וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: הגדר בגבול לא תעצור את הטרור מסיני

18.6.2012 / 11:26

חדירת המחבלים מוכיחה פעם נוספת כי המציאות בגבול מצרים השתנתה. לאור מורכבות היחסים עם מצרים, על כתפי כוחות צה"ל בשטח מונח אתגר עצום, וכלל לא בטוח שהגדר תסייע לו בכך

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

שיגורי רקטות הגראד בסוף השבוע האחרון וחדירת המחבלים הבוקר, מסבירים פעם נוספת שהמציאות בגבול המצרי השתנתה מקצה לקצה, ונדרש לה מענה מסוג חדש. במערכת הביטחון תולים תקווה בגדר המערכת בגבול ישראל-מצרים, אולם - זהו מהלך שגוי מיסודו.

גדר המערכת נבנתה כדי למנוע חדירת מסתננים, ורק עם הזמן הוחלט להעמיס עליה רכיבי ביטחון נוספים כדי להתמודד עם הטרור המתפתח בחצי האי סיני. הגדר המתנשאת לגובה של שבעה מטרים הצליחה לפתח אשליה במערכת הביטחון, וברגע שהיא תסתיים, יעברו ארגוני הטרור לפעול בזירות אחרות. סיום בניית גדר המערכת בחורף הקרוב רק יעצים את החיכוך: על פי ההערכות במערכת הביטחון, צליפה מרחוק, מטענים על הגדר, וניסיונות חדירה צפויים להמשיך ולאיים בעתיד על הכוחות שינועו על הציר. גדר המערכת היא רק חלק ממערך הגנה שחייב לכלול מודיעין איכותי, תצפיות ממוקדות, צירי חיתוך אפקטיביים בעומק השטח הישראלי וכוחות ייעודיים ומיומנים למשימה לאורך הגבול.

מחסום טללים ליד אזור הפיגוע בגבול ישראל מצרים, ניצנה, יוני 2012. דייב בוימוביץ'
בצה"ל עוד לא נפל האסימון שנדרש להעביר לאזור כוחות איכותיים יותר, בהיקף גדול/דייב בוימוביץ'

מדובר במרחב של 280 קילומטרים, כשמתוכו יש רק שתי קבוצות אוכלוסייה תחת סכנה מיידית: יישובי פתחת ניצנה ומרחב העיר אילת. אזורים אלו חייבים לקבל רמת הגנה עילאית בגלל הקרבה לגבול מצרים. שאר היישובים נמצאים במרחק שיאפשר לכוחות לפעול בשטח מרגע של חדירה. בצה"ל עוד לא נפל האסימון שנדרש להעביר לאזור כוחות איכותיים יותר, בהיקף גדול, כשאת הגזרות האחרות שמאוישות כיום על ידי לוחמי היחידות הסדירות – יש להשאיר לכוחות מילואים איכותיים.

החשודים: ארגוני טרור סוררים ולא חמאס

הנעלם הגדול סביב הגבול הוא השאלה: האם המצרים יתמודדו אחרי הבחירות עם הטרור המתגבר בסיני, המאיים על השלטון המצרי ולא רק על רמת הביטחון באזור הגבול. לשם כך, נדרשים המצרים להשתלט קודם כל על מה שמתחולל כעת בקהיר ובאלכסנדריה, לפני שהם פונים להשתלט על ארגוני הטרור שהקימו את בסיסם בסיני. נקודת האור היחידה בסיפור המצרי היא התערבות הצבא בבחירות, מאחר ומפקדיו מבינים לאן כדור השלג עלול להתגלגל. מאחר ואין הבנה בין מצרים לישראל על אפשרות מרדף אחרי המחבלים לעומק השטח המצרי, יידרש צה"ל לעכל - בשונה מלבנון או מרצועת עזה - את ההבנה כי בגבול המצרי נדרשים הכוחות רק להגנה. כל חדירה לשטח המצרים תתפרש כפגיעה בריבונות ועלולה לדרדר את מערכת היחסים בין המדינות לתהום.

העיסוק באירוע החדירה יסתיים קרוב לוודאי בשעות הקרובות, ואז יחל העיסוק בארגונים שעומדים מאחורי חוליית המחבלים. נכון לעכשיו, קציני צבא בכירים מעריכים כי מדובר בארגוני טרור פלסטינים "סוררים" ולא בארגון חמאס, השואף לשקט אזורי. במידה ותתפתח תופעה, במסגרתה בדואים או פעילי "אל-קאעדה" פועלים כקבלני משנה בחצי האי סיני ומבצעים פעולות טרור עבור הפלסטינים, יהיה זה אתגר עצום עבור צה"ל, שמפאת האינטרס לשמור על הסכם השלום לא יוכל להפעיל מנופי לחץ על המחבלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully