וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקיליקס בשירות רוסיה? הכוחות הבוחשים בהדלפה

יוסי מלמן

5.7.2012 / 21:30

סקופים אין בינתיים במסמכים מסוריה, ואין אלא לתהות את מי משרתים המעטים שנחשפו, הממוקדים ב"צביעות המערב". אולי אלו הבוסים החדשים של מנחה הטלוויזיה ג'וליאן אסאנג'?

רויטרס

(מסיבת העיתונאים של ויקיליקס בלונדון - צילום: רויטרס, ויקיליקס; עריכה: יאיר דניאל)

פתגם אנגלי גורס שאיכות הפודינג נקבעת על פי טעמו. כך בדיוק גם צריך לבחון את הטענות החדשות והסנסציוניות של ארגון ויקיליקס, כי ברשותו קרוב ל-2.5 מיליון מסמכים של גופי ממשל ואישים בסוריה.

מהמסמכים שפורסמו עד כה (בסך הכל כמה עשרות), לא עולה מידע מרשים במיוחד. גם הטענה שגופי תקשורת מובילים בעולם - כמו סוכנות AP או כלי תקשורת נוספים בגרמניה, ספרד, איטליה, צרפת, מצרים ולבנון - משתפים עמם פעולה בחשיפת החומר, טעונה הוכחה. AP למשל עדיין לא פרסמו שום מסמך, והעיתון האיטלקי "ל'אספרסו" פרסם לפי שעה מסמך אחד, שגם הוא אינו שערורייתי במיוחד - אם כי מעניין: הוא מגלה כי נשיא חברת "פינמקאניקה" האיטלקית מכרה ציוד תקשורת לכוחות הביטחון הסורים.

גם המסמכים שפורסמו באתר ויקיליקס עצמו עוסקים כולם באותו נושא: מכירת ציוד תקשורת מחברות מערביות לגופי הביטחון של משטר אסד - בחלק מהמקרים, לכאורה, בניגוד לעיצומים הבינלאומיים המוטלים על סוריה. כל זאת משתקף היטב גם בדברים שאמרה היום, במסיבת העיתונאים בה הוצגה החשיפה, שרה האריסון, העוזרת האישית של מייסד ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', המנהלת את הארגון בהעדרו. האריסון התגאתה בכך ש"המסמכים יביכו את המערב ויחשפו את אמות המידה הכפולות שלו וצביעותו בכל הקשור לסוריה".

"אסד-ליקס": ויקיליקס חושף מיליוני מסמכים מסוריה. רויטרס
איך אסאנג' קיבל את "גוב החלומות"?/רויטרס

כדי לנסות ולהבין את מארג האינטרסים והכוחות שבוחשים בקלחת, צריך לקחת בחשבון את מה שמתחולל ברקע הדברים, שאינם ניתנים לניתוק מהקשר. אסאנג' נמצא בימים אלו במצב נואש: הוא מצא מקלט בשגרירות אקוודור בלונדון, בתקווה שיוענק לו מקלט מדיני ובכך יוכל לחמוק מהסגרתו מבריטניה לשבדיה, שבה יעמוד למשפט על עבירות מין. אבל לפי שעה, הממשל האקוודורי, המובך מהפרשה כולה, אינו ממהר להיענות לבקשה - אף שבראשו עומד נשיא שמאלני אנטי-אמריקאי.

נקודה נוספת שראוי להזכיר היא "ג'וב החלומות" שקיבל אסאנג' רק לפני מספר חודשים: הנחיית תוכנית בערוץ טלוויזיה רוסי בינלאומי, RT, שנמצא בשליטה מוחלטת של הקרמלין (את התוכנית הראשונה הקדיש לראיון עם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה). האם זהו מקרה, לפיכך, שגל המסמכים הראשון שנחשף ממוקד בניסיון לנסות ולהביך את המערב בנושא הסורי? הרי זהו אינטרס מובהק של רוסיה, כמי שמנסה בימים אלו בכל כוחה להגן על משטרו של הנשיא בשאר אסד ולהדוף את הלחצים להחליפו המגיעים מהמערב. אין לשלול אפילו, לפיכך, את האפשרות שארגון הביון הרוסי, FSB, מסייע מאחורי הקלעים לחשיפה.

נשיא סוריה, בשאר אסד. דמשק, 3 ביולי 2012. רויטרס
אינטרס מובהק של רוסיה. אסד/רויטרס

ואכן, השאלה מהיכן בעצם הגיעו המסמכים הללו לידי ויקיליקס מהותית להבנת התמונה המלאה. קשה מאוד להאמין - אם כי לא ניתן לשלול זאת לחלוטין - שמאחורי החשיפה עומד גורם פנימי מתוך ממשל אסד, המקבילה הסורית לאותו חייל אמריקאי, בראדלי מאנינג, שממתין לגזר דינו (כנראה מאסר עולם) בגין הדלפת מיליוני מסמכי הצבא האמריקאי ומחלקת המדינה. לכל היותר, אולי עומדים מאחורי החשיפה גורמים מהאופוזיציה הסורית - אך הגיוני הרבה יותר להניח שזו עבודה של האקרים, שהגיעו למידע דרך הרשת.

כזכור, האקרים - מארגון "אנונימוס" - הם שעמדו מאחורי החשיפה הקודמת של מסמכים מהממשל הסורי, לפני כחצי שנה. האם הם קשורים גם לחשיפה הנוכחית? צריך להמתין לפרסום מלא של החומר כדי להבין אם אכן מדובר במסמכים חדשים, או אולי בעצם מחזור של מסמכים מהחשיפה ההיא. אגב, בדיעבד, מתברר כי שורותיה של "אנונימוס" מחוררות ככברה ומלאות בסוכנים של הבולשת הפדרלית האמריקאית, FBI.

דבר אחד ברור למדי: ויקיליקס אינו עוד מה שהיה כשהדהים את העולם וחשף כרבע מיליון מסמכים של מחלקת המדינה האמריקאית לפני קרוב לשנתיים (פרשת "קייבל-גייט"). כיום, זהו ארגון בדעיכה. רוב אנשיו נטשו אותו, הוא מצוי בקריסה כלכלית ומייסדו נלחם על חייו.

לכן, יש להמתין בסבלנות עוד ימים או שבועות, עד שיתברר אם אכן מדובר במהלך המחדש את ימיו של האתר כקדם, או בעוד גימיק שנועד להחזירו ולמצבו בזירת התקשורת הבינלאומית – כמו זה ששוגר לחלל המרחב הקיברנטי לפני כחצי שנה. אז, במסיבת עיתונאים דומה, טען אסאנג' כי שם ידו על מיליוני מסמכים של "סטרטפור", חברה אמריקאית פרטית לייעוץ ולמודיעין עסקי, שאותה הוא הגדיר כ"שלוחה של ארגוני ביון בינלאומיים, ובעיקר ה-CIA". אז, התברר עד מהרה כי ההר הוליד עכבר: כמעט שום מסמך ממעט המסמכים שפורסמו אז לא עניין את התקשורת הרצינית בעולם.

עוד בנושא
"אסד-ליקס": ויקיליקס חושף מיליוני מסמכים מסוריה
דרמה בלונדון: אקוודור תיתן מקלט מדיני לאסאנג'?
מי יהיה האורח הראשון בתכנית הטלוויזיה של אסאנג'?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully