וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: צפון קוריאה מרחיבה תוכנית הנשק הגרעיני

17.5.2012 / 9:47

פיונגיאנג ממשיכה להתריס: צילומי לווין עדכניים מגלים פעילות מחודשת בכור מים קלים. מקורות דיפלומטיים: סין מפעילה על צפון קוריאה "לחץ שקט ועדין" להימנע מניסוי גרעיני

ממשיכים לצפצף על העולם. מישהו עוד זוכר שרק בפברואר האחרון התחייבה צפון קוריאה להקפיא את תוכנית הגרעין והטילים שלה? מאז כבר קרס ההסכם, המתח בין צפון קוריאה לדרומה שבר שיאים חדשים והתרבו הדיווחים על ניסוי גרעיני קרב של פיונגיאנג, השלישי בתודלותיה. כעת, מתברר מצילומי לווין חדשים, כי התחדשה הפעילות בחזית גרעינית נוספת: עבודות בנייה התחדשו בכור גרעיני נסיוני המבוסס על "מים קלים" (ELWR), הנמצא במתחם הגרעיני ביונגביון, שעשוי להגביר את יכולתם של הצפון קוריאנים לייצר חומר בקיע לנשק גרעיני.

צילום לווין של חברת GeoEye מ-20 באפריל 2012 המתעד המשך בנייה בכור הגרעיני ביונגביון, צפון קוריאה. GeoEye, AP
יהיה מבצעי בעוד שנה או שנתיים. צילום הלווין החדש/AP, GeoEye

לפי דיווח האתר "38 צפון", המופעל על ידי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס האמריקאית ומתמחה בצפון קוריאה, מגלים צילומי לווין מ-30 באפריל כי העבודה במקום, שהופסקה בדצמבר האחרון, החלה מחדש. "חידוש הבניה בכור, לצד פיתוח מתקנים להעשרת אורניום, מעידים כי צפון קוריאה ממשיכה לפעול להרחבת ארסנל הנשק הגרעיני שלה", קובע דו"ח האתר, המוסיף כי לפי קצב העבודות המשתקף מהצילומים, הכור החדש יהיה מבצעי בעוד שנה עד שנתיים.

שליט צפון קוריאה, קים ז'ונג און, מבקר בסטודיו לאמנות בפיונגיאנג, 19 באפריל 2012. רויטרס
מנהיג צפון קוריאה, קים ז'ונג-און/רויטרס

במקביל, נמשכים הדיווחים על כוונת צפון קוריאה לערוך את הניסוי הגרעיני השלישי, בו היא עשויה, לפי דיווחים שונים, להשתמש לראשונה באורניום מועשר, למרות האזהרות החוזרות ונשנות המגיעות מארצות הברית, וגם מסין - ידידתה הקרובה והכמעט יחידה של צפון קוריאה. אתמול דיווחו שני מקורות הנגישים לערוץ ההידברות בציר בייג'ינג-פיונגיאנג כי הסינים מפעילים "לחץ שקט ועדין" על הצפון קוריאנים לוותר על הניסוי.

צפון קוריאה מתעקשת כי היא זקוקה לתעשיית הגרעין לשם ייצור אנרגיה, אולם בפועל, היא פרשה ב-2003 מהאמנה הבינלאומית NPT למניעת תפוצת נשק גרעיני (המדינה היחידה לעשות זאת), גירשה את פקחי הגרעין של האו"ם משטחה, ולפי ההערכות, היא כבר מחזיקה במספר פצצות גרעיניות, ואף שיתפה בעבר טכנולוגיה גרעינית עם מדינות שונות, בהן סוריה, לוב וייתכן גם מיאנמר ופקיסטן. באחרונה דווח גם על נוכחות של מדענים מאירן בשיגור האחרון (והכושל) בצפון קוריאה, של טיל בליסטי המסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני.

לקריאה נוספת:
האו"ם מגנה את צפון קוריאה: "הסנקציות יורחבו"
צפון קוריאה: נהפוך את סיאול לעיי חורבות בדקות
דרום קוריאה: הצפון משבש GPS של טיסות נוסעים
לא בדרכי אביו: שליט צפון קוריאה נאם בפומבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully