וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתפוררות בסוריה נמשכת: בכיר במודיעין ערק

ניר יהב

8.7.2012 / 14:17

קולונל חסן לטוף, קצין המודיעין הבכיר ביותר שעורק עד כה, הצהיר כי הוא נוטש את "המודיעין האסדי הפושע". קלינטון: "החול בשעון של שלטון אסד אוזל". אנאן ייפגש מחר עם אסד

צילום מסך

(צילום: סרטון חובבים שהועלה ליוטיוב; עריכה: טל רזניק)

שלטונות דמשק ממשיכים להיפרד מנכסים משמעותיים: ימים ספורים לאחר שהגנרל מנאף טלאס, בנו של שר ההגנה לשעבר ואחד ממקורביו של הנשיא בשאר אסד, ערק לשורות המורדים ועזב את סוריה - הודיע קצין בכיר נוסף, אחד מראשי המודיעין בפרברי חלב, על עריקתו והצטרפותו למהפכה הסורית. העיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון דיווח הבוקר (ראשון) כי הקולונל חסן לטוף, שדרגתו מקבילה לדרגת אלוף-משנה, הוא הקצין הבכיר ביותר במודיעין הסורי שעורק עד כה לשורות המורדים. יש לציין כי מנגנוני המודיעין הם הכלי המרכזי בו משתמשים שלטונות סוריה לדכא את ההתקוממות במדינה.

קולונל לטוף, שהיה ראש מנגנון המודיעין הכללי בעיר מנבג' שבמחוז חלב, פרסם סרטון ביוטיוב בו הודיע על עריקתו, ומונה את הסיבות שבגינן החליט לעזוב את "המודיעין האסדי הפושע": ירי אש חיה לעבר אזרחים, מעצר נשים וגברים, עינוי אזרחים, ואי מתן חופש להביע דעה.

סרטון חובבים: טנק בוער של צבא סוריה, הבוקר בדיר א-זור

מזכירת המדינה של ארצות הברית, הילרי קלינטון, התייחסה היום לסוגיית העריקות ההולכות וגוברות בסוריה, ואמרה כי זהו סימך לכך שימיו של שלטון אסד ספורים. "אין ספק שהאופוזיציה הולכת ומשתפרת ביכולתה להגן על עצמה ואף לתקוף את מנגנוני השלטון", אמרה קלינטון במסיבת עיתונאים במהלך ביקור בטוקיו בירת יפן. "החול בשעון של אסד אוזל. ככל שיימצא סיום מהיר יותר לאלימות, כך יגדל הסיכוי להציל את סוריה מגורל קטסטרופלי, שישפיע על האזור כולו".

התפתחויות אחרונות בסוריה:
"בכירי המשטר הסורי חושבים שהגיע זמנו של אסד ללכת"
"ידידי סוריה": "נגדיל משמעותית הסיוע למורדים"
המורדים נגד אסד דורשים מהעולם: "סגר אווירי בסוריה"
ויקיליקס בשירות רוסיה? הכוחות הבוחשים בהדלפה מסוריה

לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" ליד העיר אידליב, צפון סוריה, יוני 2012. רויטרס
הולכים ומתחזקים. לוחמי "הצבא הסורי החופשי" באידליב שבצפון סוריה/רויטרס

מי שעדיין לא איבד סיכוי למצוא פתרון למשבר הסורי הוא השליח המיוחד של האו"ם והליגה הערבית, קופי אנאן. אחרי שאתמול, בראיון לעיתון הצרפתי "לה-מונד", הסכים לראשונה להודות כי משימתו נחלה עד כה כישלון, צפוי אנאן להגיע מחר שוב לדמשק, ולהיפגש עם הנשיא בשאר אסד. ערוץ הטלוויזיה הערבי "אל-מיאדין", המשדר מלבנון, דיווח על הביקור אך לא פירט מה צפוי להיות תוכן הדיונים. בראיון אתמול, חזר אנאן על טענתו, הזוכה לביקורת בעולם, כי "אירן צריכה להיות חלק מהפתרון בסוריה".

תזוזה במוסקבה? "אסד איחר את הרכבת"

בשטח, מעשי האלימות אינם חדלים לרגע. לאחר סוף שבוע שבמהלכו נהרגו כ-150 בני אדם ברחבי המדינה, ההרג אינו פוסק גם הבוקר. לפי דיווחי האופוזיציה, נכון לשעות הצהריים נהרגו לפחות 35 בני אדם ברחבי המדינה מאש כוחות הביטחון, מתוכם חמישה חיילים עריקים ושלושה ילדים. פעילי אופוזיציה דיווחו כי צבא סוריה מפגיז מספר מוקדים, ובראשם את העיירה טאלביה שבמחוז דיר א-זור המזרחי. גם בעיר חלב ובמעוזי המורדים אל-קוסיר ורסתאן שבאזור העיר חומס דווח על הפגזות והרוגים.

לוחם של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" ברובע אל-קוסור שבעיר חומס, סוריה, יוני 2012. רויטרס
ההרג נמשך. חורבן בחומס/רויטרס

במהלך סוף השבוע הפגינו ברחבי המדינה עשרות אלפי בני אדם נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד. המפגינים הביעו מחאה גם נגד שתיקתו של העולם ובאחד השלטים שהניף אזרח סורי נראה ילד מדמם ולידו נכתב: "לו הדם של ילדינו היה עשוי מנפט, העולם היה מתערב באופן מיידי".

בקרב האופוזיציה הסורית כמו גם בקהילה הבינלאומית ממשיכים להאשים את סין, ובייחוד את רוסיה, בהכשלת כל יוזמה בינלאומית לפעולה נחושה בסוריה. אולם בכל זאת, הולכים וגוברים הסימנים לכך שבמוסקבה מתעורר שינוי קל. אתמול, למשל, צוטט בעיתון רוסי גורם המקורב לקרמלין שאמר כי "אסד החמיץ את הרכבת. אנו צופים שינוי מפתיע בכל הנוגע לעתידו של אסד".

אסד-ליקס: הנשיא מימן לימודי העוזרת ה"אהובה"

במהלך סוף השבוע המשיכו להתפרסם ב"טפטוף" עוד ועוד מסמכים מפרשת "אסד-ליקס" - קרוב לרבע מיליארד מסמכים ותכתובות של גורמים רשמיים בסוריה שהודלפו לאתר ויקיליקס.

בין היתר, פורסמו בימים האחרונים תכתובות שהתקיימו בין גורמים בשלטון אסד לחברת ייעוץ אמריקאית מספר ימים לאחר פרוץ ההתקוממות בסוריה בשנה שעברה, בהן המליצו האמריקאים "למתג" את תוכנית הרפורמות של אסד כדי לפנות לעם ולשכנעו בנחיצותן. עוד פורסמו תכתובות בין אסד לבין עוזרתו ומתרגמת נאומיו, למיס עומאר, מהן עלה כי יחסיהם היו יחסי "קרבה ואהבה". בין היתר, התברר כי המשטר הסורי מימן את לימודיה של אותה עומאר באוניברסיטת דורהאם היוקרתית בבריטניה.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" ליד העיר אידליב, צפון סוריה, יוני 2012. רויטרס
כוחות של המורדים על טנק של צבא סוריה שהשמידו, באזור אידליב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully