וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: צפון קוריאה תקיים ניסוי גרעיני בתוך שבועיים

לפי דיווח בעיתון דרום קוריאני המצטט גורם ממשלתי, פיונגיאנג השלימה את ההכנות לקראת ניסוי גרעיני שלישי במספר ותבצע אותו בקרוב. במשרד ההגנה הצפון קוריאני סירבו להגיב

צעד מכריע לניתוק מהמערב? צפון קוריאה כפי הנראה סיימה בימים האחרונים את ההכנות לניסוי גרעיני שלישי במספר שעשוי להתקיים בתוך שבועיים, כך צוטט הבוקר (שבת) עיתון בדרום קוריאה בסוכנות הידיעות הצרפתית. על פי הדיווח, הניסוי צפוי להתקיים בקרוב, זאת לאחר הניסוי הכושל לשגר טיל ארוך טווח שביצעה המדינה לאחרונה, כך מפי גורם ממשלתי. הגורם ציין כי הדיווח על ניסוי צפוי קשור לתום ההכנות בעיירה פונג'יה-רי שבצפון-מזרח המדינה, שם בוצעו שני ניסויי הגרעין הקודמים של צפון קוריאה ב-2006 וב-2009. דוברות משרד ההגנה הצפון קוריאני סירבה להגיב לדיווח.

גורם דרום קוריאני רשמי דיווח לפני כשבועיים כי צילומי לוויין הראו לאחרונה שפיונגיאנג בנתה מנהרה תת קרקעית באותו אתר ניסוי גרעיני בו בוצעו הניסויים בעבר. "ערימות של חול שנערמו מחוץ למנהרה החדשה נעלמו", אמר הגורם וציין כי "ייתכן מאוד כי צפון קוריאה התקינה מתקן גרעיני בתוך המנהרה ואטמה אותה באמצעות החול שנעלם".

שליט צפון קוריאה קים ז'ונג און נואם בבירה פיונגיאנג, 15 באפריל 2012. רויטרס
בדרך לבידוד מוחלט? קים ז'ונג און/רויטרס

הדיווח בדבר הניסוי מגיע ימים אחדים לאחר שצפון קוריאה החליטה שלא לאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לבקר במדינה ולבחון את תכניתה הגרעינית, כך על פי דיווח בתקשורת היפנית מפי מקורות דיפלומטים שביקשו להישאר בעילום שם. על פי אותם דיפלומטים, ההחלטה, שהגיעה אחרי שכבר הראתה צפון קוריאה סימני פתיחות ושחררה הצהרות מעודדות בנושא, היא תגובה לביטול משלוחי הסיוע מארצות הברית בעקבות ניסיון שיגור הטיל הצפון קוריאני הכושל בסוף השבוע שעבר. בכך למעשה בוטל סופית ההסכם בין שתי המדינות, שקבע כי אלפי טונות סיוע יגיעו לצפון קוריאה אם זו תחדל משיגור טילים ומניסויים גרעיניים.

האו"ם וארה"ב כבר איימו בהחרפת הסנקציות

בתוך כך, ארצות הברית הודיעה כבר ביום שישי שעבר כי היא מבטלת את ההסכם. "המאמצים של צפון קוריאה לשיגור הטיל מראים בבירור שלא ניתן לבטוח בהם שיעמדו בהבטחותיהם", אמר אז לעיתונאים דובר המועצה לביטחון לאומי, בן רודס, על מטוסו של הנשיא ברק אובמה. לאחר שהנשיא אובמה הגיב בעצמו על ניסיון השיגור ואמר כי "נוסיף ללחוץ עליהם והם ימשיכו לבודד את עצמם, עד אשר יבחרו בדרך אחרת", הגיבה על כך גם מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון. "על ההנהגה החדשה של צפון קוריאה לבחון מחדש את צעדיה ולפעול להשגת מזון וחינוך עבור אזרחי המדינה", אמרה בשיחה עם כתבים בברזיליה.

זהו רק חלק מביקורת בינלאומית חריפה ורחבת היקף שהוטחה בפיונגיאנג מכל קצוות תבל לאחר הניסוי הכושל. 15 חברות מועצת הביטחון של האו"ם פרסמו השבוע "גינוי תקיף" לניסיון שיגור הטיל ארוך הטווח המהווה "הפרה בוטה" של החלטות האו"ם. הודעת הגינוי, שהתקבלה פה אחד, כללה איום בנקיטת "צעדים נוספים" והרחבת הסנקציות נגד פיונגיאנג, אם זו תמשיך לערוך ניסויי טילים או ניסויים גרעיניים. ההחלטה התקבלה בתמיכתה של סין - מעצמה בעלת זכות וטו במועצה, שבדרך כלל מגינה על האינטרסים של צפון קוריאה, אולם הפעם נרתמה למהלך נגדה, ביטוי למורת הרוח הגוברת בעולם כולו לנוכח הצעדים המתריסים של פיונגיאנג, שכללו גם את הצגתו לראווה של טיל חדש ולא מזוהה, שאורכו כ-20 מטרים, במצעד צבאי שנערך השבוע בפיונגיאנג - במהלך הטקס בו נאם שליט המדינה החדש, קים ז'ונג און, את נאומו הפומבי הראשון.

משרד החוץ הסיני קרא ביום רביעי האחרון לפירוז מנשק גרעיני של חצי האי הקוריאני, זאת בעקבות הניסוי הכושל של טיל ארוך טווח בקוריאה הצפונית. דובר משרד החוץ, ליו ווימין, אמר את הדברים בתדרוך עיתונאים שגרתי, והוסיף כי "על כל הצדדים לנקוט באיפוק בזמן המשא ומתן שיביא לפתרון". יחד עם זאת שר ההגנה האמריקאי, לאון פנטה, טען יום למחרת הדברים בעקבות הניסוי בטיל ארוך הטווח כי סין היא זו שסיפקה סיוע לתכנית הטילים של צפון קוריאה. בדברים שנשא בפני ועדת הכוחות מזוינים של הקונגרס, אמר פנטה כי "אני בטוח שעזרה מסוימת מגיעה מסין, אך אינני יודע את היקפה המדויק. פנטה סרב לפרט עוד בנושא בשל "רגישות המידע", אך הוסיף כי מאמציה של צפון קוריאה לפיתוח הטילים מהווים איום על ארצות הברית. "אנו לוקחים את הפרובוקציות של צפון קוריאה ברצינות רבה", אמר.

עוד באותו נושא:
האו"ם מגנה את צפון קוריאה: "הסנקציות יורחבו"
דיווח: מדענים מאירן נכחו בשיגור הטיל בצפון קוריאה
לא בדרכי אביו: שליט צפון קוריאה נאם בפומבי
אובמה "עקץ" את צפון קוריאה: "לא מצטיינים בשיגור"
צפון קוריאה נכשלה בניסיון לשגר טיל ארוך טווח לחלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully