וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים נגד אסד דורשים מהעולם: "סגר אווירי בסוריה"

ניר יהב

6.7.2012 / 14:14

בפתח ועידת "ידידי סוריה" בפריז, המועצה הלאומית הסורית דורשת מהקהילה הבינלאומית לנקוט בצעדים צבאיים. נשיא צרפת, הולנד: "יש להחריף הסנקציות". דיווח: "טלאס ברח לצרפת"

צעדים צבאיים נגד אסד? המועצה הלאומית הסורית - גוף האופוזיציה הסורי המרכזי לנשיא בשאר אסד - קראה בפתח ועידת "ידידי סוריה" הנערכת בפריז לנציגי העולם להטיל "מרחב אווירי אסור בטיסה" מעל סוריה - בדומה לזה שהוטל על לוב לפני הפעולה הצבאית של נאט"ו. בוועידה משתתפים שרי חוץ רבים, בהם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, וכן בכירים דיפלומטים נוספים.

בין היתר, נאם בוועידה נשיא צרפת, פרנסואה הולנד. הוא קרא להקשיח את הסנקציות נגד משטרו של נשיא סוריה, בשאר אסד, ולחזק את התמיכה בכוחות המורדים בו. "אסד חייב ללכת", אמר הולנד שהוסיף: "זהו אינטרס סורי, זהו אינטרס של שכנותיה, וזהו אינטרס של כל מי שרוצה שלום באזור". הנשיא הצרפתי אמר עוד כי הוא מצפה שהמשתתפים בשיחות יגיעו להסכמה על מתווה לסיוע הומניטרי למדינה.

נאום הניצחון של פרנסואה הולנד, מאי 2012. AP
קורא להחריף את הסנקציות. הולנד/AP

הנשיא הצרפתי הוסיף ואמר כי על מדינות העולם חלה חובה "לשמור על עתיד העולם ולהבטיח ביטחון ויציבות באזור". הוא סיפר כי ארצו - ביחד עם מדינות אירופאיות נוספות - נקטו בסנקציות "חשובות" נגד המשטר הסורי וטען כי אחת ממטרות הכינוס היא לעודד את מועצת הביטחון לקבל החלטה לתמוך בתכניתו של קופי אנאן ליציאה מהמשבר. "זו התכנית הטובה ביותר להפסקת האלימות", אמר.

מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, האיצה היום במעצמות המערב להפעיל לחץ על רוסיה וסין, התומכות במשטרו של נשיא סוריה אסד. "אני לא חושבת שרוסיה וסין מאמינות שהן משלמות מחיר כלשהו על תמיכתן באסד", אמרה קלינטון בוועידה. "הדרך היחידה שהעובדה הזו תשתנה, היא אם כל מדינה שמיוצגת כאן בוועידה, תבהיר במהרה לרוסיה וסין כי הן ישלמו מחיר על כך שהן חוסמות את תהליך העברת השלטון בסוריה, וכי הדבר הזה לא נסבל עוד".

טלאס ערק לטורקיה או לצרפת?

השיחות נערכות על רקע הדיווחים על עריקתו של מנאף טלאס, גנרל סורי ובנו של שר ההגנה לשעבר מוסטפא טלאס, לטורקיה. גורם ביטחוני בכיר בסוריה דיווח אתמול לאתר חדשות טורקי כי טלאס, שדרגתו מקבילה לדרגת תת-אלוף, ושימש כמפקד חטיבה 105 במשמר הרפובליקה, הצליח להימלט לשטח טורקיה. טלאס הוא הקצין הבכיר ביותר מדיביזיית משמר הרפובליקה שעורק לשורות המורדים בשלטונו של אסד. עם זאת, גורמים המקורבים למשפחתו סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי טלאס עזב את סוריה, אך הוא נמצא בדרכו לפריז.

דובר משרד החוץ הטורקי, סלג'וף אונאל, אמר הבוקר לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי שני גנרלים מצבא סוריה ערקו בשלושת הימים האחרונים לשורות המורדים והגיעו לטורקיה. אונאל לא נקב בשמותיהם ואמר כי "השלטונות בטורקיה לא ימסרו את שמותיהם מחשש לשלום בני משפחותיהם בסוריה".

העיתון דיווח עוד כי הצבא הסורי החופשי טוען כי המורדים הצליחו להפיל מטוס של חיילי המשטר בחומס. האופוזיציה בסוריה דיווחה כי במהלך היום נהרגו עד כה 20 איש ברחבי סוריה מאש כוחות הביטחון. לפי הדיווחים, במספר מוקדים פרצו עימותים בין המורדים לבין כוחות צבא סוריה, בראשם בבירה דמשק, בחלב, בדיר א-זור ובאידליב. בדמשק העימותים נערכים בעיקר בשכונת סוסה. מוקדם יותר דווח כי הצבא ערך גל מעצרים נרחב בשכונת סאלחיה בבירה הסורית. עוד דווח כי צבא סוריה מפגיז את דרעא וחומס.

עוד בנושא
סוריה: ”בנו של שר ההגנה לשעבר ערק לטורקיה”
קבוצה המזוהה עם אל-קאעדה: אחראים לפיגועים בסוריה
טורקיה: אותרו גופות טייסי המטוס שיורט על ידי סוריה

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

(עדכון ראשון: 10:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully