וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לצונאמי ביפן: חזרה לעדויות המצולמות

אסון הטבע הנדיר שפקד במרץ 2011 את חופי טוהוקו היה אחד המתועדים בהיסטוריה. הרעש, הגלים, ההרס הבלתי נתפס: הסרטונים שצולמו מספקים עדות עוצרת נשימה לכוחו של הטבע

הצונאמי ביפן, 11 במרץ 2011/צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת עריכה: יאיר דניאל קריינות: אביב אברמוביץ'

(צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

האסון שפקד את יפן לפני שנה ייזכר במידה רבה בגלל הסרטים שתיעדו אותו, שהציפו בתוך דקות את רשת האינטרנט. כמה מהזכורים ויוצאי הדופן שבהם מובאים כאן. ב-11 במרץ 2011, ב-14:46 בצהריים שעון יפן, אירע רעש אדמה בעוצמה 9 בסולם ריכטר מול חופי העיר סנדאי שבצפון-מזרח המדינה, כ-373 ק"מ מהבירה טוקיו. חמש דקות נמשכה רעידת האדמה, שהייתה חריגה בעוצמתה. הרעש האדיר נחשב לחזק ביותר שפקד את יפן ב-140 השנים שקדמו לו, ולרביעי בעוצמתו בעולם מאז החלו המדידות.

שנה לצונאמי ביפן - עוד כתבות:
שנה אחרי, אופונטו משמרת זכרונות ומנסה להתאושש
אז והיום: גלריית תמונות מאזורי האסון ביפן
חדש ב-Google Street View: הצונאמי ביפן
האו"ם: שנת 2011 היא שנת האסונות היקרה בהיסטוריה

אשה בוכה בין הריסות רעש האדמה והצונאמי בעיר נטורי, מחוז מיאגי, יפן, 13 במרץ 2011. רויטרס
העיר נטורי במחוז מיאגי, יום לאחר האסון. אחת התמונות הזכורות/רויטרס

מה שקרה אחר כך היה חריג עוד יותר. רעידת האדמה חוללה גלי צונאמי אימתניים בגובה של עד עשרה מטרים, שהיכו בחופי טוהוקו, חלקו הצפוני של האי הונשו, הגדול והמרכזי שבאיי יפן. גלי הענק שטפו בזה אחר זה את ערי החוף, סוחפים כלי שיט, מכוניות ושכונות שלמות. ברוב הסרטונים המתעדים את הרגעים הללו כמעט ולא מבחינים בתושבים עצמם, רק בזרם המים העכור שלא עוצר. עוד שבועות ארוכים לאחר האסון, המשיכו קטעי הווידיאו לזרום, ואט-אט החלו להופיע גם עדויות מצולמות מקרוב של תושבים נמלטים מהגל - רבים מהם ללא הצלחה.

נזקים מרעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. רויטרס
זרם עכור שלא עוצר/רויטרס

את עיקר הנזק מהגלים ספגו שני מחוזות - איוואטה ומיאגי. מעט דרומה משם, במחוז פוקושימה - שם שכולנו למדנו להכיר - התמודדו עם אסון מסוג שונה: הרעש גרם לפגיעה חמורה באחת מתחנות הכוח הגרעיניות "פקושימה דיאיצ'י", ובחלק מארבעת הכורים שלה חלו פיצוצים והחל היתוך שפלט קרינה מסוכנת. למעלה מ-160 אלף תושבים ברדיוס של כעשרה קילומטרים מהמתקן פונו מבתיהם, ויוכלו לשוב אליהם רק בעוד עשרות שנים, כיסתיי הטיפול בנזקי האסון. רק בדצמבר האחרון הודיעה החברה המפעילה את הכורים כי הצליחה לייצב את המצב בהם.

פיצוץ בכור מספר 2 בתחנת הכוח פוקושימה דיאיצ'י, 14 במרץ 2011. רויטרס
רק בדצמבר הצליחו לייצב את המצב. תחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י, מרץ 2011/רויטרס

מניין ההרוגים והנעדרים באסון קרוב ל-20,000, ועוד מאות אלפים נותרו ללא בית. הנזק הכלכלי נאמד ב-122 מיליארד דולרים. אסון הצונאמי ביפן, שמחרתיים (ראשון) יציינו את יום השנה הראשון שלו, נחשב לחמור ביותר שידעה המדינה מאז מלחמת העולם השנייה, אך דומה שיותר מכל הוא סיפק עוד הצצה מצמררת לעולם בו אנו חיים כיום: עולם שבו קטסטרופה בקצה האחד של העולם מגיעה תוך שניות לקצהו האחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully