וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המחאה: יפן החזירה לפעילות כור גרעיני

2.7.2012 / 0:01

לאחר שכבר סגרו את כל הכורים במדינה במסגרת לקחי הצונאמי, החליטו הרשויות להפעיל מחדש את הכור בעיר אוהי, כדי להתגבר על משבר החשמל הצפוי בקיץ. אלפי מפגינים מחו בטוקיו

אחרי שכבר סגרה בהדרגה את כל הכורים הגרעיניים במדינה בעקבות אסון הצונאמי - יפן מפעילה אחד מהם לפעילות. הכור מספר 3 בתחנת הכוח הגרעינית בעיר אוהי הופעל אתמול (ראשון) בעוצמה של 1,180 מגה-וואט והוחזר לפעילות, למרות מחאה ניכרת נגד הצעד. ב-16 ביוני אישרה הממשלה ביפן את הפעלתם של כורים מספר 3 ו-4 בתחנה באוהי, על מנת להימנע ממשבר חשמל בתקופת הקיץ הקרוב. כור מספר 4 יחדש פעילותו בהמשך החודש. ההחלטה הובילה לפרוץ אירועי מחאה בכל רחבי יפן, בהם השתתפו אזרחים החוששים מהסכנות הכרוכות באנרגיה גרעינית.

עובדים בכור הגרעיני באוה, יפן, שחזר לפעילות, יולי 2012. רויטרס
עובדים בכור הגרעיני שחזר לפעילות באוה/רויטרס

כ-100 מפגינים מלווים בלמעלה מ-12 כלי רכב חסמו כביש ליד המפעל באוהי, כחלק מקבוצה של 650 בני אדם שצעדו במחאה על חידוש הפעילות במפעל. דובר המפעל אמר כי המפגינים לא השפיעו על הפעלתו מחדש של הכור. עם זאת, סוכנות הידיעות היפנית קיודו דיווחה כי סגן שר שנשלח להשגיח על התהליך נאלץ להגיע בסירה.

בטוקיו, צעדו למעלה מ-7,000 מפגינים ברחובות במחאה על הפעלתו של הכור. הם קראו לסיום השימוש באנרגיה גרעינית. אחת המפגינות, אקיקו קונדו בת ה-62, טענה כי יש עדיין בעיות רבות בכור באוהי: "כששמעתי על זה, שתחת הנסיבות הללו יפעילו את הכור, כל מה שהיה לי לומר הוא שהממשלה וכל המעורבים ממש זעזעו אותי". סקרי דעת קהל הראו על תמיכה של 70% מאזרחי יפן בעלי זכות ההצבעה בנטישת האנרגיה הגרעינית לטווח הארוך.

הפגנה נגד פתיחת הכור הגרעיני ביפן, יולי 2012. רויטרס
מפגינה בטוקיו נגד פתיחת הכור הגרעיני/רויטרס

יפן כיבתה בתחילת מאי את הכור הגרעיני הפעיל האחרון במדינה, קצת יותר משנה לאחר שגלי צונאמי ענקיים הביאו לאסון הגרעיני החמור ביותר ב-25 השנים האחרונות. המהלך הותיר את יפן ללא אנרגיה גרעינית, לראשונה מאז שנות ה-70', והכניס את ספקי החשמל לעמדת מגננה.

למהלך השלכות משמעותיות על הכלכלה היפנית. עד מרץ 2011, אז היכה האסון ביפן, עמד שיעור האנרגיה הגרעינית על כ-30% מצריכת החשמל של יפן - מה שהפך אותה לצרכנית השלישית בעולם של גרעין אזרחי - והממשלה תכננה להגדיל אותו אף ל-50% עד לשנת 2030. מאז, נאלצה יפן לבצע סדרה של פעולות כדי לפצות על המחסור באנרגיה, כמו ייבוא של דלקי מאובנים (כגון נפט, גז טבעי ופחם), החזרה לפעולה של תחנות כוח ישנות וצמצום צריכת החשמל בקרב האזרחים והתעשייה המקומית. הייבוא המסיבי של דלק וגז, בשווי מיליארדי דולרים, הביא את יפן לגירעון מסחרי, לראשונה מזה שלושה עשורים. נכון להיום, נמצאים בשטחה 54 כורים גרעיניים לייצור חשמל, בהם גם ארבעת הכורים בתחנת הכוח "פוקושימה דיאיצ'י" שניזוקו קשות באסון לפני שנה.

את הקיץ שעבר, זמן קצר לאחר האסון, הצליחה יפן לעבור רק בעזרת הטלת הגבלות משמעותיות על אזרחי המדינה - תושבים נאלצו לחסוך בחשמל ומפעלים עבדו בלילות ובסופי השבוע כדי למנוע עומס יתר על הרשת.

הפגנה נגד פתיחת הכור הגרעיני ביפן, יולי 2012. רויטרס
מפגינים בעיר טוקיו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully