וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בלונדון: אקוודור תיתן מקלט מדיני לאסאנג'?

20.6.2012 / 8:52

מייסד ויקיליקס, העומד בפני הסגרה לשבדיה, נמצא בשגרירות המדינה בבריטניה, ולדברי שר החוץ שלה, בקשתו נשקלת. לפני שנה גורשה שגרירת ארה"ב מאקוודור בגלל חשיפה בוויקיליקס

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק)

מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', נמצא בשגרירות אקוודור בלונדון ומבקש לקבל מהמדינה מקלט מדיני, בניסיון אחרון להימנע מהסגרה לשבדיה, שם ממתין לו כתב אישום בגין אונס. שר החוץ של אקוודור, ריקרדו פטינו, אמר הלילה (רביעי) שהמדינה שלו תשקול את בקשתו.

אסאנג', שהאתר בראשותו עמד בשנים האחרונות מאחורי הדלפת מאות אלפי מסמכים מסווגים, בהם מברקים של מחלקת המדינה האמריקאית (פרשת "קייבל-גייט"), פנה אמש (שלישי) לשגרירות אקוודור בבקשה למקלט, לאחר 18 חודשים של מאבק משפטי נגד הסגרתו, שהסתיים לפני שלושה שבועות כשבית המשפט העליון בבריטניה דחה סופית את ערעורו על ההסגרה. אסאנג' חשוד באונס שתי מתנדבות בוויקיליקס שהתלוננו נגדו, אולם הוא ותומכיו טוענים כי הוא נרדף פוליטית, והמטרה הסופית היא להסגירות לארצות הברית, כדי להעמידו לדין על הדלפת המסמכים.

אבטחה מחוץ לשגרירות אקוודור בלונדון, שם מצא ג'וליאן אסאנג' מקלט, 19 ביוני 2012. רויטרס
יישאר או יגורש? אבטחה מחוץ לשגרירות אקוודור בלונדון, הלילה/רויטרס

בקשתו של אסאנג' מגבירה את המתח הקיים כבר בין ארה"ב לאקוודור - מדינה שהייתה במשך שנים רבות בת-חסות של ארה"ב, אולם בשנים האחרונות, עם עלייתו של הנשיא השמאלני רפאל קוראה, הלכו וגדלו הבקיעים בינה לוושינגטון - וגם לאסאנג' עצמו חלק נכבד בכך: בין היתר, הובילו בשנה שעברה המסמכים שחשף לגירוש שגרירת ארה"ב באקוודור, לאחר שהוכרזה שם "אישיות לא רצויה" משום שבמברקים שנחשפו האשימה את שלטונות המדינה בשחיתות.

אמו של אסאנג': "מהלך נואש ואחרון"

"אקוודור בוחנת ומנתחת את הבקשה", אמר שר החוץ פטינו לעיתונאים בבירת אקוודור, קיטו. הוא הוסיף כי "כל החלטה תתקבל תוך כיבוד הנורמות והעקרונות של החוק הבינלאומי". אקוודור כבר הציעה לאסאנג' תושבות בשנת 2010, אך במהרה נסוגה בה מן ההצעה בשל חשש לעבור על חוקי ההסגרה של ארה"ב. אמו של אסאנג', קתרין, התייחסה הלילה למהלך, בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, וקראה לו "המהלך הנואש האחרון של ג'וליאן". היא הוסיפה כי בנה הוא "אסיר פוליטי ולא פלילי".

ההתפתחות האחרונה בפרשת אסאנג' מהווה מבוכה לא מועטה גם עבור הבריטים. במשרד החוץ בלונדון אישר אתמול כי אסאנג' נמצא מחוץ לטווח ההשגה של הרשויות במדינה, כל עוד הוא נמצא בשגרירות האקוודורית.

ג'וליאן אסאנג' עלה לכותרות בסוף שנת 2010, לאחר שאתר ההדלפות שלו החל לפרסם אלפי מסמכים מסווגים בנוגע למלחמות באפגניסטן ובעיראק, וליחסים הדיפלומטיים של ארה"ב עם מדינות שונות בעולם. פרסום המסמכים גרם למבוכה רבה בארה"ב ולכמה מבעלות בריתה. בין היתר, הופיעו במסמכים כינויים לא מחמיאים שהדביקו דיפלומטים אמריקנים למנהיגים בינלאומיים מפורסמים, והתבטאויות נוספות שבארה"ב ובמדינות אחרות היו מעדיפים כי יישארו סודיות.

לקריאה נוספת
סופית: אסאנג' יוסגר לשבדיה ויישפט על אונס
כך נכנסתי לרשימה השחורה של ג'וליאן אסאנג'
נסראללה התראיין לאסאנג': "אסד רוצה רפורמה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully