וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יותר משנה: יפן סגרה הכור הגרעיני האחרון

5.5.2012 / 18:43

כשנה לאחר אסון הצונאמי ייסגר הכור הפעיל האחרון במדינה, ויפן כמרקחה: חברות החשמל דורשות להחזירם לפעולה, התושבים חוששים מאסון נוסף, וראש הממשלה מנסה להלך בין הטיפות

יפן תכבה בסוף השבוע את הכור הגרעיני הפעיל האחרון במדינה, לאחר קצת יותר משנה מאז שגלי צונאמי ענקיים הביאו לאסון הגרעיני החמור ביותר ב-25 השנים האחרונות. המהלך מותיר את יפן ללא אנרגיה גרעינית, לראשונה מאז שנות ה-70', ומכניס את ספקי החשמל לעמדת מגננה.

בשנה האחרונה נסגרים בזה אחר זה תחנות החשמל הגרעיניות במדינה ל"תחזוקה שוטפת", המחויבת על פי תקנות הבטיחות בכל 13 חודשים. אולם עד עתה לא נפתחה מחדש אף אחת מן התחנות, בשל דרישות הציבור, החושש מבטיחותם של הכורים ומהאפשרות של אסון נוסף. היום (שבת) ייסגר כור מספר 3 בתחנת הכוח "הוקאידו" שבצפון יפן, ופעילים יחגגו את "יפן ללא גרעין" בהפגנות לאורך סוף השבוע.

הפגנה נגד אנרגיה גרעינית בעיר קוריאמה, יפן, לציון שנה לאסון הצונאמי, 11 במרץ 2012. רויטרס
המבחן יהיה בקיץ. הפגנה נגד אנרגיה גרעינית, ביום השנה לאסון הצונאמי/רויטרס

למהלך השלכות משמעותיות על הכלכלה היפנית. עד מרץ 2011, אז הכה האסון ביפן, עמד שיעור האנרגיה הגרעינית על כ-30% מצריכת החשמל של יפן - מה שהפך אותה לצרכנית השלישית בעולם של גרעין אזרחי - והממשלה תכננה להגדיל אותו אף ל-50% עד לשנת 2030. מאז, נאלצה יפן לבצע סדרה של פעולות כדי לפצות על המחסור באנרגיה, כמו ייבוא של דלקי מאובנים, החזרה לפעולה של תחנות כוח ישנות וצמצום צריכת החשמל בקרב האזרחים והתעשייה המקומית. הייבוא המסיבי של דלק וגז, בשווי מיליארדי דולרים, הביא את יפן לגירעון מסחרי, לראשונה מזה שלושה עשורים. נכון להיום, נמצאים בשטחה 54 כורים גרעיניים לייצור חשמל, בהם גם ארבעת הכורים בתחנת הכוח "פוקושימה דיאיצ'י" שניזוקו קשות באסון לפני שנה.

הגבלות על האזרחים

חודשי הקיץ הקרוב יהוו את המבחן האמיתי להמשך דרכה של יפן באספקת אנרגיה, כשצריכת החשמל במדינה תגיע לשיאה השנתי. אז ייבחן האם אכן ניתן לספק את צרכי האנרגיה של המדינה גם ללא כורים גרעיניים, והאם ההתנגדות הציבורית החריפה להמשך פעילות הכורים תישאר איתנה. את הקיץ שעבר, זמן קצר לאחר האסון, הצליחה יפן לעבור רק בעזרת הטלת הגבלות משמעותיות על אזרחי המדינה - תושבים נאלצו לחסוך בחשמל ומפעלים עבדו בלילות ובסופי השבוע כדי למנוע עומס יתר על הרשת.

אנדרו דוויט, פרופסור למדיניות אנרגיה באוניברסיטת ריקיו שבטוקיו, טוען כי חברות החשמל המבקשות לחדש את הפעלת הכורים יתקשו לקבל את מבוקשם בשל הזעם הציבורי במדינה. "הסקרים לא עומדים לצד אלו התומכים בהפעלת הכורים", הוא אומר, "ברגע שיצלחו את הקיץ ללא הכורים, איך חברות החשמל יפעילו אותם מחדש? הם ינסו חזק מאוד לעשות זאת, אבל אני לא רואה איך הם יצליחו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

התאבדות המונית?

גם המערכת הפוליטית סוערת. מצד אחד עומדים המתנגדים לאנרגיה גרעינית, הציבור המפוחד וראשי ערים הנמנעים לאשר הפעלת כורים בשטח שבשליטתם, ומהצד השני עומדת ממשלת יפן שמנסה להפחית את הנזק הכלכלי הצפוי להיגרם למדינה ולחברות האנרגיה. אחד ממנהיגי מפלגת השלטון כבר קרא לנטישת האנרגיה הגרעינית כ"התאבדות המונית". ראש ממשלת יפן, יושיהיקו נודה, מנסה להלך בין הטיפות, ואומר כי המדינה לא יכולה להרשות לעצמה להיות נקייה לחלוטין מגרעין, אך טוען כי הוא עדיין רואה מצב זה כאידיאל. אך לעת עתה, לממשלה אין כל מסגרת זמן להחזרת הכורים לפעולה.

ראש ממשלת יפן, יושיהיקו נודה, בטקס הממלכתי לציון שנה לאסון הצונאמי, 11 במרץ 2012. רויטרס
יפן לא יכולה להרשות לעצה להיות נקייה מגרעין. ראש הממשלה נודה/רויטרס

החלטותיה של יפן ישפיעו גם על השוק העולמי של האנרגיה הגרעינית. מאז האסון, שינו מדינות רבות את מדיניותן בנושא, והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הנמיכה את הערכותיה בנוגע להתפתחות הענף בשנה הקרובה. גרמניה, איטליה ושוויץ כבר הודיעו שירחיקו עצמן מהאנרגיה הגרעינית. ארצות הברית וסין, לעומתן, מתכננות להרחיב את מספר הכורים הפעילים בשטחן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully