וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב קרינה חריגה בפוקושימה, "החמורה מאז האסון"

בתחנת הכוח הגרעינית חוששים שהמצב רק יחמיר. שנה אחרי הצונאמי, כבר סגרה יפן 53 מתוך 54 הכורים הגרעיניים שלה, בדרך ל"קיץ ללא גרעין". ומאיפה יגיע חשמל? זו בהחלט בעיה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

שבועות ספורים לאחר שיפן ציינה שנה לרעש האדמה והצונאמי שהיכו בה - האסון הגרעיני במחוז פוקושימה תופס מחדש את הכותרות. מנהלי תחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י" התריעו השבוע כי הנזק שנגרם לאחד הכורים בה גרוע משמעותית ממה ששיערו עד כה.

מתקן מיוחד שהוחדר אתמול (שלישי) אל תוך כור מספר 2 מתוך ארבעת הכורים של התחנה - הכור שספג את הנזק הגדול ביותר באסון - איתר בו קרינה ברמה גבוהה במיוחד, וחשף כי כמות מי הקירור בכור נמוכה בהרבה משציפו. העובדים הצליחו להכניס את המתקן, המצויד במצלמת וידיאו זעירה, אל תוך הכור בפעם השנייה בלבד מאז האסון - ונדהמו מהתוצאות.

שנה לצונאמי ביפן - כתבות נבחרות:
דיווח מיוחד: ההתאוששות רק מתחילה / יואב הילמן, יפן
חזרה לעדויות המצולמות: סרטוני הווידאו מהצונאמי
שנה אחרי, אופונטו משמרת זכרונות ומנסה להתאושש
אז והיום: גלריית תמונות מאזורי האסון ביפן

עבודות בתחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י", יפן, מרץ 2012. רויטרס
כך נראתה התחנה באחרונה מכיוון הים, במהלך פעולה לצמצום הזיהום הרדיואקטיבי הנפלט למים/רויטרס

רמות הקרינה בכור, כפי שהתברר מהמדידה אתמול, היו הגבוהות ביותר שנמדדו בתחנה מאז האסון, וגבוהות עד פי עשרה מרמה הנחשבת קטלנית עבור בני אדם. זאת ועוד - ההערכות הן שבשניים מהכורים הנוספים בתחנה, שצפויים להיבדק אף הם בעתיד הקרוב, המצב עלול להיות חמור עוד יותר.

למרות זאת, בחברת החשמל של טוקיו (TEPCO), המפעילה את התחנה, אומרים כי הממצאים לא יפגעו בהצלחתו של הליך צינון הדלק הגרעיני - אם כי המלאכה בחלט צפויה להפוך לקשה יותר, משום שהציוד בו משתמשים העובדים ייאלץ לעבור התאמה לתנאי הקרינה. כך או כך, העבודות בפוקושימה צפויות להימשך עוד עשרות שנים, גם לפי ההערכות האופטימיות ביותר.

"הביקוש לחשמל בקיץ יעלה ב-10% על האספקה"

הדיווחים המדאיגים מפוקושימה מגיעים בעוד יפן נמצאת בעיצומו של תהליך הדרגתי, במסגרתו היא הולכת ומצמצמת את ההתלות שלה באנרגיה הגרעינית - מהלך המלווה בהפגנות רבות בבירה טוקיו וברחבי המדינה. רק בשבוע שעבר פורסם ביפן סקר, ממנו עולה כי כמעט מחצית מהיפנים סבורים שיש להפחית את השימוש באנרגיה הגרעינית, עד להפסקה מוחלטת של השימוש בה.

במסגרת זאת, נסגרה השבוע תחנת הכוח הגרעינית קשיווזאקי-קריווה, אחת משתי תחנות הכוח הגרעיניות האחרונות הפעילות במדינה, מתוך 54 התחנות שפעלו שם לפני האסון, וסיפקו 30% מהחשמל של יפן. מדובר אמנם באופן רשמי בסגירה לצורך תחזוקה שוטפת, אך רבים ביפן קוראים שלא לפתוח אותן כלל מחדש. התחנה האחרונה שעוד נותרה צפויה להיסגר במאי הקרוב.

הפגנה נגד אנרגיה גרעינית בעיר קוריאמה, יפן, לציון שנה לאסון הצונאמי, 11 במרץ 2012. רויטרס
יפנים מפגינים נגד אנרגיה גרעינית בעיר קוריאמה, ביום השנה לצונאמי בתחילת החודש/רויטרס

התהליך הזה אינו קל כלל ועיקר. המחסור באנרגיה כבר הצריך את הרשויות ביפן לבצע פעולות שונות כדי לפצות על המשבר, ובהן החזרה לפעולה של תחנות כוח ישנות, ייבוא דלק ואפילו הפסקות חשמל יזומות.

הבעיה צפויה להיות מורגשת בעיקר בקיץ, אז עולה צריכת החשמל בגלל השימוש במזגנים. אוסמו פוג'ימורי, מזכיר הממשלה, הסביר באחרונה בהקשר זה: "אם אף כור גרעיני לא ייפתח מחדש, ובהתחשב בצריכת השיא של החשמל שנרשמה במהלך גל החום בקיץ 2010, אם לא נבצע צעדים אפקטיביים לחיסכון בחשמל - הביקוש לחשמל יהיה גבוה ב-10% מההיצע".

בממשלת יפן ממשיכים בינתיים לחפש פתרונות נוספים. לקראת "קיץ חופשי מגרעין" שהוכרז במדינה, התושבים מקווים שלא יהיה זה קיץ חופשי גם מחשמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully