וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: שיגורי רקטות מסיני? ידי צה"ל כבולות

17.6.2012 / 6:00

על רקע הבחירות במצרים, בישראל נזהרים מפעולה צבאית בסיני ומתמקדים בדיפלומטיה. אולם ככל שגובר האיום על אילת ובסיסי צה"ל בדרום, ייתכן שישראל תיאלץ לקבל החלטות קשות

צה"ל יושב על הגדר בגבול מצרים ומנוע מלהגיב נגד חוליות טרור ששורצות בחצי האי סיני ומשגרות רקטות לעבר מדינת ישראל, כמו שתי אלה ששוגרו במהלך סוף השבוע ושרידיהן נמצאו באזור אילת ומצפה רמון. נכון לעת הזו, מאמצי מערכת הביטחון להפסיק את שיגורי הרקטות מתמקדים אך ורק במישור המדיני. אחד מדמויות המפתח בתיאום הביטחוני עם משרד ההגנה המצרי, הוא ראש המטה המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, האלוף במיל' עמוס גלעד, שמבין היטב כי הסכם השלום עם מצרים הוא אחד הנכסים האסטרטגיים החשובים ביותר של מדינת ישראל במזרח התיכון. בצל האירועים בסוריה, המתח מול לבנון, המשבר הדיפלומטי עם טורקיה והאיום המתפתח מאירן, לא יכולה מדינת ישראל לאשר לצה"ל אף פעולה חד צדדית בשטח המצרי שתסכן את הסכם השלום. לכן כל מה שנותר לצה"ל הוא להבליג.

רקטת הגראד שהתפוצצה באילת, אפריל 2012. משטרת אילת, ספק 500
כניסת כוחות צה"ל לשטח מצרים כולל, תקיפת חוליות משגרי רקטות, יפגעו בריבונות המצרית ומן הסתם יגררו אחריהן תגובות לא רק בכיכר תחריר בקהיר/ספק 500, משטרת אילת

מצרים נמצאת ערב לידתה מחדש: הבחירות לנשיאות יכריעו לא רק על גורל המדינה אלא גם גורלו של הסכם השלום עם ישראל שנחתם בדם. בחירת מועמד פרגמטי, שימשיך את מדיניות נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק עם ישראל, עשוי להשיב את השקט הביטחוני לאזור, בדגש על חצי האי סיני. מנגד, בחירה של נשיא איסלמי קיצוני, שונא ישראל, יכולה לערער את הסכם השלום ולפגוע בתיאום הביטחוני בין המדינות - כשם שאירע בטורקיה. בתרחיש הרע לישראל, תידרש הממשלה להכריע בשאלה כיצד להגיב להמשך שיגורי הרקטות משטחה של מצרים כשעל כף המאזניים יעמוד, באופן ברור, המשך קיומו של הסכם השלום. כניסת כוחות צה"ל לשטח מצרים כולל תקיפת חוליות משגרי רקטות, יפגעו בריבונות המצרית ומן הסתם יגררו אחריהן תגובות, לא רק בכיכר תחריר בקהיר. בעת הזו, בכירי הצבאי המצרי מודעים לחולשתם ולחוסר המשילות המתפתחת בסיני אך כשגורל המדינה ומעמדו של הצבא המצרי נמצאים תחת מתקפה ציבורית, הם מעדיפים להתרחק מכל פעולה שתצטייר כשיתוף פעולה עם ישראל. ארגוני הטרור הפועלים בחצי האי סיני מנצלים זאת על מנת לתקוף.

על הכוונת - אילת

הרקטות ששוגרו לעבר שטח מדינת ישראל סיכנו לא רק אזרחים, אלא גם את תפקוד בסיסי צה"ל הנמצאים באזור. בצבא נערכים כבר עשור למתקפת טילים רחבה שעשויה לשבש פעילות מבצעית, ובחלק מהבסיסים קיימת רמת מוכנות גבוהה לקראת האפשרות שהבסיס יותקף על ידי טילים מסוגים שונים. שיגורי הרקטות מחצי האי סיני לעבר עובדה ומצפה רמון מרחיבים את האיום הבלתי-צפוי על הבסיסים, ובכירי צה"ל צריכים לשאול את עצמם: האם כלל הבסיסים בדרום הארץ ערוכים לרציפות תפקוד מבצעי ברמה גבוהה? לא בהכרח. האיום שמתפתח בסיני הפתיע את הקברניטים ולבטח את הצבא. אוזלת היד של הצבא המצרי וחוסר המשילות באזור הפכו מבעיה כלכלית של השנה האחרונה - כשצינור הגז נפגע, לבעיה ביטחונית הולכת ומחריפה שתחייב פעולה ממוקדת.

הטרור בשנה האחרונה מחצי האי סיני העלה שאלות מורכבות, לא רק בהיבטי תקיפה, אלא גם בתחום ההגנה על העורף. השאלה המרכזית היא האם יש לחבר את העיר אילת למערכת הגילוי להתרעה, בשל חשש להתגברות שיגורי רקטות בגזרה ובכך לאפשר הפעלת אזעקה בזמן חירום - אך גם טעויות של המערכת ואזעקות שווא שעלולות להבריח את התיירים. אלוף פיקוד העורף איל אייזנברג המליץ עד כה בהערכות המצב שנעשו שלא לחבר את העיר למערכות כדי לשמור על הצביון של אילת כעיר תיירות. אולם, הרגע בו תידרש ממשלת ישראל לשנות את התפישה המבצעית ולקבל החלטות הרות גורל ביחס של צה"ל לטרור בסיני הולך ומתקרב.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully