וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח ביפן: ניתן היה למנוע את אסון פוקושימה

16 חודשים אחרי הצונאמי, קובעת ועדת חקירה כי המשבר הגרעיני "נגרם במובהק ע"י כשלים והזנחה של בני אדם", ותולה את האשמה בחששם של עובדים לערער על שיקול דעתם של הבוסים

המשבר החמור בתחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י" ביפן, בעקבות אסון הצונאמי ביפן בשנה שעברה, היא "אסון שנגרם באופן מובהק על ידי בני אדם" - כך קובעת ועדת חקירה פרלמנטרית שבחנה את המשבר והגישה היום (חמישי) את מסקנותיה.

תחנת הכוח, אחת משתיים במחוז פוקושימה שבצפון מזרח המדינה, שבה פעלו שישה כורים גרעיניים, ניזוקה קשות כתוצאה מרעש האדמה והצונאמי שהיכו באזור ב-11 במרץ 2011. בארבעה מהכורים נפגעו מערכות הקירור, וכתוצאה מכך נגרם היתוך חלקי בליבותיהם ונפלטה קרינה מסוכנת בכמויות משמעותיות, שנזקיה המלאים טרם התבררו. רבבות תושבים שחיו ברדיוס של עשרות קילומטרים סביב התחנה פונו מבתיהם, והם יוכלו לשוב אליהם רק בעוד עשרות שנים - כשיסתיים התהליך הממושך והסיזיפי של ייצוב הכורים וטיהור האזור מקרינה. בעקבות האסון סגרה יפן בהדרגה את כל הכורים הגרעיניים שלה - רק כדי לפתוח מחדש אחד מהם בשבוע שעבר.

עבודות בתחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י", יפן, מרץ 2012. רויטרס
עבודות התיקון והייצוב נמשכות - ויימשכו עוד עשרות שנים. תחנת "פוקושימה דיאיצ'י", מרץ 2012/רויטרס

קרוב ל-16 חודשים לאחר האסון, קובע הדו"ח שהוגש היום באופן חד משמעי כי "ניתן היה - וצריך היה - לצפות מראש את האסון ואף למנוע אותו", וכי גם לאחר התרחשותו, "ניתן היה וצריך היה למתן את השפעותיו בעזרת תגובה אנושית יעילה יותר". יש לציין כי הדו"ח אינו תולה את כל האשמה באישים ספציפיים, אלא מייחס אותה גם לקונבנציות תרבותיות, ובעיקר לחוסר הנכונות של עובדים לערער על שיקול הדעת של הממונים עליהם.

ועדת החקירה - המרכזית מתוך כמה, שחלקן כבר פרסמו את מסקנותיהן - הוקמה כחודשיים לאחר האסון על ידי הפרלמנט היפני, כדי לבחון את הטיפול באסון ולהגיש מסקנות והמלצות לעתיד. בדו"ח המסכם שלה, נכתב כי "רצף של כשלים והזנחה מכוונת" הותירו את תחנת הכוח בלתי מוכנה לרעש אדמה או גלי צונאמי. "אף שנגרמו על ידי כוחות הטבע, אין להתייחס לאירועים בתחנת הכוח 'פוקושימה דיאיצ'י' כאל אסון נבע", נכתב במסקנות הדו"ח. "מדובר באסון שבאופן מובהק נגרם על ידי בני אדם. ניתן היה - וצריך היה - למנוע אותו".

יפן ממשיכה להתמודד עם הצונאמי - כותרות אחרונות:
למרות המחאה: יפן החזירה לפעילות כור גרעיני
תזכורת מהצונאמי: מזח בטון שלם הגיע לחוף ארה"ב
מאי: שוב קרינה חריגה בפוקושימה, "החמורה מאז האסון"
יפן ציינה שנה לצונאמי: זיכרון, כאב ותקווה
דיווח מיוחד: ההתאוששות רק מתחילה / יואב הילמן, יפן

הפגנה נגד פתיחת הכור הגרעיני ביפן, יולי 2012. רויטרס
הפגנה בטוקיו נגד פתיחה מחדש של הכור הגרעיני באוהי, בשבוע שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully