וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אש בדרום: ביישובים מתוחים, אבל "רגילים לזה"

רמי שני ועירית זיכלינסקי

18.6.2012 / 11:00

בניצנה, קדש ברנע ובאר מילכה קמו, שוב, לבוקר של מתיחות, עם חשש לחדירת מחבלים לאזור. חלק מהתושבים: "האמת, לא מפחיד". הדאגה העיקרית - מה עושים עם הבגרות בלשון

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

ביישובים בגבול מצרים קמו הבוקר (שני) לבוקר מלחיץ ומתוח. בעקבות הפיגוע בגדר הגבול, בו נהרג אזרח ישראלי, והחשש מחדירת מחבלים לשטח ישראל, הוכרזה כוננות גבוהה בכל היישובים, והתושבים נקראו להישאר בבתיהם. תמי, תושבת ערד שבאה לבקר את משפחתה ביישוב כמהין, סיפרה: "אמרו לנו לא לצאת לשום מקום. אנחנו נמצאים בבתים, אין גני ילדים ואין בתי ספר. העבירו באזור 06:00 הודעה שהייתה תקרית ירי. אני עכשיו לא יכולה לחזור הביתה לערד ואין לי כל כך הרבה מה לעשות , זה המצב. לא נעים לדעת שמסביב יש דברים כאלה, ששומעים שיש מחבלים הרוגים וישראלי שנהרג, וכל הזמן יש הליקופטרים שחגים מעלינו. אנחנו פוחדים שיש חוליה שמסתובבת באזור".

מחסום טללים ליד אזור הפיגוע בגבול ישראל מצרים, ניצנה, יוני 2012. דייב בוימוביץ'
עוד בוקר מותח בדרום/דייב בוימוביץ'

חמי צמח, תושב קדש ברנע, סיפר: "שמענו בבוקר בערך באזור השעה 6:00 רעש של כמה פיצוצים חזקים אבל מכיוון שיש שטחי אימון לא רחוקים חשבתי שאלו תותחים רחוקים ולא יחסנו לזה חשיבות רבה. באזור השעה 6.30 קיבלנו הודעה להגיע למרכז הישוב אבל אף אחד לא ידע עדיין במה מדובר. עדכנו אותנו בקצרה ומיד אחרי התחיל החמ"ל לעבוד. ביקשו שנשאר בבתים, ההסעה לבית ספר לא הגיעה וגני הילדים לא נפתחו".

"רגילים לזה"

עפרון בר, אף הוא תושב קדש ברנע, סירב להיכנע לחשש. "האמת, לא מפחיד. אני בישוב כבר 25 שנה וזה אורך חיים מסוים שאנחנו רגילים אליו. היה גבול פרוץ בכל מקרה, זה משהו שגרתי יחסית. באירוע הספציפי הזה אנחנו מבינים שאזרח נהרג, וזה כואב מאוד. קדש ברנע יושבת 800 מטר מהגדר, ולכן זה חלק מהחיים כאן. מאז אוגוסט שעבר הממשלה לוחצת בכל הכוח כדי לסיים את הגדר, ואנחנו שמחים מאוד, הרי אי אפשר להשאיר גבול פרוץ בין מדינות".

ענן שיאון, ראש צוות חירום יישובי בקדש ברנע, אמר כי אנשיו החלו לפעול במהירות: "התחלנו להפעיל חמ"ל בתוך היישוב כדי לנהל אירועים שמתרחשים. היישוב נמצא סמוך לגדר. בשעה זו התושבים עדיין נמצאים בבתים, יש חששות בשל הקרבה לגדר, אנחנו מקבלים פניות של חברים אבל בגדול כולם בסדר. אנחנו מקווים שנוכל לחזור לשגרה במהרה". חלק מהחששות אינם ביטחוניים כלל ועיקר. מירית הוכטרמן, העובדת בחמ"ל רמת הנגב, סיפרה שרוב השאלות שהיא מקבלת הן "טכניות": "שואלים אותי איך להגיע לבית הספר – יש היום בגרות בלשון, ותלמידים צריכים להגיע. אז אנחנו מנסים לעזור להם להגיע ולעשות את הבחינה".

סמוך לשעה 6 בבוקר פתח כוח המחבלים, שכלל מספר בני אדם, באש בנשק קל ובטילי RPG. כתוצאה מהירי נהרג אזרח אחד. כוח של גולני שהוזעק למקום איתר מחבל אחד והצליח להרוג אותו, ובהמשך לחסל מחבל נוסף, שנשא על גופו מטען חבלה במטרה לפוצץ עצמו. גששים שהוקפצו למקום זיהו על פי טביעת נעליים חדירה נוספת של מספר מחבלים לשטח ישראל. בהנחיית מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף יוסי בכר, ומפקד החטיבה הדרומית טל חרמוני, הוקפצו למקום כוחות צבא גדולים המתגברים שלושה יישובים – קדש ברנע, באר מילכא וניצנה, עקב החשש שחוליית המחבלים חדרה לאחד היישובים על מנת לבצע פיקוח מיקוח.

כוננות והערכות בדרום הארץ בדרך לאילת, אוגוסט 2011. שי מכלוף
מתיחות בקדש ברנע/שי מכלוף

דובר צה"ל, תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי אמר הבוקר כי "בשלב זה איננו יודעים את השיוך הארגוני של המחבלים, ולא יודעים האם יש קשר בין האירועים לשיגור רקטות גראד לדרום הארץ ביום שישי, או לתקיפת צה"ל ברצועת עזה אמש". מרדכי התייחס גם לאפשרות חדירת מחבלים לאחד היישובים, ואמר: "שללנו בשלב זה ניסיון חטיפה, ואנחנו נערכים כעת לאפשרות של חדירה לתוך הארץ". על פי ההערכות, ייתכן ובין שלושה לארבעה מחבלים הצליחו לחדור לשטח הארץ.

אש בגבול מצרים: אזרח נהרג, חשש לחדירת מחבלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully