר סאלחי, "ובמקרה של מר בשאר אסד יש להתנהל לפי קצב האירועים".

אסד לטלוויזיה הגרמנית: "רוב ההרוגים בעימות - מבין תומכיי"

שר החוץ של אירן, שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, בריאיון עם רויטרס. 9 ביולי 2012. רויטרס
סאלחי, הבוקר באבו דאבי/רויטרס

בהתייחסו למלחמת האזרחים במדינה, הביע סאלחי תמיכה בדבריו של הנשיא אסד, לפיהן סוריה נאבקת בקבוצות של "טרוריסטים". שר החוץ האירני אמר כי "חלק גדול" מהאופוזיציה הסורית מקורה בקבוצות קיצוניות. "יש כמות גדולה של תחמושת שמוברחת לתוך סוריה", אמר סאלחי, "רבים נוהרים למדינה ומניפים את נשקם נגד הממשלה. זה רק מסלים את המצב", הזהיר. "המסר שלי לכל המדינות שמשחקות כאן תפקיד, הוא לשקול את עמדתן בזהירות רבה, ולהיזהר שלא להחמיר את המצב".

לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" ליד העיר אידליב, צפון סוריה, יוני 2012. רויטרס
חייל של "הצבא הסורי החופשי", הזרוע החמושה של האופוזיציה, באידליב. טרוריסט?/רויטרס

סאלחי, שדיבר באבו דאבי בזמן פגישתם של השליח קופי ענאן עם הנשיא אסד, אמר כי ארצו עדיין תומכת בתכנית השלום של האו"ם. לדבריו, יש לתת לענאן הזדמנות כדי לקדם את תכניתו, אך רק אם היא תהיה מוסכמת גם על האופוזיציה בסוריה.

"בכל פעם שיש אור בקצה המנהרה, מישהו מנסה לעמעם אותו"

כשנשאל על תכנית הגרעין של ארצו, ביטל שר החוץ האירני את האיומים שהשמיעו קצינים בכירים בטהרן לסגור את מצרי הורמוז, בתגובה לחרם הנפט שהוטל על אירן. לדבריו, מי שאמר זאת חשב על תרחיש קיצוני, שבו לאירן תישלל הגישה למפרץ הפרסי. "אם זה יקרה, אזי אירן תגיב בהתאם. אבל אני לא חושב שדבר כזה יקרה אי פעם", אמר.

לדברי סאלחי, אירן מחויבת לחלוטין לפתור מול המערב את משבר הגרעין, אך שש המעצמות חזרו בהן מההבנות שהושגו בסבבי השיחות השונים. "מסיבה כלשהי, בכל פעם שרואים אור בקצה המנהרה, מישהו מנסה לעמעם אותו". הוא הזהיר כי הזמן להשגת פתרון הולך ואוזל, ואמר כי האינטרס של כולם הוא לפתור את המשבר. לדבריו, אירן מוכנה להפסיק את העשרת האורניום ברמה של 20%, אם יינתן לה דלק גרעיני בתמורה.

בהתייחסו למתקן הצבאי בפרצ'ין, שהמערב מאמין שאירן עושה בו ניסויים בשלב הסופי של הרכבת הפצצה הגרעינית (המכונה "קבוצת הנשק"), הכחיש סאלחי את הטענות, והכחיש כי נעשות במקום פעולות לטשטוש ראיות. לדבריו, פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) יוכלו לאשר זאת כאשר יבקרו במקום. עם זאת, הוא לא אמר מתי ביקור כזה יאושר להם.

השיחות מול אירן הובילו למבוי סתום

נציגי המעצמות, ובמיוחד מדינות המערב, מסרבות עד כה לכל הקלה בעיצומים שהוטלו על טהרן, שהחמור בהם הוא אמברגו הנפט שנכנס לתוקף בתחילת החודש.

בשלושה סבבים של שיחות שקיימו מול טהרן חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה, הן דבקו בעמדה לפיה אירן חייבת ראשית להיענות ללא כל תנאי מוקדם לשלוש דרישות: הפסקת העשרת האורניום - הן ברמה של 20% והן ברמה של 3.5%; הוצאת כל מלאי האורניום המועשר ברמה של 20% - כ-150 קילוגרמים – מחוץ לשטחה, לרוסיה או לצרפת; הפסקת הפעילות במתקן להעשרת אורניום ליד הכפר פורדו, סמוך לעיר קום.

כיצד ישפיע חרם הנפט על אירן? פרשנות / יוסי מלמן

(עדכון ראשון: 22:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully